Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

DVD-brenneren leser bare CD'er

Anbefalte innlegg

Har møtt på et særdeles merkelig problem på pc'en til min søster.

Hun kjører Windows XP Pro og operativsystemet klarer å både identifisere DVD-brenneren og gir ikke noe feilmelding i "Device Manager".

Problemet er at den ikke lenger klarer å lese DVD'er. Dette oppstod sånn plutselig uten noen logisk forklaring.

Jeg setter inn DVD-platen og jeg hører at den prøver å lese, og til slutt popper "auto-run" opp og når jeg går inn på platen, så finner jeg ingen filer. Windows sier altså at platen er helt tom. En annen ting som er merkelig er at den skifter navn fra "DVD Drive" til "CD-ROM". Først trodde jeg at det var brenneren som hadde takket for seg. Så jeg erstattet den med en splitter ny "NEC 7173A" DVD-brenner og prøvde igjen. Nøyaktig samme problem! :(

Så prøvde jeg å lese en vanlig CD i brenneren, det gikk helt fint. Og for å gjøre det enda mer merkelig; jeg klarer å brenne DVD'er (og ja, platene fungerer i en annen pc, så de er brennt riktig).

Tar jeg f.eks. en kjøpt film DVD-plate i brenneren og velger et avspillingsprogram i "auto-run" som popper opp, så fungerer det bra. :hmm:

Jeg har prøvd å formatere og reinstallere Windows, uten å installere noen programmer. Installerte bare driverne som fulgte med pc'en hennes (som har fungert før). Likevel oppstår samme problem. :no:

Har også vært innom BIOS og sett at alt var riktig, og det var det. Står på AUTO, som vanlig, og den identifiserer brenneren korrekt.

Så nå skjønner jeg ingenting. Kan de være Windows som tuller med meg?

Eller er det noen komponenter på hovedkortet som er ødelagt?

DVD-brenneren er det hvertfall ikke noe galt med.

Noen som har peiling på hva som er galt?

Altså:

- Kan lese CD'er.

- Kan brenne DVD'er.

- Kan lese DVD-filmplater direkte i avspillingsprogrammer ved "auto-run".

- Kan IKKE utforske/"explore" filene på DVD'er (verken brennte eller kjøpte).

Hardware (ca.3år gammel pc):

- Hovedkort: MSI K8T NEO-FIS2R

- CPU: AMD Athlon 64 3000+ 2.0GHz, Socket 754

- Brenner nr.1: NEC ND-1300 (IDE)

- Brenner nr.2 (ny): NEC 7173A (IDE)

NB! Bare én av brennerne var i pc'en om gangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...