Fishboone Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Trenger tips om hvilket bilmerke som er mest driftsikker. Tenker mest på Toyota. bruktbil i prisklassen opptil 20.000,- Er det noen av årsmodellene man bør unnga? Lenke til kommentar
trra Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Toyota camry 87-91, eventuelt toyota carina fra 91\92-, men vanskelig få få taki til den prisen. Som på alle andre biler fra denne tiden, se etter rust. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Ja, Toyota fra den tiden er bra, men undersøk en ting: Om den har startproblemer i regnvær. Det er en relativt vanlig feil på dem, at gummitettingene i coilen tørker ut og slipper inn fuktighet så coilen slutter å virke frem til fuktigheten har fordampet igjen. Camry er forresten også en større og finere bil enn Carina. Begge modellene kan man uansett få kjøpt i en grei tilstand til under 20.000. Prøv å finn en med 1.8 eller 2.0-motor, for etter det jeg har hørt er visst 1.6 litt vel liten for de bilene, ihvertfall Camry. Det bør også være en GL-utgave, som har litt mer "luksus" enn XL. Personlig synes jeg at "liftback" (5-dørs)-karosseriet som de hadde fra 1983 eller 84 til 1987 er veldig stilig. Lenke til kommentar
Hullsag Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 du får en bra golf2 til 20 lapper. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 På Camry 87-91 bør du helst se etter 2.0 xli/gli. 1.8 xl bruker forgasser, mens 2.0 xli har innsprøytning. Det er ikke bare slagvolumet som er forskjellig på motorene, 2-literen er også en nyere konstruksjon med 16 ventiler. Hvis jeg husker rett så bruker den hydrauliske ventilløftere, så du slipper å justere disse. Lenke til kommentar
trra Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Itilleg så tåler vel også 2,0 motoren et registereim brudd, ventilene tar ikke stemplene, det fikk hvertfall en jeg kjenner beskjed om på toyota. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 de fleste japanske merker er ganske høyt oppe når det gjelder driftsikkerhets tester, dette gjelder både på antall år og distanser. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Sjekk allikevel spesielt godt for rust på gamle japser. Enkelte ruster mer enn Opel på denne tiden. Forøvrig er den bilen jeg personlig har hatt minst trøbbel med faktisk en 1994 Fiat Uno! Og jeg har hatt bl.a. VW, Opel, Peugeot, Saab, Ford... Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Itilleg så tåler vel også 2,0 motoren et registereim brudd, ventilene tar ikke stemplene, det fikk hvertfall en jeg kjenner beskjed om på toyota. 8874774[/snapback] Det kan godt stemme. Reima røyk på Camryen til en jeg kjenner, da var det bare å sette på ny reim og kjøre videre. Men det var en 2.0 -86 mod, husker ikke om den var 16v eller 8v. Lenke til kommentar
9001 Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Mercedes W124 Riktig nok ikke japaner.. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Mazda 626 fra den samme tiden som Camryen er forøvrig også kjent for å være stabile biler. Mitsubishi Galant og Lancer sies også å være bra, men jeg kjenner personlig ingen som har en slik bil, så jeg vet ikke hvordan det er å eie en. Bilnorge har et ganske greit arkiv med bruktbiltester, men det er mulig du må taste inn navn og telefonnummer for å få tilgang til disse. Da blir du ganske sikkert oppringt og spurt om å abonnere på Bil, og jeg kan love deg at de vil ringe når det passer dårligst. Lenke til kommentar
orginal Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Mercedes W124 Riktig nok ikke japaner.. 8875761[/snapback] QFT! Mercedes W124 og W123 er det noe av verdens mest driftsikre biler, tørr jeg påstå. Disse finner du lett fine eksemplarer av til 20K. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Subaru Legacy (første generasjon) er også ganske pålitelig da den har de samme egenskaper som camryen nevnt i denne tråden (hydraulisk ventiljustering og ventiler som ikke slår i stemplene når registerreima ryker) Dette gjelder så vidt jeg vet kun 2,0 og 2,2 L motorene Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 du får en bra golf2 til 20 lapper. 8874621[/snapback] Bortsett fra at Camryen har så utrolig mye bedre kjøreegenskaper, bedre komfort og finere interiør, så. Ja, jeg har kjørt begge de bilene. Mulig at det er billigere forsikring på Camry også, det er mer "luksusbil", og Golfen er typisk "ungdomsbil". Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Nå skal ikke jeg komme å kødde med dere japseelskere da men.. Faktiskt så har opel vanvittig driftssikre biler! Det har litt eldre chryslere også. Av japsebilmerkene har Mitsubishi de mest slitesterke motorene. Kompis av meg hadde en slik en moonwagon eller hva faen det het forno.. romvesengreier ihvertfall Så ikke ut i måneskinn.. Men den gikk faen meg 750.000km PÅ SAMMA motor, motor har ALDRI vært åpna/pakka om.. Det sier jo litt? Girkassa gikk og like langt uten overhaling. Det er en fordel at bilen er godt vedlikeholdt. Girkasseolje bør byttes hver 100.000km eller oftere.. På mange biler byttes aldri olja, dette sliter ENORMT på kassa når den er blitt 10-15 år gammal (200-300k km er olja død) Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 På Camry 87-91 bør du helst se etter 2.0 xli/gli. 1.8 xl bruker forgasser, mens 2.0 xli har innsprøytning. 8874635[/snapback] Jeg har en venninne som har en´86 Carina 1,8 injection. Den går imponerende bra, drar godt ihvertfall til litt over 5000 rpm samtidig som den har ganske bra moment på lavt turtall. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Av japsebilmerkene har Mitsubishi de mest slitesterke motorene.Kompis av meg hadde en slik en moonwagon eller hva faen det het forno.. romvesengreier ihvertfall Så ikke ut i måneskinn.. Men den gikk faen meg 750.000km PÅ SAMMA motor, motor har ALDRI vært åpna/pakka om.. Det sier jo litt? Girkassa gikk og like langt uten overhaling. 8879987[/snapback] Det er en god del biler som går så langt. Jeg har hørt om en Peugeot 505 (tror jeg) diesel som passerte 1,3 millioner på samme motor uten annet enn normalt vedlikehold. Han som hadde den de siste 300.000 kilometerne hadde montert lastebilkompressor og flybensin-innsprøytning på den, og den gikk riktig så bra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Litt forskjellige erfaringer med Mitsubishi: Vi hadde en haug med SpaceWagons på jobben tidligere, og de med manuell kasse holdt 60' km før overhaling! De med automat var bedre. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 På Camry 87-91 bør du helst se etter 2.0 xli/gli. 1.8 xl bruker forgasser, mens 2.0 xli har innsprøytning. 8874635[/snapback] Jeg har en venninne som har en´86 Carina 1,8 injection. Den går imponerende bra, drar godt ihvertfall til litt over 5000 rpm samtidig som den har ganske bra moment på lavt turtall. 8882822[/snapback] Det er mulig de går godt, men så veier Carinaen mindre enn Camry. Og selv om slagvolumet er det samme som i Camry xl, så bruker xl'en forgasser og har bare 90 hester til rådighet om jeg husker rett. Xli har til sammenligning 120-130 hester, alt etter om eksemplaret har katalysator. Lenke til kommentar
eab Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Jeg har kjørt mye i en 1987 camry xl med den omtalte forgassermotoren. Skal visstnok gå bra ved registerreimsbrudd, uten at jeg har prøvd. Den fungerer helt greit, men er enig i at du burde prøve å finne en xli med 2.0 16v motor. XL'n er fortsatt i familien og har ynkelige 330.000km på nakken men fungerer fortsatt bra. Bortsett fra oljeforbruk pga dårlige ventiltettinger (som forøvrig ligger i midtkonsollen, så de er iallefall I bilen..) 87-91 camry er mye bedre å kjøre enn de to første generasjonene av golf. Jeg har også kjørt mye i begge bilene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå