Gå til innhold

Ødelagt hdd,mulig å fikse ?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har begått en ny kjempetabbe :cry: .

Skulle hente noe data fra 2 stk Maxtor diamondmax 10 250 gb sata disker,så det lure lille meg gjorde da var å koble de til pc`n uten å slå av poweret først :blush: .

Gjorde da den store tabben å koble power ledningen feil vei,med 2 kortslutta hard disker som resultat.

Jeg har et håp om at det vil være mulig å skifte printbrett på disse og at det vil gjøre det mulig for meg å hente ut data fra disse diskene.

Er det noen som har en formening om dette kanskje vil funke ?

Og i samme slengen,du har ikke tilfeldigvis 2 slike disker rimelig for salg ?

På forhånd takk.

Mvh Helge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skal fungere dersom disken du henter printkortet fra er HELT identisk disk.

Ikke bare på identisk på modellnummer, men også revisjon.

Leste dette i en artikkel om datakrasj tidligere.. Det ble allikevel poengtert at det er rom for skjæring selv om diskene er helt identiske, men i teorien skal det fungere.

Husker desverre ikke på hvilket nettsted det var jeg leste artikkelen..

Du kan jo vurdere å levere den inn til IBAS e.l for datagjennoppretting, men det koster muligens mer enn det smaker..

Lenke til kommentar

Hei,takk for svar.

Hmm så det må være samme revisjon også,kan sikkert bli en utfordring det da :hmm: .

Sikkert ikke godt å få tak i samme revisjon i dag da dette jo er en relativt gammel disk.

Kanskje jeg sender mail til maxtor

Hehe ibas er nok utelukket ja blir i dyreste laget det :( .

Mvh Helge

Lenke til kommentar

Det fungerer det, om du finner kortet ifra helt identiske disker, som Star sier. Problemet er bare at det kan skje små forandringer blant revisjonene, og dette kan byttes med bare et par ukers mellomrom.. Derfor er det litt tricky å få til.. Det kan finnes forholdsvis få slike disker som du kan bruke altså.

Hva med å si ifra her i tråden, kanskje noen har noen slik disk til overs, med samme revisjon?

Lenke til kommentar
Hei,takk for svar.

Hmm så det må være samme revisjon også,kan sikkert bli en utfordring det da :hmm: .

Sikkert ikke godt å få tak i samme revisjon i dag da dette jo er en relativt gammel disk.

Kanskje jeg sender mail til maxtor

Hehe ibas er nok utelukket ja blir i dyreste laget det :( .

Mvh Helge

8870669[/snapback]

Hvordan klarte du å kortslutte hddene da? altså, både SATA og molex strømkontakter passer bare ene veien, og det er den riktige veien.

Lenke til kommentar

Hva med å si ifra her i tråden, kanskje noen har noen slik disk til overs, med samme revisjon?

8870670[/snapback]

Lurt,takk for tipset ZyberZone :thumbup: .

Da jeg ikke vet hva som er revisjons nummer på disse diskene så skriver jeg alt som står på de :cool: .

DiamondMax 10

Model:6L250S0

250GB Sata150 HDD

E-H011-04-1675 (B)

Code : BANC1G10

K,G,C,A

LBA: 490234752

ER:

A 70

+5V 740mA

+12V 1520mA

Mfg.Date 31MAY 2005

TLA: 6L250S006731A AAB

Det som er skrevet over her,er identisk på begge diskene.

Det som følger under her,er forskjellig (sikkert noe av dette som er revisjonsnummer da :blush: )

Disk 1

SN: L60AECJH

MBAEYWSE R4GLA 16055L1JHM

Disk 2

SN: L60CH6RH

MBAESFZQ R4GLA 13055L1JHM

Takker så mye folkens :thumbup:

Mvh Helge

Lenke til kommentar

Hvordan klarte du å kortslutte hddene da? altså, både SATA og molex strømkontakter passer bare ene veien, og det er den riktige veien.

8870755[/snapback]

Ja det kan du spørr om,skal egentlig ikke gå an nei.

Begge diskene var koblet sammen med en strømkabel splitter,og på et eller annet vis så har polene fått kontakt selv om jeg ikke fikk den i.

Det var heller ikke snakk om noe makt bruk her,de var ikke mer enn borti hverandre før det sa kaaaaboooom.

Trodde med det samme at hele pc`n hadde tatt kveld,men det gikk heldigvis bra med den :blush: .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...