Gå til innhold

Nikon 50mm f/1.8 og kromatisk aberrasjon?


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det er slik det skrives, men jeg hadde iallefall noe slikt på noen bilder jeg tok med objektivet i dag.

 

Når jeg tok bilder av lysbryteren, hvor det var en svart prikk på, ble den blå når jeg brukte vidåpen blender. Det ble derimot borte ved f/2.2

 

Det er også slark i fokusringen. Når fokus er låst rører ringen likevell 2-3mm på seg.

 

Da jeg tok bilder av en skje, ble refleksjonene fra lyset i skjeen, lilla, noe som også skyldes kromatisk aberrasjon?

 

Kanskje verd å fortelle at dette skjedde 1t etter at jeg kjøpte det.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mener du "chromatic aberration"? (akromatisk er synonymt med "fargeløst", så om det er CA er vel "kromatisk aberrasjon" eller -avvikelse bedre)

 

aberration (fra dictionary.com)

1. the act of departing from the right, normal, or usual course.

...

6. Optics. any disturbance of the rays of a pencil of light such that they can no longer be brought to a sharp focus or form a clear image.

7. Photography. a defect in a camera lens or lens system, due to flaws in design, material, or construction, that can distort the image.

 

edit: iflg. den godeste Rockwell skal ikke 50mm/f1.8 ha nevneverdig CA (link her)

Endret av flippant
Lenke til kommentar
De fleste objektiver yter betydelig bedre blendet litt ned.

 

Hvis det ikke er noe problem med fokusen, kan jeg ikke se at litt slark i ringen skulle by på problemer. Alle mine objektiver uten innebygd fokusmotor har et par millimeter slark i fokusringen.

8871773[/snapback]

Samme her, er litt irriterende med tanke på at viss man kommer borti kan det påvirke om bildet er i fokus eller ikke ,men det er bare å ikke være borti det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...