Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et lite problem med denne koden:

$result = mysql_query("SELECT itemname FROM uses_items WHERE id = " . $bruker_id . " AND itemname = `Jernhakke` OR `Stålhakke` OR `Diamantbelagt hakke` OR `Titanbelagt hakke`");
$hakke = mysql_num_rows($result) or die(mysql_error());

 

Jeg får denne feilmeldingen:

Unknown column 'Jernhakke' in 'where clause

 

Det er ingen kolonne som heter "jernhakke", men det er ikke det jeg leter etter heller... Jeg vil finne alle rekker der kolonnen itemname har Jernhakke som _verdi_... Hva er det jeg har gjort galt?

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bruk dette:

 

$result = mysql_query("SELECT itemname FROM uses_items WHERE id = " . $bruker_id . " AND itemname = 'Jernhakke' OR itemname = 'Stålhakke' OR itemname = 'Diamantbelagt hakke' OR itemname = 'Titanbelagt hakke'");
$hakke = mysql_num_rows($result) or die(mysql_error());

 

(bytt ut ` med '. ` brukes rundt tabellnavn og feltnavn, ' brukes rundt tekstverdier.

 

forøvrig er jeg ikke helt stødig på hvordan presedensen i MySQL er, så det kan godt hende at spørringen henter alle rader der brukerid er rett og itemname er like Jernhakke, og i tillegg alle rader der itemname er lik Stålhakke, Diamantbelagt hakke eller Titanbelagt hakke (dvs at brukerid trenger ikke være riktig). Ville nok skrevet om denne spørringen litt :hmm:

 

muligens kan du legge til paranteser:

 

$result = mysql_query("SELECT itemname FROM uses_items WHERE id = " . $bruker_id . " AND (itemname = 'Jernhakke' OR itemname = 'Stålhakke' OR itemname = 'Diamantbelagt hakke' OR itemname = 'Titanbelagt hakke')");
$hakke = mysql_num_rows($result) or die(mysql_error());

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...