Jtand Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Er nybegynner innen Linux, har installert Ubuntu 7.04 på PC-en idag og er positivt overrasket, så dette kommer jeg til å fortsette med 1. Støtter Ubuntu alt av maskinvare? Er alle driverne ferdig installert? 2. Hvordan installerer man programmer? F.eks EasyUbuntu. PS: Kommer flere spørsmål etterhvert. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 (endret) 1. Nei, men veldig mye. 2. Programmer - Legg til/fjern, eller System - Administration - Synaptic, eller laste ned og dobbeltklikke .deb-filer for Ubuntu. Litt off-topic: Installering av Easyubuntu og Automatix vil ikke jeg anbefale. Den er heller ikke blitt veldig nødvendig i Ubuntu 7.04. Endret 16. juni 2007 av RattleBattle Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 16. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2007 Takk for svar. 3. Hvordan kan jeg installere codecer? Vil se DivX-film og høre på MP3-sanger. Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Takk for svar. 3. Hvordan kan jeg installere codecer? Vil se DivX-film og høre på MP3-sanger. 8873038[/snapback] Installere codecs: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=413626 Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Eller bare gå til en filbehandler og dobbeltklikk en mp3- eller annen mediefil som det ikke er installert codecs til. Da får du opp spørsmål om du vil installere codecs for mp3 m.m. Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 16. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2007 4. Er det mulig å installere Flash Player og Java? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Samme som svar til spørsmål 2. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Du kan legge til java og flash ved å åpne legg til/fjern og søke opp pakkene og installere dem hver for seg, eller du kan søke opp pakken: ubuntu restricted extras , som vil installere både java, flash, mp3 støtte og en del andre godsaker. Lenke til kommentar
hakongram Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Kan vel legge til et spm i samme tråden siden det er om Ubuntu. Kjører Ubuntu 7.04 på min Thinkpad T42, men har ikke klart å finne ut hvordan jeg gjør innstillinger for musen. Vil skru av tap-to-click funksjonen bl.a. Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 16. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2007 5. Er det nødvendig med anti-virus? Isåfall, noen som kan anbefale noe? Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Kan vel legge til et spm i samme tråden siden det er om Ubuntu. Kjører Ubuntu 7.04 på min Thinkpad T42, men har ikke klart å finne ut hvordan jeg gjør innstillinger for musen. Vil skru av tap-to-click funksjonen bl.a. 8873197[/snapback] Start gjerne din egen tråd slik at det er lettere for folk med kunnskaper innenfor emnet å s at du lurer. Instillinger for mus finner du under system -> innstillinger -> mus , men det ser ikke ut til at det er noen konfigurasjonsmulighet for tap-to-click funksjonen, noe som høyst sannsynlig betyr at du må inn i en tekst fil og fikse. Et søk på ubuntuforumet gav dette resultatet: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=4...ht=tap+to+click og dette: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=421236 Skummet igjennom og begge har beskrivelser på hvordan man slår den av. Lykke til! Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 (endret) 5. Er det nødvendig med anti-virus? Isåfall, noen som kan anbefale noe? 8873279[/snapback] Nei, det finnes ingen effektive virus til linux, så det kan du bare glemme. Eneste grunnen til å ha anti-virus under linux er hvis man skal filtrere ut virus (f.eks. fra mail) for en windows pc. Endret 16. juni 2007 av Turgon Lenke til kommentar
hakongram Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Kan vel legge til et spm i samme tråden siden det er om Ubuntu. Kjører Ubuntu 7.04 på min Thinkpad T42, men har ikke klart å finne ut hvordan jeg gjør innstillinger for musen. Vil skru av tap-to-click funksjonen bl.a. 8873197[/snapback] Start gjerne din egen tråd slik at det er lettere for folk med kunnskaper innenfor emnet å s at du lurer. Instillinger for mus finner du under system -> innstillinger -> mus , men det ser ikke ut til at det er noen konfigurasjonsmulighet for tap-to-click funksjonen, noe som høyst sannsynlig betyr at du må inn i en tekst fil og fikse. Et søk på ubuntuforumet gav dette resultatet: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=4...ht=tap+to+click og dette: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=421236 Skummet igjennom og begge har beskrivelser på hvordan man slår den av. Lykke til! 8873304[/snapback] Funket utmerket. Takker ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå