Gå til innhold

Kjølevæske

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjølevæske er det vi kaller den væsken vi bruker i vannkjølesystem.

Frostvæske er en væske som tåler veldig lave temperaturer og som forhindrer korrosjon. Det brukes i bilmotorer. Den egenskapen vi trenger i PC-kjøling er evnen til å motvirke korrosjon i systemet.

Lenke til kommentar

Og ka er korrosjon?

Visst f.eks man tar et vanlig vannkjølesystem å og bytter ut vannet med frostveske og putter radiatoren inn i et kjøleskap/fryser takler radiatoren og slangene det da?

I CPU Radiator Zen benyttes det HFC-134a kjøleveske (samme type som er i kjøleskap) Er det det samme som frostveske?

Lenke til kommentar

Vann vil fryse hvis du kjører det gjennom en fryseboks. Hvis du bruker frostvæske i stedet for vann i kjølesystemet så vil det ikke fryse.

Kjøleskap fungerer slik at væsken tar opp store mengder varme-energi når den fordamper og blir til gass. Jeg er heller ingen ekspert på det området, men jeg kan tenke meg at væsken må ha veldig lavt kokepunkt. Det er i hvertfall ikke samme væske som frostvæske.

Frostvæske er nesten som vann bortsett fra at det ikke fryser før du kommer under -30ºC, avhengig av blandingsforholdet (vann/frostvæske).

Korrosjon er det samme som skjer når stål ruster. Alle metaller korroderer.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Frostvæske i mitt vannkjølingssystem, da jeg har vanntank av aluminium, før jeg brukte denne hadde jeg korrisjon i hele tanken. Jeg vet ikke hva akkurat hva som skjer, men det ser ut som aluminiumet smuldrer opp og klumper seg. Dette kan i verste fall tette systemet. I tilleg så hindrer frostvæsken at vannet fryser dersom du ønsker å peltierkjøle radiatoren etc. Det hadde i alle fall ingen innvirkning på temperaturene hos meg ved å bruke frostvæske....

Lenke til kommentar

Eg fikk en ide no nettopp!

Ka visst man lagde et vannkjølesystem med peltier og heile pakka.Brukte frostveske istedet for vann

og (her kommer det) så senke radiatoren ned i en tank med flytende nitrogen(!) :grin:

Lurer på om det hadde gått...(*tviler*) :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-28 23:59, maxmhz skrev:

Eg fikk en ide no nettopp!

Ka visst man lagde et vannkjølesystem med peltier og heile pakka.Brukte frostveske istedet for vann

og (her kommer det) så senke radiatoren ned i en tank med flytende nitrogen(!)
:grin:
Lurer på om det hadde gått...(*tviler*) :razz:

Tviler på om dette virker ja.

Flytende nitrogen holder en tempratur på ca -170c (eller var de -70)

Frostveske fryser ved ca -30 (?)

Eller med andre ord: UMULIG!

det som hadde gått an var å bruke en anna væske istedefor frostvæske, men vet ikke om noen som tåler så lave tempraturer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...