Gå til innhold

TRØBBEL! med Abit BE6-II, UDMA og Kingston RAM!

khandiman

Anbefalte innlegg

Hey!

Har et Abit BE6-II hovedkort her, og prøver å skifte harddisk posisjoner her. Har kjørt alle diskene på den gamle IDE kontrolleren, og ønsker å kjøre alle på UDMA for å øke farta en del nå som jeg kun har flunka nye 120BG'ere.

Prøver å bytte om på diskene her nå. Har bytta boot-disken over på UDMA kontrolleren (fra primary master til primary master UDMA), og fikk etterhvert boota, med noe trøbbel først (låste seg så lenge den andre disken var tilkobla secondary master. Frakobla den og fikk boota en gang, og da kunne jeg koble til den andre disken igjen på sec.mast. på den normale IDE kontrolleren)

Men! Så kommer spørsmålet! Når jeg så prøver å skifte den andre disken over til UDAM også (fra sec.master til primary slave UDMA), så tryner booten på 50% av den pre-boot windows 2000 logoen og alt låser seg.

Skjønner f*** ingenting her! Hva har jeg glemt? Master/slave står seff riktig, og all konfig i bois er riktig, både i normal bios og UDMA bios settings.

Er den noe W2K drivere som må uninstalles skal tro? (Kjører Win2000 Advanced server, SP3 + alle nyeste security fixes) Må jeg først gå inn i HW manageren og uninstalle harddisken som jeg skal flytte først, og så boote og så etterpå skifte over til UDMA for å få det til å funke?

Veit ikke om noen her har vært borti dette f***skapet, men dette er merkelig!

Et annet lite merkelig problem er RAM brikkene mine. Det er 2 stykk Kingston 256MB highgrade jeg har banka inn, men de kommer bare opp som 128MB på hver, totalt 256MB, men det skulle vært 512MB! Hva skjer? Ifølge Abit support skal motherboardet mitt takle opp til 768MB ram! Får kun utnytta 50% av ram'en også... grrr...

Dette er såkalt "Kingston SDRAM PC133 ECC 256MB Registered" ram. Er det "Registered" versjonen som den ikke takler, for det finnes to typer, en uten og med Reg saken (Registered er vel noe avanserte greier for server systemer hvis jeg ikke husker feil? Er det noe magic greier der som gjør at kun halvparten funker hvis motherboardet ikke er designa for reg. ram? Eller er jeg på jordet nå?

Ram type er: KVR133X72RC3L/256 (Low Profile)

Håper noen her kan gi en hjelpende hånd.

På forhånd takk og riktig godt nyttår! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 3 forskjellige versjoner av kortet, ett med HPT366 og to med HPT370 ( hvis jeg husker rett ) - har du oppdatert Bios ?

I tilfelle ikke, så oppdateres implementert HPT-Bios også i prosessen.

I Bios Features Setup 'Boot sequence' forsøk å sette C,A,EXT, og under der 'EXT means: UDMA' ( default står EXT means: SCSI ) - I Windows skal også finnes 2 UDMA-kontrollere som SCSI-enheter i enhetsbehandlingen. Du bruker jo et 'helsikes' OS da ( Win2k advanced server er stint av sikkerhet )... skal du kjøre maskina som server ?

ECC-ram er server-ram ( reduserer ytelsen på kortet endel ) - i Chipset Features Setup er satt default 'DRAM integrity Mode: Non ECC' - endre den til ECC.

Jeg har BE6-kort, så du har et annet utseende/ tekst i din Bios Award Softmenu III ), men som en antydning... du må i alle tilfelle sjekke med maniual/ innstillinger i Bios.

Lenke til kommentar

Først takker jeg for svarene.

Jeg har allerede prøvd alt som dere har nevnt, bortsett fra en ting. Nyeste Windows2000 driverne til selve UDMA kontrolleren, noe jeg skal teste og gi tilbakemelding på om fungerer.

Når det gjelder ram'en, så fikk jeg svar fra Kingston support direkte, og de kunne bekrefte at ram'en ikke var helt kompatibel med mitt hovedkort. Kun 50% av ram'en vil vise seg på dette kortet så jeg må få skiftet denne ram'en til en annen type.

Nøyaktig info kan dere lese her:

http://www.kingston.com/support/faqs/memory/issues.asp

Sjekk "issue" nummer 3 fra toppen. Det var ergelig at det ikke var mulig å fikse uten å skifte ram.

Og ja, jeg kjører et "helsikes OS". W2K Adv. Server, MS-SQL server, samt Visual studio 6 Enterprice. Jeg arbeider som programutvikler og utvikler data-harvesting systemer og "custom" COM komponenter til IIS webserver og da trenger jeg en rask "offline" server jeg kan teste på før det blir lagt ut "live". Men skulle hatt fått litt mer fart på sakene da testing av systemene krever raske disker, og de nye diskene er ikke akkurat så raske kun ved å bruke IDE kontrolleren og ikke UDMA kontrolleren.

Anyway, takker så mye for tipsene. Har jeg litt flaks så blir feilen borte med de nyeste HighPoint HotRod driverne jeg laster ned i dette sekund. :-D

Skulle noen forresten tilfeldigvis ha en fungerende Pentium 3 CPU på 900-1130 MHz til en grei pris så kjøper jeg den ASAP.

Ha en riktig god dag! :-)

Lenke til kommentar

ang. singelsided ram - jeg svidde ei sånn pc133-brikke med 124 MHz, så pass på tempen.

Hvis du laster HighPoint HotRod driverne fra HPT, så gjelder disse for PCI kontrollerkort ( jeg hadde lignende problem som deg med to hdd-er på udma, og fikk til svar:

> You will have to look for a motherboard BIOS update that includes this HPT366 BIOS.

The BIOS updates we provide only work for PCI cards (the BIOS of an integrated controller can not be updated separately).

HighPoint Technologies <

( Du har sikkert valgt Ctrl + H, for å sette riktig modus i HPT-Bios )

Kanskje en idè å få med et kontrollerkort i samtidig med ram-kjøpet for å spare frakt ?

Lenke til kommentar
ang. singelsided ram - jeg svidde ei sånn pc133-brikke med 124 MHz, så pass på tempen.  

Hvis du laster HighPoint HotRod driverne fra HPT, så gjelder disse for PCI kontrollerkort ( jeg hadde lignende problem som deg med to hdd-er på udma, og fikk til svar:

> You will have to look for a motherboard BIOS update that includes this HPT366 BIOS.

The BIOS updates we provide only work for PCI cards (the BIOS of an integrated controller can not be updated separately).

HighPoint Technologies <

( Du har sikkert valgt Ctrl + H, for å sette riktig modus i HPT-Bios )

Kanskje en idè å få med et kontrollerkort i samtidig med ram-kjøpet for å spare frakt ?

Riktig zink, har selv brukt be6 og er et meget bra kort. BE6 har 366 raid kontrolleren mens BE6-2 har 370? Husket eg riktig mon tro :roll: Til saken:Han må laste ned driveren til vindows for at det skal funke, og en fordel med siste bios. Jepp zink hpt3xx er ctrl + h og promise er ctrl + f.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...