Carl Sagan Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 (endret) Hei.! Innstalerte Fedora7 først, med GRUB. Innstalerte deretter Ubuntu 7.04 og PCLinuxOS 2007 uten bootloadere. Hvordan kan jeg adde disse operativsystemene i Fedoras menu.lst? Prøvde å google litt, men fant ikke noe konkret svar. EDIT: Leter spesielt etter hva jeg skal adde i kernel og initrd linjen. Endret 15. juni 2007 av todda7 Lenke til kommentar
kommers Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Om du ikke har en egen partisjon for /boot , så vil du finne /boot-katalogen for hver av distroene på den respektive partisjon som du installerte dem på. For å finne ut hva navnet på kjernen (heter vanligvis vmlinuz-versjonsnummer) og initrd-image for hver av de nye oppføringene så kan du montere Ubuntu- og PCLinuxOS-partisjonene når du er inni Fedora7 om de ikke er det fra før og titte i /boot-katalogen på disse partisjonene. [ Husk at du også må endre på partisjonsnavnet i menu.lst dersom du ikke har en felles boot-partisjon med alle kjernene, dvs f.eks. endre fra root (hd0,0) (tilsvarer /dev/sda1 , evt. /dev/hda1) til f.eks. root (hd0,3) (tilsvarer /dev/sda4 , evt. /dev/hda4). ] Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 15. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2007 Om du ikke har en egen partisjon for /boot , så vil du finne /boot-katalogen for hver av distroene på den respektive partisjon som du installerte dem på. For å finne ut hva navnet på kjernen (heter vanligvis vmlinuz-versjonsnummer) og initrd-image for hver av de nye oppføringene så kan du montere Ubuntu- og PCLinuxOS-partisjonene når du er inni Fedora7 om de ikke er det fra før og titte i /boot-katalogen på disse partisjonene. [ Husk at du også må endre på partisjonsnavnet i menu.lst dersom du ikke har en felles boot-partisjon med alle kjernene, dvs f.eks. endre fra root (hd0,0) (tilsvarer /dev/sda1 , evt. /dev/hda1) til f.eks. root (hd0,3) (tilsvarer /dev/sda4 , evt. /dev/hda4). ] 8871837[/snapback] Takk. Nå er bare probleme å mounte ubuntu/pclinuxos partisjonene:P Har prøvd mount /dev/sdc2 , men det funker ikke.. mount: can't find /dev/sdc2 in /etc/fstab or /etc/mtab Lenke til kommentar
kommers Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Den eneste mangelen er at du må fortelle HVOR du vil montere den også (det står forklart i manualen, man mount). Om du ikke ønsker å montere de fast hver gang trenger du ikke legge dem til i /etc/fstab, men kan heller gjøre en kjapp engangs: Som root: Lage katalogen som blir monteringspunktet (Ubuntu bruker visst typisk /media-katalogen til dette istedetfor /mnt så da gjør jeg det samme): mkdir -p /media/sdc2 Montere partisjonen sdc2 i monteringspunktet: mount -t ext3 /dev/sdc2 /media/sdc2 (-t ext3 angir at det er filtype ext3 på partisjonen, tilpass til eget behov, f.eks. reiserfs e.l.) Gå til partisjonen og utforsk: cd /media/sdc2 Bytt ut med passende katalog- og partisjonsnavn der du måtte ønske. For avmontering, som root: umount /media/sdc2 Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 15. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2007 Den eneste mangelen er at du må fortelle HVOR du vil montere den også (det står forklart i manualen, man mount). Om du ikke ønsker å montere de fast hver gang trenger du ikke legge dem til i /etc/fstab, men kan heller gjøre en kjapp engangs: Som root: Lage katalogen som blir monteringspunktet (Ubuntu bruker visst typisk /media-katalogen til dette istedetfor /mnt så da gjør jeg det samme): mkdir -p /media/sdc2 Montere partisjonen sdc2 i monteringspunktet: mount -t ext3 /dev/sdc2 /media/sdc2 (-t ext3 angir at det er filtype ext3 på partisjonen, tilpass til eget behov, f.eks. reiserfs e.l.) Gå til partisjonen og utforsk: cd /media/sdc2 Bytt ut med passende katalog- og partisjonsnavn der du måtte ønske. For avmontering, som root: umount /media/sdc2 8872204[/snapback] Takk! Fikk til å mounte. I fstab; skal jeg bare adde linjen /dev/sdc2 /media/sdc2/ ext3 defaults 0 0 ? Takk for hjelp, har googlet og prøvd i timevis uten nytte. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 (endret) Jepp, den linja der ser fin ut, men jeg ville kanskje endret den siste nullen til et 2-tall, slik at partisjonen automatisk sjekkes for feil med fsck innimellom (er det hver 30. gang den monteres som er default? jeg husker ikke), om du ønsker det. Etter å ha lagt til den linja kan du prøve som root: mount -a som vil montere alle oppføringer som står i fstab, men som ikke har blitt montert allerede. Hvis du ønsker fast montering av de andre distro-partisjonene så må du nok fikse /etc/fstab på hver av dem, og legge til de to andre partisjonene der (om de ikke har blitt detekert automatisk og er der allerede da). (Husk å lage monteringspunkter, dvs -kataloger for der de skal monteres også.) Endret 15. juni 2007 av kommers Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 16. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2007 (endret) Fikk mountet partisjonene på start, fungerer fett. Så var det bare å fixe menu.lst PS: sdc1:swap sdc2:ubuntu sdc3:pclinux sdc4:fedora MEN av en eller annen grunn er sdcX blitt til hd0,X, men det gjør ingenting. Så ikke stuss på at f.eks root osv er hd0,X når det skal linke til en sdc partisjon. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor # grub.conf generated by anaconda # # Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file # NOTICE: You do not have a /boot partition. This means that # all kernel and initrd paths are relative to /, eg. # root (hd0,3) # kernel /boot/vmlinuz-version ro root=/dev/sdc4 # initrd /boot/initrd-version.img #boot=/dev/sdc4 default=0 timeout=5 splashimage=(hd0,3)/boot/grub/splash.xpm.gz hiddenmenu title Fedora (2.6.21-1.3228.fc7) root (hd0,3) kernel /boot/vmlinuz-2.6.21-1.3228.fc7 ro root=LABEL=/ rhgb quiet initrd /boot/initrd-2.6.21-1.3228.fc7.img title Fedora (2.6.21-1.3194.fc7) root (hd0,3) kernel /boot/vmlinuz-2.6.21-1.3194.fc7 ro root=LABEL=/ rhgb quiet initrd /boot/initrd-2.6.21-1.3194.fc7.img title Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic root (hd0,1) kernel /boot/vmlinuz-2.6.20-15-generic ro quiet splash initrd /boot/initrd.img-2.6.20-15-generic quiet savedefault title Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic (recovery mode) root (hd0,1) kernel /boot/vmlinuz-2.6.20-15-generic ro single initrd /boot/initrd.img-2.6.20-15-generic title Ubuntu, memtest86+ root (hd0,1) kernel /boot/memtest86+.bin quiet title PCLinuxOS root (hd0,2) kernel /boot/vmlinuz initrd /boot/initrd.img title Windows XP rootnoverify (hd1,0) chainloader +1 Klarer å load både Fedora og XP. Ubuntu og PCLinuxOS linjene har jeg laget selv, men når jeg prøve og boote fra dem kommer GRUB loading error 17, could not mount partition. Spotter du feilen? EDIT:PS: i vmlinuz filene var det ikke noe versjonsnummer. EDIT2: menu.lst og grub.conf har jeg gjort identiske, ellers kunne jeg ikke velge de nye linjene jeg laget. Endret 16. juni 2007 av todda7 Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 16. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2007 Bump! Hva må jeg endre for at menu,lst skal funke? Lenke til kommentar
kommers Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 (endret) Det er lov å legge inn en blank linje mellom hvert menyvalg, så fila blir lettere å lese ;-) Jeg er ikke helt sikker, men du kan prøve å endre den ene linja på menyvalget for Ubuntu fra: kernel /boot/vmlinuz-2.6.20-15-generic ro quiet splash til kernel /boot/vmlinuz-2.6.20-15-generic root=UUID=lang-uuid-til-partisjonen-skal-her ro quiet splash Med andre ord at du legger til root som boot-parameter. Å angi den med UUID er et alternativ til å bruke /dev/sdc2 men som er hakket smartere siden /dev/sdc2-navnet kan endre seg dersom du skulle montere inn flere disker og de monteres i en annen rekkefølge eller lignende, mens UUID er en lang (nesten unik) ID-streng som settes når man formaterer partisjonen. For å finne UUID-en til din /dev/sdc2-partisjon kan du forsøke: ls -l /dev/disk/by-uuid/ så ser du ID-en som linker til partisjonen du ønsker (den ser ut à la dette: 7d1397bc-8e4e-445b-94c6-a34886c9b6aa). Er ikke sikker på om dette løser et Error 17-problem, men verdt et forsøk. Endret 16. juni 2007 av kommers Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 17. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2007 (endret) Bump! Er det en måte til å få GRUB til å reinstallere, og detecte OS'er selv? EDIT: Å legge til UUID hjalp ikke. Endret 17. juni 2007 av todda7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå