Bruker-93156 Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Jeg har brukt Nikon D50 + Nikkor 50mm f/1.8D Jeg er resultatet på sammenligningen av to forskjellige blendere. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Jeg formoder at bildet til høyre er f/1.8. Temmelig stor forskjell der, ja. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2007 Jepp Skremmende forskjell Jeg har ennå ikke gått inn på hvert enkelt belndersteg, men jeg har tenkt å legge inn sammenlikninger, når jeg har tid. Noen som har fasitsvaret på hvilke blendersteg som er best? "Å blende opp noen steg" er ikke spesielt god forklaring. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 (endret) Som nevnt i en annen tråd, test av 50 f/1,8D hos photozone. Endret 16. juni 2007 av Oceanborn Lenke til kommentar
andm Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 "Å blende opp noen steg" er ikke spesielt god forklaring. 8875882[/snapback] Joa, test objektivet ditt og finn det punktet der blenderen gir de skarpeste bildene. Nettester gir en pekepinn, men objektiv er vel ikke helt like. Selv ser jeg ikke så altfor stor forskjell på skarphet etter å ha blendet ned tre trinn fra 2,8 til 4,0 på mitt eget objektiv, så jeg gir mer eller mindre blaffen i henge meg opp i noe såkalt "sweetspot". Ettersom det viser seg at du opplever så store forskjeller: Prøv deg videre frem. Jeg er resultatet på sammenligningen av to forskjellige blendere. Denne var litt for innviklet for meg. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 (endret) Jepp Skremmende forskjell Jeg har ennå ikke gått inn på hvert enkelt belndersteg, men jeg har tenkt å legge inn sammenlikninger, når jeg har tid. Noen som har fasitsvaret på hvilke blendersteg som er best? "Å blende opp noen steg" er ikke spesielt god forklaring. 8875882[/snapback] Alle objektiv blir skarpere da man blender NED noen hakk. Noen billigobjektiver er dårlige på full åpning, mens dyrere optikk er som regel veldig gode også på full åpning. Ståle EDIT: Leif Endret 16. juni 2007 av Snakenor Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Rundt f4-f8 er 50mm-objektivet pinlig skarpt, faktisk skarpere enn de aller fleste objektiver. På største blender derimot er kvaliteten ganske mye dårligere. Ikke bare er skarpheten dårligere, men kontrasten i bildet synker og en god del. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2007 "Å blende opp noen steg" er ikke spesielt god forklaring. 8875882[/snapback] Joa, test objektivet ditt og finn det punktet der blenderen gir de skarpeste bildene. Nettester gir en pekepinn, men objektiv er vel ikke helt like. Selv ser jeg ikke så altfor stor forskjell på skarphet etter å ha blendet ned tre trinn fra 2,8 til 4,0 på mitt eget objektiv, så jeg gir mer eller mindre blaffen i henge meg opp i noe såkalt "sweetspot". Ettersom det viser seg at du opplever så store forskjeller: Prøv deg videre frem. Jeg er resultatet på sammenligningen av to forskjellige blendere. Denne var litt for innviklet for meg. 8877772[/snapback] Leif :!: Ståle: Leif igjen. Blende ned selfølgelig, men rask logikk tilsier opp, på grunn av tallene. Trøtt idag... Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 "Å blende opp noen steg" er ikke spesielt god forklaring. 8875882[/snapback] Joa, test objektivet ditt og finn det punktet der blenderen gir de skarpeste bildene. Nettester gir en pekepinn, men objektiv er vel ikke helt like. Selv ser jeg ikke så altfor stor forskjell på skarphet etter å ha blendet ned tre trinn fra 2,8 til 4,0 på mitt eget objektiv, så jeg gir mer eller mindre blaffen i henge meg opp i noe såkalt "sweetspot". Ettersom det viser seg at du opplever så store forskjeller: Prøv deg videre frem. Jeg er resultatet på sammenligningen av to forskjellige blendere. Denne var litt for innviklet for meg. 8877772[/snapback] Leif :!: Ståle: Leif igjen. Blende ned selfølgelig, men rask logikk tilsier opp, på grunn av tallene. Trøtt idag... 8878151[/snapback] :-) Lenke til kommentar
magneska Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Kan være lurt å bruke stativ ved uttestingen! Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Objektiver flest er vistnok best i f5,6-f8 området. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Rundt f4-f8 er 50mm-objektivet pinlig skarpt, faktisk skarpere enn de aller fleste objektiver. På største blender derimot er kvaliteten ganske mye dårligere. Ikke bare er skarpheten dårligere, men kontrasten i bildet synker og en god del. 8877903[/snapback] Mulig det, men man burde vel også se hva motivet er, skal man ta et protett bilde og ha en OOF (Out Of Focus) bakgrunn så spiller det vel egentlig ikke inn i så stor grad. Frankie Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 17. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2007 Jeg har når tatt identiske bilder fra f/1.8-f/8, og skal legge de ut i løpet av kvelden. CA er meget tydelig på f/1.8-f/2.2 Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 "The modern, plasticky and cheap-looking AF 50/1.8 ("Made in China") also gives excellent central image sharpness, but not so set wide open, you need to go to f/2.8." Ref. http://www.naturfotograf.com/index2.html Bjørn Rørslett er vist en troverdig kar og har peil- /L Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 Her er en test jeg gjorde med 7 bilder. Nr 1: 1.8 Nr 2: 2.2 Nr 3: 2.8 Nr 4: 3.5 Nr 5: 4.5 Nr 6: 5.6 Nr 7: 7.1 Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Morsomt å se forskjellen, det tar seg jo relativt raskt inn da selv om resultatet ved 1.8 og 2.2 var litt bob-bob. Fint at du tok deg tiden til en slik sammenlikning, slikt ser vi gjerne mer av! Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 Jeg hadde egentlig alle leddene, men det ble så bredt at jeg hoppa over annenhver. Neste sammenlikning blir med 50mm mot kit'n;P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå