imran Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Nettopp bestilt 100 GB Seagate HDD, se linken under: http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?loca...D&reqPage=Model Først etter å ha bestilt la jeg merke til at USB 2.0kabelen til harddieksn har 3 plugger. Se vedlagt bildet. Er det mulig å skifte ut USB kabelen med en standard kabel? Eller er kabelen spesifikk for harddisken? Jeg er interessert i en simple USB kabel... Lenke til kommentar
Laland Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Ser ut som om den grønne er for data, den blå er for strøm og mini-usb pluggen skal inn i disken. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Laland har nok rett, enkelte produsenter, slikt som Dell, står fast på USB standaren og porten leverer ikke mere strøm en hva standaren tilsier, så derfor trenger harddisken enten en ekstern strøm tilkobling, eller som i ditt tilfelle, 2 kontakter til maskinen. http://en.wikipedia.org/wiki/USB Fra Wikipedia siden: The USB specification provides a 5 V (volts) supply on a single wire from which connected USB devices may draw power. The specification provides for no more than 5.25 V and no less than 4.35 V between the +ve and -ve bus power lines. Initially, a device is only allowed to draw 100 mA. It may request more current from the upstream device in units of 100 mA up to a maximum of 500 mA. Harddisken trenger høyst sannsynlig 650 mA, derav 2 USB kontakter. Lenke til kommentar
imran Skrevet 16. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2007 Takker for svarene. Hvis jeg leser fact sheet på Segate sin hjemmeside (se PDF vedlagt) så skriver de at harddiken ikke trenger strøm adapter. Den trekker strøm fra USB porten. Med dette så skjønner jeg ikke hva de andre koblingene er for. Kan jeg i prinsippet bare bytte ut Segata kabelen med en standard mini USB port kabel? ds_portable.pdf Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 nei, for disken krever sikkert 650 mA, og USB porter på laptoper leverer ikke mere enn 500 mA perr port, derfor trenger du spesial kabelen. Lenke til kommentar
Zimmen Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Det finnst vel også spesielle usb-porter som leverer meir straum gjennom USB? såvidt eg veit så er det ein slik port på min dell d820... Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Muligens poweredUSB? Uansett er ikke det en særlig utbredt standard så ingen drister seg til å lage noe særlig produkter til den. Litt dumt egentlig, strømmen er en av de større begrensningene ved USB, synes i alle fall jeg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 USB-porter kan levere inntil 2,5W (5V*0,5A) mens 2,5" harddisker som regel bruker i underkant av 5W når de spinner opp. Det vil si at man trenger to porter for å levere nok effekt. Men du kan jo alltids prøve med en enkel kabel og se om et fungerer. Fungerer det ikke så vet du at du må fortsette å bruke den doble kabelen. Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Som Simen1 sier, prøv med en, og om du får "Powersurge detected on USB Port" så leverer porten for lite strøm og du må koble til ekstra kabeln. Ser ikke ut som om det er skadelig. Disken og porten kobles ut av OSet og det er litt trykking og mekking (eller restart) for å få starta USB porten igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå