Gå til innhold

Forskjellen mellom f/1.8 og f/5.6

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp ;)

Skremmende forskjell :) Jeg har ennå ikke gått inn på hvert enkelt belndersteg, men jeg har tenkt å legge inn sammenlikninger, når jeg har tid. Noen som har fasitsvaret på hvilke blendersteg som er best?

"Å blende opp noen steg" er ikke spesielt god forklaring.

Lenke til kommentar

8875882[/snapback]

Joa, test objektivet ditt og finn det punktet der blenderen gir de skarpeste bildene. Nettester gir en pekepinn, men objektiv er vel ikke helt like. Selv ser jeg ikke så altfor stor forskjell på skarphet etter å ha blendet ned tre trinn fra 2,8 til 4,0 på mitt eget objektiv, så jeg gir mer eller mindre blaffen i henge meg opp i noe såkalt "sweetspot". Ettersom det viser seg at du opplever så store forskjeller: Prøv deg videre frem.

Jeg er resultatet på sammenligningen av to forskjellige blendere.

Denne var litt for innviklet for meg. ;)

Lenke til kommentar
Jepp ;)

Skremmende forskjell :)  Jeg har ennå ikke gått inn på hvert enkelt belndersteg, men jeg har tenkt å legge inn sammenlikninger, når jeg har tid. Noen som har fasitsvaret på hvilke blendersteg som er best?

8875882[/snapback]

Alle objektiv blir skarpere da man blender NED noen hakk.

Noen billigobjektiver er dårlige på full åpning, mens dyrere optikk er som regel veldig gode også på full åpning.

Ståle

EDIT: Leif

Endret av Snakenor
Lenke til kommentar

8875882[/snapback]

Joa, test objektivet ditt og finn det punktet der blenderen gir de skarpeste bildene. Nettester gir en pekepinn, men objektiv er vel ikke helt like. Selv ser jeg ikke så altfor stor forskjell på skarphet etter å ha blendet ned tre trinn fra 2,8 til 4,0 på mitt eget objektiv, så jeg gir mer eller mindre blaffen i henge meg opp i noe såkalt "sweetspot". Ettersom det viser seg at du opplever så store forskjeller: Prøv deg videre frem.

8877772[/snapback]

Leif :!:

Ståle: Leif igjen. Blende ned selfølgelig, men rask logikk tilsier opp, på grunn av tallene. Trøtt idag... :(

Lenke til kommentar

8875882[/snapback]

8877772[/snapback]

Leif :!:

Ståle: Leif igjen. Blende ned selfølgelig, men rask logikk tilsier opp, på grunn av tallene. Trøtt idag... :(

8878151[/snapback]

:-)

Lenke til kommentar
Rundt f4-f8 er 50mm-objektivet pinlig skarpt, faktisk skarpere enn de aller fleste objektiver.

På største blender derimot er kvaliteten ganske mye dårligere. Ikke bare er skarpheten dårligere, men kontrasten i bildet synker og en god del.

8877903[/snapback]

Mulig det, men man burde vel også se hva motivet er, skal man ta et protett bilde og ha en OOF (Out Of Focus) bakgrunn så spiller det vel egentlig ikke inn i så stor grad.

Frankie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...