Carl Sagan Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Hei. Når jeg skal skrive diverse ting i termninalen til fedora7, kommer det opp *brukernavn* is not in the sudoers file. This incident will be reported. Vil helst ikke logge inn som root(har hørt mye problemer med det.) Hvordan kan jeg legge meg selv in i "The sudoers file"? Lenke til kommentar
kommers Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 (endret) For å redigere /etc/sudoers må du (helst) bruke kommandoen visudo (som åpner fila i en editor) som root. F.eks. sier 6006le at den ser slik ut i et default Ubuntu 7.04-installasjon (så du har noe å gå etter): # /etc/sudoers # # This file MUST be edited with the 'visudo' command as root. # # See the man page for details on how to write a sudoers file. # Host alias specification # User alias specification # Cmnd alias specification # Defaults Defaults !lecture,tty_tickets,!fqdn # User privilege specification root ALL=(ALL) ALL # Members of the admin group may gain root privileges %admin ALL=(ALL) ALL (der brukere som skal ha sudo-tilgang må ligge i gruppa admin, slik det står forklart) Endret 15. juni 2007 av kommers Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 15. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2007 For å redigere /etc/sudoers må du (helst) bruke kommandoen visudo (som åpner fila i en editor) som root. F.eks. sier 6006le at den ser slik ut i et default Ubuntu 7.04-installasjon (så du har noe å gå etter): # /etc/sudoers # # This file MUST be edited with the 'visudo' command as root. # # See the man page for details on how to write a sudoers file. # Host alias specification # User alias specification # Cmnd alias specification # Defaults Defaults !lecture,tty_tickets,!fqdn # User privilege specification root ALL=(ALL) ALL # Members of the admin group may gain root privileges %admin ALL=(ALL) ALL (der brukere som skal ha sudo-tilgang må ligge i gruppa admin, slik det står forklart) 8871885[/snapback] skjønte ikke helt hvordan legge til min bruker, det står bare masse om hvordan legge til grupper som kan logge seg på eksernt.. Kan du forklare? Lenke til kommentar
kommers Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 (endret) Om du ikke vil ha et opplegg med en egen gruppe for alle sudoers (for så å legge til din bruker inn i denne gruppa) så kan du f.eks. legge til kun én spesifikk bruker (deg) ved å bytte ut %admin med dittbrukernavn på den nederste linja i eksempelet jeg skrev. Btw: det er egentlig ikke noe problem å logge inn som root såfremt du gjør det kun de gangene du har behov for det, vet sånn ca hva du gjør (så du ikke skyter deg selv i foten, men det samme gjelder jo ved bruk av sudo), og så logger ut straks du ikke trenger superbruker-rettigheter lenger. Noen liker root best, andre liker sudo :-) Endret 15. juni 2007 av kommers Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 15. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2007 Om du ikke vil ha et opplegg med en egen gruppe for alle sudoers (for så å legge til din bruker inn i denne gruppa) så kan du f.eks. legge til kun én spesifikk bruker (deg) ved å bytte ut %admin med dittbrukernavn på den nederste linja i eksempelet jeg skrev. 8872164[/snapback] jeg er ikke med. Hva eksakt må jeg skrive i terminalen for å få min bruker(som er todda7) i suduerslist? Lenke til kommentar
kommers Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 (endret) Har du kommandoen visudo (som åpner en teksteditor, muligens editoren vi som ikke er helt intuitiv, med fila du skal redigere)? Jeg kan forresten fortelle deg at jeg ikke kjenner Fedora7 ;-) Alternativt: Har du en fil /etc/sudoers ? NB: Du må kanskje installere en pakke som heter sudo e.l. først om du ikke har den. Glemte det i farta. Edit: Litt generelt lesestoff om sudo vs root og sudo aliaser etc om du skulle være interessert i et dypdykk ;-) Endret 15. juni 2007 av kommers Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 15. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2007 Har du kommandoen visudo (som åpner en teksteditor, muligens editoren vi som ikke er helt intuitiv, med fila du skal redigere)? Jeg kan forresten fortelle deg at jeg ikke kjenner Fedora7 ;-) Alternativt: Har du en fil /etc/sudoers ? NB: Du må kanskje installere en pakke som heter sudo e.l. først om du ikke har den. Glemte det i farta. Edit: Litt generelt lesestoff om sudo vs root og sudo aliaser etc om du skulle være interessert i et dypdykk ;-) 8872249[/snapback] Jada, har filen /etc/sudoers. Har til og med tilgang til den. Sudo var standard, men innstalerte nettopp synaptics om det har noen betydning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå