Gå til innhold

Vise brukers eiendeler med JOIN


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trenger nå litt mer hjelp med JOINing mellom to tabeller. I et slikt tilfelle som dette er jeg ikke sikker på hva slags join jeg bør bruke eller hvordan jeg skal skrive den...

Tilfellet mitt er at jeg lager en liten eiendelskatalog som viser alle eiendeler for hver av brukerne. Til dette har jeg variabelen $bruker_id som inneholder den innloggede brukerens id, en tabell som heter eiendeler (i denne finner man alle eiendelene det er mulig å få, og kolonnene her er "eiendel_id", "eiendel_navn" og "type"), og en tabell som heter brukers_eiendeler (her er alle eiendelene som hver av brukerne har. En rekke opprettes for hver eiendel som en bruker har. Denne tabellen inneholder kolonnene "id", "eiendel_id" og "antall". "id" er brukernes id, og "antall" er hvor mange av den eiendelen brukeren har.).

 

Nå ønsker jeg å kunne skrive ut til skjermen hvilke eiendeler den innloggede brukeren har. Problemet her er jo at navnet på eiendelene er i tabellen "eiendeler" og ikke i "brukers_eiendeler", for der er bare "eiendel_id". Jeg tror jeg vet hvordan jeg skal gjøre dette uten å bruke JOINs, men hvordan skal jeg gjøre det med JOINs?

Altså vil jeg kort sagt at hver bruker skal kunne se på sin skjerm når de er innlogget hvilke eiendeler de har og hvor mange det er av hver av dem...

 

Håper noen kan hjelpe her da :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønte ikke stort av hva du egentlig mente. Litt langt innlegg for et lite spørsmål.

 

SELECT e.eiendel, b.bruker_id, osv
FROM brukertall b
LEFT JOIN eiendeler e ON (b.brukerid = e.id)
WHERE b.bruker_id = '$bruker_id'
ORDER BY something

 

Håper du hvertfall skjønte hvordan join fungerer.

I de aller fleste tilfeller bruker man LEFT JOIN.

Lenke til kommentar

Hmm... Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg skal gjøre dette uten join en gang... :hm: Det jeg vil er at hver bruker skal kunne se hvilke eiendeler han/hun har og hvor mange han/hun har av akkurat den og den eiendelen...

Endret av Rinox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...