Gå til innhold

Kjølevæske

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og ka er korrosjon?

Visst f.eks man tar et vanlig vannkjølesystem å og bytter ut vannet med frostveske og putter radiatoren inn i et kjøleskap/fryser takler radiatoren og slangene det da?

I CPU Radiator Zen benyttes det HFC-134a kjøleveske (samme type som er i kjøleskap) Er det det samme som frostveske?

Vann vil fryse hvis du kjører det gjennom en fryseboks. Hvis du bruker frostvæske i stedet for vann i kjølesystemet så vil det ikke fryse.

Kjøleskap fungerer slik at væsken tar opp store mengder varme-energi når den fordamper og blir til gass. Jeg er heller ingen ekspert på det området, men jeg kan tenke meg at væsken må ha veldig lavt kokepunkt. Det er i hvertfall ikke samme væske som frostvæske.

Frostvæske er nesten som vann bortsett fra at det ikke fryser før du kommer under -30ºC, avhengig av blandingsforholdet (vann/frostvæske).

Korrosjon er det samme som skjer når stål ruster. Alle metaller korroderer.

Jeg bruker Frostvæske i mitt vannkjølingssystem, da jeg har vanntank av aluminium, før jeg brukte denne hadde jeg korrisjon i hele tanken. Jeg vet ikke hva akkurat hva som skjer, men det ser ut som aluminiumet smuldrer opp og klumper seg. Dette kan i verste fall tette systemet. I tilleg så hindrer frostvæsken at vannet fryser dersom du ønsker å peltierkjøle radiatoren etc. Det hadde i alle fall ingen innvirkning på temperaturene hos meg ved å bruke frostvæske....

Quote:

On 2001-12-28 23:59, maxmhz skrev:

Eg fikk en ide no nettopp!

Ka visst man lagde et vannkjølesystem med peltier og heile pakka.Brukte frostveske istedet for vann

og (her kommer det) så senke radiatoren ned i en tank med flytende nitrogen(!)
:grin:
Lurer på om det hadde gått...(*tviler*) :razz:

Tviler på om dette virker ja.

Flytende nitrogen holder en tempratur på ca -170c (eller var de -70)

Frostveske fryser ved ca -30 (?)

Eller med andre ord: UMULIG!

det som hadde gått an var å bruke en anna væske istedefor frostvæske, men vet ikke om noen som tåler så lave tempraturer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...