Gå til innhold

lcd vs crt

Ulrik91

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

han har rett, CRT er best grunnen til dette er genialt enkelt:

CRT har NULL lagg fra signalet fra skjermkortet til bildet vises på skjermen.

LCD skjermer har opptil .5 sek LAGG på signalet fra skjerkort til bildet vises på skjermen.

Dette kan du sjekke selv med og sette opp en CRT og en LCD skjerm fra samme skjermkort, og kjøre video på begge.

**LAGG er ikke refresh rate, eller grå til svart tone målene som er vist på stats om skjermer (somregel 2 til 6 MS). Er fortiden ingen LCD fabrikker som har satt opp noe offisiel CtS (Card to Screen) tid.

Selv kjører jeg en 32" LCD TV fra Viewpia, ettersom min skjerm knelte uka før jeg flytta hit til Sverige, har ikke giddi sjekke etter ny skjerm enda, ettersom det egentlig ikke er behov for det.

Men, TV'en min har 6ms grå til grå forsinkelse og omtrent .35 sek. med CtS lagg, jeg kjører DVI tilkobling til TV'en.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

alt baserer seg på hvor rakst en skjerm kan overføre bildet fra skjermkort til skjerm, kan feks være elendige bi komponenter i skjermen, dårlig kondensator eller slikt som gjør at skjermen får denne LAGGen, om de greier og fjerne det så kan både LCD og OLED kicke ass

Lenke til kommentar

Har også gjort noen tester, mot 2stk 21" CRT skjermer, og merket personlig ingen forskjell (kjørte i klone). Etterslenget derimot var der, men ikke selve input lagget. Testen var blant annet Trackmania og Pure Pinball ;) Spørs om ikke lagget er ganske individuelt?

Lenke til kommentar

som sakt, dette er noe som varierer fra fabrikat til fabrikat, finnes en video på youtube der du ser klar treghet av bildet på LCD innen det kommer til samme punkt som på CRT som de kjører vedsidenav (klonet bildet).

Dette var test med Samsung skjerm om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar

Skal se om jeg kan ta en liten test en av disse dagene bare får å se hvor ille det kan være...ordne et kamera, en timer over hele skjermen i forskjellige farger, 60Hz, et par forskjellige skjermer (laptop, LCD, CRT, projektor).

Lenke til kommentar
Et rykte sier også at CRT-skjermer har bedre kontrast- og fargegjengivelse enn LCD etc. :)

8878812[/snapback]

Det er ikke akkurat et rykte. Det er fakta :)

Men LCD har hatt betydelige forbedringer de siste par årene, så forskjellene er ikke så dramatiske lenger. Men fremdeles sverger mange proffe bildebehandlere til CRT. Selv i miljøer der man har byttet ut 'alt annet' til LCD.

Lenke til kommentar
Et rykte sier også at CRT-skjermer har bedre kontrast- og fargegjengivelse enn LCD etc. :)

8878812[/snapback]

Det er ikke akkurat et rykte. Det er fakta :)

Men LCD har hatt betydelige forbedringer de siste par årene, så forskjellene er ikke så dramatiske lenger. Men fremdeles sverger mange proffe bildebehandlere til CRT. Selv i miljøer der man har byttet ut 'alt annet' til LCD.

8878821[/snapback]

de fleste proffe gamerene foretrekker crt pga bedre gamma og kontrast, skarphet, 100hz og 0ms.. så må være en grunn til at de bruker det.. har lcd nå, men foretrekker også selv crt. men har desverre ikke plass til en :cry:

Lenke til kommentar

De som ser forskjell på responstiden mellom crt og en god crt er nok de samme som mener høytalere må spilles inn og som hører forskjell på 384 kbps mp3 og cd (det sitter nok mest i hodet).

Fargegjengivelsen har vært et større problem, men det har blitt mye bedre. Det koster selvsagt mer å få tilsvarende fargegjengivelse på en lcd, men for emg veies det opp av de andre fordelene lcd har.

LCD skjermer flimrer ikke og har derfor et mye ebdre bilde å se på, som for meg er mye viktigere enn alt annet. Får direkte vondt i huet av crt. Deussten bruker lcder mye mindre strøm.

Lenke til kommentar
de fleste proffe gamerene foretrekker crt pga bedre gamma og kontrast, skarphet, 100hz og 0ms.. så må være en grunn til at de bruker det.. har lcd nå, men foretrekker også selv crt. men har desverre ikke plass til en :cry:

8878882[/snapback]

Artig at du skulle bringe opp den myten der. På TG ser jeg for eksempel mange av de beste spille på LCD. For å backe det opp litt: jeg sjekket litt rundt en tilfeldig god klan, fnatic, og de har et galleri på nettsiden sin. Hva slags skjermer bruker de på disse bildene? Og ikke tving meg til å ta frem flere proffe klaner som bruker LCD.. Når en klan av slikt kaliber velger å ignorere "fordelen" ved CRT så kan den ikke være så stor lenger. De spiller tross alt om tusener av kroner og berømmelse! Tror de er nøye når det gjelder utstyret.

http://www.fnatic.com/galleries/104/

Bildene jeg snakker om er ca. på midten av siden..

Endret av Zythius
Lenke til kommentar

8878882[/snapback]

Artig at du skulle bringe opp den myten der. På TG ser jeg for eksempel mange av de beste spille på LCD. For å backe det opp litt: jeg sjekket litt rundt en tilfeldig god klan, fnatic, og de har et galleri på nettsiden sin. Hva slags skjermer bruker de på disse bildene? Og ikke tving meg til å ta frem flere proffe klaner som bruker LCD.. Når en klan av slikt kaliber velger å ignorere "fordelen" ved CRT så kan den ikke være så stor lenger. De spiller tross alt om tusener av kroner og berømmelse! Tror de er nøye når det gjelder utstyret.

http://www.fnatic.com/galleries/104/

Bildene jeg snakker om er ca. på midten av siden..

8880959[/snapback]

Nå ser jeg at mange av dem har like skjermer, så det kan jo hende de er sponset og at dette er dyre skjermer (kvalitet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...