Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BIOS ROM checksum error (LØST)

Anbefalte innlegg

Ingenting er så irriterende som en banal feil når man har satt sammen en ny PC !

...vel - here goes.

Etter å ha tygd på alternativene i lang tid, valgte jeg til slutt å handle inn deler til en ny HTPC.

Abit Fatality F-190 HD (mATX)

E4300

Gainward 8500 GT Silent

Crucial DDR2 5300 2048 MB

Antec Fusion (mATX HTPC kab, 430 W PSU)

Vista Home Premium OEM

Spinpoint T166 - 250 GB

NEC AD-5170 DVD-brenner

Setter delene sammen, noe som går greit og fort, men får altså BIOS checksum error ved oppstart.

1 - Tar ut batteriet, resetter CMOS....... samme feil.

1 - Tar ut en minnebrikke, prøver med single i flere slots .... samme feil

1 - Tar ut batteriet i 10+ minutter + resetter CMOS ...... samme feil

BIOSen til kortet har innebygd et program for å sjekke update av BIOS ved checksum feil, og prøver å finne A:\ når feilmeldingen kommer ("locating drive A:\) Men jeg vurderte ikke engang å kjøpe en floppy til denne maskina, og floppyen til hovedmaskinen har ikke virket på halvt år. Sjansen for at batteriet er gåent anser jeg som liten, da kortet (modellen) er ganske nytt.

Dilemmaet er altså:

1 - Sende kortet i retur

2 - Stikke på datakjeden og kjøpe en floppy-stasjon (88 kroner) og prøve å oppdatere BIOS.

Jeg er usikker på om nettbutikken jeg handlet hos vil sette pris på alt. 2, hvis det ikke løser problemet. Vil de påstå at "feilen skjedde når du "kødda" med BIOS" ? På den annen side har jeg lyst til å få systemet opp å gå. Har bygd en del datamskiner siste årene og liker ikke å gi meg.

...hva sier dere ? Andre forslag ?

Endret av Filla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DISABLE floppy i bios og sjekk at batteriet faktisk har strøm hvis ikke det hjelper.

8873433[/snapback]

Kan ikke disable noen ting - da jeg ikke kommer inn i BIOS. Detter er ikke en "BIOS checksum error - loading defaults" feil, som kan oppstå ved for høy klokking osv.. BIOS er utilgjengelig slik den fremstår nå.

Endret av Filla
Lenke til kommentar
får du flasha den?

Sjekk Abit sitt forum, kan være "known issue".

8873465[/snapback]

Har ikke prøvd å flashe - det er det jeg er usikker på om jeg skal prøve (må kjøpe inn floppy-stasjon da).

Har googla en del, og lest MASSE om checksum error :)

Lenke til kommentar
masse om akkurat DET hovedkortet?

Checksum error pleier somregel og komme om en flash gikk galt så det holdt....sikker på at hovedkortet ikke er B-Vare fra utsalgs stedet og ikke testet bra nok?

8873499[/snapback]

Yepp - er klar over at checksum error er en vanlig feil etter mislykka BIOS flashing, men jeg har ikke prøvd det ennå. Kortet virker "flett nytt", og er handla fra en seriøs nettbutikk.

Og nei, jeg fant ikke lassevis med nettsider om feil ang. spesifikt mitt HK, men det er jo masse info om "BIOS checksum error"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...