karamasov Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Hei. Jeg driver med installasjonen av Linux Ubuntu 7.04 (Feisty Fawn). Jeg har en 100% ny disk, som jeg nettopp har kjøpt, dvs. at det er ingen partisjoner på den. Når jeg kommer til "Klargjør diskplass"-delen av installasjonen, står "Manuelt" som eneste alternativ for ordning av partisjon. Når jeg så trykker på "Framover", for å fortsette, er listen over partisjoner naturlig nok tom. Når jeg så trykker på "Framover", får jeg denne feilmeldingen: "Intet rot-filsystem er oppgitt. Rett opp dette fra partisjoneringsmenyen" Denne meldingen kommer jeg meg ikke forbi. Jeg forstår naturligvis hvorfor den kommer opp også; Jeg har jo ikke valgt en partisjon å installere Ubuntu på. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal få maskinen til å skjønne at disken er ny, og derfor har jeg ingen partisjoner jeg kan velge mellom. Takk. Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Da kan du avbryte instalasjonen.. Du kan derifra åpne gparted som er et partisjoneringsprogramm og partisjonere delene opp før du inntalarer Lenke til kommentar
karamasov Skrevet 16. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2007 Vel, jeg har startet Gparted, men listen er tom, og det eneste alternativet jeg har er å gå ut av programmet. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 å starte gparted fra cd kanskje? Altså BARE gparted? Funka på meg en gang tror jeg.. hvis jeg ikke husker feil.. Må altså lage nye partisjoner.. annet program etc... prøvd Google? Lenke til kommentar
karamasov Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 Jeg har fått det til nå. Dette er litt flaut, men disken satt ikke ordentlig i. Kabelen satt ikke fast. Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 beklager at jeg ler. Jaja, sånt kan skje den beste det fint at du fant ut av det til slutt da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå