PMnormal Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Interessant produkt. Regner med at de også har en variant til min lett aldrende 550 EX. Pris? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Interessant produkt. Regner med at de også har en variant til min lett aldrende 550 EX. Pris? 8898009[/snapback] Ser ikke slik ut, men kan hende det kommer. Klippet fra den engelske importøren: Price for both models: £129.00 + VAT Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Interessant produkt. Regner med at de også har en variant til min lett aldrende 550 EX. Pris? 8898009[/snapback] Ser ikke slik ut, men kan hende det kommer. Klippet fra den engelske importøren: Price for both models: £129.00 + VAT 8898168[/snapback] Direkte billig var det jo ikke, med tanke på at det ikke inneholder noen aktive deler. Det er nok likevel verdt investeringen. Siden 580 EX har mindre blitzhode, så burde det ikke være noe stort problem å modifisere den til å passe for en kreativ person. Har jo klart å bygge pinhole-kamera, så det burde ikke by på for store problemer. Det blir uansett mye billigere enn å kjøpe dedikert makroblitz. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Direkte billig var det jo ikke, med tanke på at det ikke inneholder noen aktive deler. Det er nok likevel verdt investeringen.Siden 580 EX har mindre blitzhode, så burde det ikke være noe stort problem å modifisere den til å passe for en kreativ person. Har jo klart å bygge pinhole-kamera, så det burde ikke by på for store problemer. Det blir uansett mye billigere enn å kjøpe dedikert makroblitz. 8898196[/snapback] Siden blitshode er mindre, skulle det ikke by på den store utfordringen nei. Det samme gjelder forøvrig med Nikon SB-600, som også har noe mindre blitshode enn storebror. EDIT Oppretter en ny tråd om ringblitsadapteren. Endret 19. juni 2007 av Oceanborn Lenke til kommentar
andm Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Steike, for en pris. Det er jo kun en plastikkversjon av noe slikt. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Ja, du sier noe, Ostekjeks. Det er ikke like ille som når jeg fant apotekets femkroners bomullshansker i Hama-innpakning for 30 kr. Det er nesten 20 år siden. Heldigvis visste jeg veien fra fotobutikken til nærmeste apotek.... Det er utrolig hva de kan tillate seg å ta for ting, bare fordi de selges som fotoutstyr. I rettferdighetens navn så må vi jo innrømme at det ikke finnes noe direkte alternativ på apoteket til denne dingsen. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Ser her at flere snakker om konverter til 105mm (antar da at det er snakk om Sigmas).. men hvilke konvertere ? Sigmas egen EX 1.4 konverter passer ikke på 105mm ihvertfall! Lenke til kommentar
Daffe Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Jeg har Sigma 105mm f2.8, og har hatt det et par måneder nå. Er veldig godt fornøyd med det. Har tatt både portrett og bilder av blomster med bra resultat. Har ikke erfaring med noen av de andre objektivene som var nevnt her, men kan varmt anbefale Sigma 105mm. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Jeg har Sigma 105mm, men vurderer å oppgradere til Nikons modell. Det kommer sannsynligvis ikke til å skje med det første, men Sigmaen går meg litt på nervene. Skarpheten og bokeh er jeg svært godt fornøyd med, men autofokusen går meg på nervene. Den jager, er treg, linsa "utvider" seg ved fokusering og den bråker som fy. Nikon har i tillegg VR, AF-S og en 'wow-faktor' på bildene som gjør seg veldig godt for makro. Den siste er vel nokså subjektiv, men les diskusjoner rundt dette objektivet og se på eksempelbilder så forsår dere hva jeg mener. Er oppgraderingen verdt en dobling av prisen? Neppe. Men hadde jeg hatt pengene hadde valget vært enkelt. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Interessant produkt. Regner med at de også har en variant til min lett aldrende 550 EX. Pris? 8898009[/snapback] Ser ikke slik ut, men kan hende det kommer. Klippet fra den engelske importøren: Price for both models: £129.00 + VAT 8898168[/snapback] Ikke helt riktig. Står følgende om 550ex her da: The ringflash adaptor has been adapted by photographers to work with Canon 430, Canon 550, Metz 54 Series & Vivitar 283/285. Some of these flash units are just a tiny bit larger than the Canon 580 and this means opening up the plastic holder that slips over the front of the flash unit. In cases where the flash unit is smaller a bit of padding has been used. In most cases a bit of inventiveness is required to find a way of holding the units securely together, for example a Velcro strap or strong rubber band. See note* Lenke til kommentar
Magnus-lett_MC Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 Jeg har Sigma 105mm, men vurderer å oppgradere til Nikons modell. Det kommer sannsynligvis ikke til å skje med det første, men Sigmaen går meg litt på nervene. Skarpheten og bokeh er jeg svært godt fornøyd med, men autofokusen går meg på nervene. Den jager, er treg, linsa "utvider" seg ved fokusering og den bråker som fy. Nikon har i tillegg VR, AF-S og en 'wow-faktor' på bildene som gjør seg veldig godt for makro. Den siste er vel nokså subjektiv, men les diskusjoner rundt dette objektivet og se på eksempelbilder så forsår dere hva jeg mener. Er oppgraderingen verdt en dobling av prisen? Neppe. Men hadde jeg hatt pengene hadde valget vært enkelt. 8921763[/snapback] Nikons modell sies og være veldig bra! Mye på grunn av VR som gjør at du slipper å drasse på stativ. Men er det virkelig verdt de 7600 kronene? Selvfølgelig, hvis du har pengene til det! https://prisguiden.no/product.php?productId=41799 Lenke til kommentar
andm Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Jeg hadde aldri kjøpt et objektiv uten intern fokusering, særlig ikke et makroobjektiv. Det er fryktelig upraktisk og irriterende at linsen fremst utvider seg og skrur seg utover, og jeg ønsker heller ingen støvsugereffekt på objektivet mitt. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 8921763[/snapback] Nikons modell sies og være veldig bra! Mye på grunn av VR som gjør at du slipper å drasse på stativ. Men er det virkelig verdt de 7600 kronene? Selvfølgelig, hvis du har pengene til det! https://prisguiden.no/product.php?productId=41799 8922018[/snapback] Bruk av VR ved ekte makrofotografering har begrenset nytte, bildene blir mye bedre ved å bruke stativ. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Jeg hadde aldri kjøpt et objektiv uten intern fokusering, særlig ikke et makroobjektiv. Det er fryktelig upraktisk og irriterende at linsen fremst utvider seg og skrur seg utover, og jeg ønsker heller ingen støvsugereffekt på objektivet mitt. 8922154[/snapback] Hehe. Jeg synes det ganske enkelt er stilig at mitt Sigma 105 blir dobbelt så lang når det fokuserer. Så får det være at det suger litt luft. Slik sett er Canon's EF 100 dønn kjedelig i sammenlikning selv om fokusen er intern og mye raskere. Lenke til kommentar
andm Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Hehe. Jeg synes det ganske enkelt er stilig at mitt Sigma 105 blir dobbelt så lang når det fokuserer. Så får det være at det suger litt luft. Slik sett er Canon's EF 100 dønn kjedelig i sammenlikning selv om fokusen er intern og mye raskere. 8923134[/snapback] Det må være det rareste argumentet jeg har hørt. Ja, ja. Selv synes jeg at Canon-makroobjektivet mitt langt fra er kjedelig, selv om det holder sin opprinnelige størrelse fra tid til annen. Hva er nå vitsen å diskutere og sammenlikne subjektive meninger. Du liker det, jeg liker det ikke. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Jeg har Sigma 105mm, men vurderer å oppgradere til Nikons modell. Det kommer sannsynligvis ikke til å skje med det første, men Sigmaen går meg litt på nervene. Skarpheten og bokeh er jeg svært godt fornøyd med, men autofokusen går meg på nervene. Den jager, er treg, linsa "utvider" seg ved fokusering og den bråker som fy. Nikon har i tillegg VR, AF-S og en 'wow-faktor' på bildene som gjør seg veldig godt for makro. Den siste er vel nokså subjektiv, men les diskusjoner rundt dette objektivet og se på eksempelbilder så forsår dere hva jeg mener. Er oppgraderingen verdt en dobling av prisen? Neppe. Men hadde jeg hatt pengene hadde valget vært enkelt. 8921763[/snapback] Men bruker du det makroobjektivet til skikkelig makroarbeid så bruker man ikke autofokusen allikevel ! Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Jeg antar at du sitter med definisjonen av hva som er 'skikkelig' makroarbeid? Spar meg for de der... Lenke til kommentar
erty_ Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Jeg hadde aldri kjøpt et objektiv uten intern fokusering, særlig ikke et makroobjektiv. Det er fryktelig upraktisk og irriterende at linsen fremst utvider seg og skrur seg utover, og jeg ønsker heller ingen støvsugereffekt på objektivet mitt. Det er vel og viktig å tenkje på den "effektive brennvidda" ved full makro. Slik eg har forstått det vil både Micro Nikkor 105 og Canon EF 100, med intern fokusering sitje att med ca. 60mm brennvidde då du er nede i 1:1. Medan dei som utvidar seg voldsomt på dette stadiet vil ikkje ha forandring i brennvidde. Rett meg gjerne om eg har oppfatta dette feil.. Lenke til kommentar
andm Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Det er vel og viktig å tenkje på den "effektive brennvidda" ved full makro. Slik eg har forstått det vil både Micro Nikkor 105 og Canon EF 100, med intern fokusering sitje att med ca. 60mm brennvidde då du er nede i 1:1. Medan dei som utvidar seg voldsomt på dette stadiet vil ikkje ha forandring i brennvidde. Rett meg gjerne om eg har oppfatta dette feil.. 8926199[/snapback] Jeg nevnte ikke noe som helst om brennvidde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå