Sveinto Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 (endret) Hei, Jeg er på utkikk etter et HD kamera og har et budsjett på ca. 10.000,- Etter å ha lest på forumet og surfet etter info har jeg kommet til at følgende kameraer virker aktuelle. Canon HV20 (miniDV) Sony HC7E (miniDV) Sony SR7E/SR8E (Harddisk) Jeg har lite erfaring i bruk av videokamera og lurer først og fremst på hva som er fordeler / ulemper med MiniDV kontra Harddisk. Ellers setter jeg pris på anbefalinger i forhold til valg av kamera i nevnte prisklasse. På forhånd takk:-) Mvh Svein Endret 15. juni 2007 av Sveinto Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Tatt fra en av mine tidligere innlegg i en lignende diskusjon: Mini-DV er fortsatt best med tanke på redigering og kvalitet. For mange, brukervennlighet også. Hva når harddisken er full? Du kan ikke kjøpe ny. Med dv-bånd kan du kjøpe nye i nærmeste elektrosjappe. Og får harddisken seg et dunk, kan all video være ødelagt. Får du båndsalat på et bånd, ødelegger du bare noen få sekunder. I tillegg... hvis man tar opp på harddisk så har man først en kraftig kompresjon. Så må det pakkes ut før redigering og så komprimeres sterkt på nytt når det skal mastres til DVD. Da mister man MYE kvalitet. Jeg jobber i fotobutikk, og har opplevd mange kunder som føler seg lurt av andre kjeder fordi de har blitt anbefalt DVD/Harddisk kamera når de skal redigere. Mini-DV er fortsatt enklest, selv om det etterhvert kommer redigeringsprogrammer som støtter harddisk og DVD. Du har imidlertid ikke full frihet til å velge program enda, og kvaliteten er fortsatt like dårlig. Harddiskkamera havner stort sett i bunnen i stortester hvor også mini-DV er representert. Lenke til kommentar
Sveinto Skrevet 17. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2007 Hei, og takk for innspill. Hadde i utgangspunktet bestemt meg for et kamera med harddisk. Etter å ha følgt forskjellige diskusjoner her har jeg bestemt meg for å bestille med MiniDV istedet. Står da igjen med Canon HV20 & Sony HC7E som alternativer. Sjekket en del tester og diskusjoner og begge kameraene får gode skussmål og blir ratet rimelig likt. Canon er ca en 1000,- lapp billigerer og mitt inntrykk er derfor at dette kameraet gir "best value for money". Så det ser vel ut som om jeg går for Canon. Virker det som et fornuftig valg? Mvh Svein Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 HV20 har fått en del skryt, bortsett fra at det visst er noe med CMOS brikken som ikke oppstår med en CCD brikke. Derimot er det vel flere ulemper med CCD enn CMOS så vidt jeg har forstått. Men rett meg gjerne noen, om jeg tar feil. Har ikke testet ut Sony HC7 selv, så det tør jeg ikke uttale meg om. Men Canon gir gode bilder i denne klassen, og er ikke et dumt valg. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Om noen får seg til å anbefale DVD-basert kamera når kunde skal redigere, så har vedkommende ikke peiling. Ellers så oppsummerer afseth mini-dvfordelene ganske godt. Harddisk har fordelen av lengre kontinuerlige opptak, ingen kassetter som flyter rundt og kan mistes osv. Så det blir egentlig subjektivt, hvilke fordeler man ønsker og ikke . Lenke til kommentar
Sveinto Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 Heisan, Da er kameraet bestilt. Gikk for et Canon HV20 med MiniDV. http://www.akam.no/nyhet/videokamera/mer_h...fra_canon/36007 Så da er det bare å se frem til at kameraet kommer i posten om noen dager. Har holdt endel på med billedredigering, men video blir noe nytt så dette blir gøy:-) Har dere ellers noen tips vedrørende MiniDV kassetter? Hvor mange er et fornuftig antall å handle i første omgang? Er det noen merker som er bedre en andre? Thx Mvh Svein Lenke til kommentar
malbex Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Gratulere! Du kommer til å bli kjempefornøyd, med mye morro å sette deg inn i Skrevet i et tidligere forum av k-ryeng: "Det viktigste er at du holder deg til ett merke, da spiller det veldig liten rolle hvilket. Årsaken er at de forskjellige produsentene bruker forskjellig smøring, og blanding av disse kan føre til klumper etc. i drivverket, det er ikke heldig. Må du av en eller annen grunn bruke et annet merke, bør du helst kjøre rensekassett før du putter inn kassetten, og når du er ferdig (hvis du bytter tilbake igjen)." Har hørt om noen uheldige erfaringer med TDK, men er vel heller sjeldent Lenke til kommentar
Sveinto Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Takk for svar:-) Regner med at jeg får kameraet i morgen. Har ikke peiling på hvor mye tape jeg kommer til å bruke. Bestilte 10 stk i første omgang. Er det vanlig praksis at en lagrer tapene etter hvert som de blir fullt opp? Eller spoles datene over på PC og tapene blir gjenbrukt? Eller muligens en kombinasjon....? / Svein Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 De fleste spoler over på pc'en sin, vil jeg tro. Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Takk for svar:-)Er det vanlig praksis at en lagrer tapene etter hvert som de blir fullt opp? Eller spoles datene over på PC og tapene blir gjenbrukt? Eller muligens en kombinasjon....? / Svein 8900275[/snapback] Jeg har hele tiden tatt vare på tape-ene som et slags backup-arkiv, da de ikke koster all verden. Har du dv-inn, kan du også kjøre tilbake på tape redigert materiale, for mitt vedkommende avi-filer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå