zoolander Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Kjøpte meg et Canon Ixus V2 kamera for en stund siden, men jeg har ikke fått videofunksjonen til å fungere skikkelig. Problemet ligger i at når jeg prøver å ta opp video, så klarer jeg ikke å ta opp mer enn ca. 5 sekunder av gangen, selv om det står at jeg har f.eks 40 sekunder igjen å ta opp på. Noen som kan si meg hva som er galt? Det fulgte bare med et 8MB CF-kort orginalt, så jeg byttet det ut med et Apacer 64MB CF-kort. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Kan muligens ha noe med at kortet ikke klarer å 'svelge unna', dvs at det har for lang lagringshastighet? Det finner du ut om du velger video med lavere kvalitet. Hvis det går uten problemer, så er det kortet som ikke holder mål. Lenke til kommentar
zoolander Skrevet 5. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2003 Takk for svar! Prøvde nettopp med 320x240 oppløsning (har brukt 640x480 tidligere), og da klarte jeg å ta opp i ca 11 sekunder. Dette kunne jo da tyde på at det nettopp var minnekortet det var noe feil med. Jeg tok også frem det gamle 8MB-kortet som fulgte med og prøvde å ta opp da. Da klarte jeg bare å ta opp 3 sekunder i 640x480, selv om det sto at det var kapasitet til 6 sekunder. Det høres litt merkelig ut at det kortet som fulgte med (Canon FC-8M Compactflash Card) ikke skulle klare å "svelge unna" ved video-opptak. I såfall hvis det er minnekortet det er noe galt med, hvordan kan jeg være sikker på at det neste kortet jeg kjøper klarer video-opptak? (Sto ikke akkurat i spesifikasjonene til Apacer-kortet at det ikke støttet video) Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Tror ikke jeg kan hjelpe deg lenger. Vi får håpe på at det er noen med erfaring på område, som ser dette. Virker litt pussig egentlig, fordi kamera har et bufferminne som skal kunne lagre opptaket mens det overføres til brikken. Dette er et langt hurtigere minne enn det på kortene, men krever en spenning for å fungere. På mitt gamle CP950 fra 1999, var dette minnet på hele 48MB. Ta kanskje kontakt med selger for å finne ut av dette. Lenke til kommentar
RRClassic Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 Jeg tror nok at CF-kortet ditt fungerer slik det skal. Kameraets minnefunksjon (bufferminne) ved filmopptak er konstruert slik at ved 640x480 punkter, får du ca 4 sekunds opptak. Ved 320x240 får du ca 10 sekund og ved 160x120 får du ca 30 sekund. Dette er i henhold til Canons standard testforhold og kan variere på grunn av fotograferingsforholdene. Slik jeg forstår deg så stemmer dette med dine egne erfaringer når du endrer oppløsning. God oppløsning går på bekostning av tiden, men det må man finne seg i ved bruk av et Ixus V2, som forøvrig er et glimrende kamera. Håper dette hjalp deg. Lenke til kommentar
durabit Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 Stemmer. V3 derimot lagrer direkte på kortet. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 Stemmer dette? Et 640x480 piksler bilde kan være på ca 50kB. Hvis vi filmer i 4s og har 15b/s skulle det bli 60 bilder, dvs ca 3MB. 3MB er ikke mer enn ca 5% av brikken på 64MB! På mitt kamera, et CP5700, kan man filme i inntil 60s, riktignok i størrelsen 320x240 piksler. Det virker helt urimelig at man med et V2 er henvist til bare å filme i 4s. Nekter å tro på dette..... Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 Antall sekunder som vises i displayet er antall sekunder video det er plass til på minnekortet, men lengden på klippet begrenses av størrelsen på bufferminnet og oppløsningen. Dette fordi at kameraet ikke klarer å overføre videostrømmen raskt nok til minne kortet. Er rimelig sikker på at alt dette står i håndboken som følger med kameraet. Lønner seg ofte å lese den hvis det er noe du lurer på Lenke til kommentar
008800 Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 Det er riktig som "RRClassic" og "JoergenJonassen" sier:-) Ved beste oppløsning kan du kun filme ca. 4 sekunder helt uavhengig av hvor stort minnekort du bruker. Begrensningene ligger i kameraet. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 Virker som Olympus C-730 lagrer rett på minnekortet. Ihvertfall har jeg gjort opptak på 40MB sammenhengende film i beste kvalitet med lyd. Dvs litt over 2min. Men da var kortet mitt fullt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå