Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med router, D-Link DIR 635

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt en router fra D-Link. DIR 635 heter den. Denne går ikke så godt sammen med telefonadapteren fra Telio (Sipura SPA 2100). Akkurat nå må jeg velge om jeg vil ha trådløst internett, eller om jeg vil ha telefon.

Dersom jeg kobler kabelen fra WAN-porten på routeren til modemet (Netopia) og fra ethernet-pc-porten på telefonadapteren vil jeg få trådløst nett. Men hvis jeg kobler modemet til ethernet-WAN-porten på telefonadapteren, og så WAN-porten på routeren til ethernet-pc-porten på telefonadapteren vil jeg kunne bruke telefonen, men altså ikke trådløst internett. Kjedelig sak.

Har prøvd å gjøre som det stod i brukermanualen til telefonadapteren. Dette var å åpne porten UDP 5060 (triggerport) og UDP 16300-16700 (public port) og slå av SPI-funksjonen på routeren. Har også oppgradert firmwaren. Men ingenting av dette førte frem, og jeg er ikke sikker på om jeg har gjort det riktig heller.

Noen som har noen gode forslag?

Endret av Zonda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nylig kjøpt en router fra D-Link. DIR 635 heter den. Denne går ikke så godt sammen med telefonadapteren fra Telio (Sipura SPA 2100). Akkurat nå må jeg velge om jeg vil ha trådløst internett, eller om jeg vil ha telefon.

Dersom jeg kobler kabelen fra WAN-porten på routeren til modemet (Netopia) og fra ethernet-pc-porten på telefonadapteren vil jeg få trådløst nett. Men hvis jeg kobler modemet til ethernet-WAN-porten på telefonadapteren, og så WAN-porten på routeren til ethernet-pc-porten på telefonadapteren vil jeg kunne bruke telefonen, men altså ikke trådløst internett. Kjedelig sak.

Har prøvd å gjøre som det stod i brukermanualen til telefonadapteren. Dette var å åpne porten UDP 5060 (triggerport) og UDP 16300-16700 (public port) og slå av SPI-funksjonen på routeren. Har også oppgradert firmwaren. Men ingenting av dette førte frem, og jeg er ikke sikker på om jeg har gjort det riktig heller.

8874069[/snapback]

Lenke til kommentar

8874069[/snapback]

8890451[/snapback]

Jeg kjønner ikke helt problemet. Er det ikke bare å koble kabel mellom rutern og boksen fra ip-telefonleverandøren og så ordner det seg selv ?

Jeg har selv bestilt samme ruter. I dag har jeg en DI-614+ som er kobla opp slik og det fungerer greit.

Stein

Lenke til kommentar

Det er mulig at du har en ipadressekonflikt mellom Sipura og DIR-635 eller du har forwardet porter til feil ip.

Hvis disse bruker samme subnett ( 192.168.1.xxx) så vil det trolig bli problemer.

Du kan la DIR-635 få ipadresse fra Sipura eller modem og dermed slippe problemer med det.

Da logger du deg inn på DIR-635 via webinterface og slår av DHCP-LAN.

Deretter kobler du kabelen fra Sipura eller modemet inn på en av lanportene på DIR-635.

Du skal nå ikke koble noe til WAN på 635 som fungerer som switch og trådløst aksesspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...