Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Regler for grøftelys?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har for litt siden kjøpt meg en Peugeot 406 med grøftelys foran. Det har jeg aldri hatt på en bil før, så jeg er litt usikker på når, hvor og hvordan det er lov å bruke dem.

Etter hva jeg har hørt, er det lovlig å bruke dem som kjørelys så lenge hovedlyktene står på parklys. Men er det noen som vet sikkert hvordan disse kan brukes?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tåkelys/grøftelys er lov i kombinasjon med parkeringslys såfremt det er tilstrekkelig med sikt.

Det er også lov ved kurvekjøring i lav hastighet, samt ved ekstrem tåke.

8870177[/snapback]

Kan bekrefte dette.

Ble stoppet i en kontroll for ei uke siden, og lensmann sa det samme.

Jeg hadde de på sammen med hovedlys. Men heldigvis var det lokal politi, så jeg slapp bot på 2000.- :thumbup:

Forøverig så driver guttongen å styrepå inni bilen av og til, så jeg skyldte på han. men var det han som slo de på... nope :D

Så bruk grøftlysene kun sammen med parklys!

God helg.

Mvh kenbjork

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Grøftelys kan også brukes som kjørelys på dagtid i stedet for nærlys, da sammen med parklys. Det er ikke tillatt å bruke grøftelys sammen med nær- eller fjernlys. Siden grøftelysene bare lyser 10-20 m fremover, gir de heller ingen nytteverdi ved vanlig kjøring.

Lenke til kommentar

Syns ikke det er noe problem med blending og slikt på sommeren jeg.

På vinteren derimot skulle jeg ønsket jeg hadde helsotet bakrute.

Fytti grisen, nærlyset til enkelte er høyere opp enn fjernlyset mitt.

Spesielt ille er varebiler og suv-kasser.

Høy suv i mot med xenon fjernlys og tåkelys som blender ned alt for sent og setter på fjernlyset igjen alt for tidlig.

Skulle vært sendt på fangeleir slike.

Lenke til kommentar
Syns ikke det er noe problem med blending og slikt på sommeren jeg.

På vinteren derimot skulle jeg ønsket jeg hadde helsotet bakrute.

Fytti grisen, nærlyset til enkelte er høyere opp enn fjernlyset mitt.

Spesielt ille er varebiler og suv-kasser.

Høy suv i mot med xenon fjernlys og tåkelys som blender ned alt for sent og setter på fjernlyset igjen alt for tidlig.

Skulle vært sendt på fangeleir slike.

8871270[/snapback]

WORD!, det der er helt fært. Heldigvis har jeg solskjerm i bakruta, så har denne oppe døgnet rundt. Bør du skaffe deg.. eneste måten man kan bli litt mindre irritert på slaskene bak deg..

Selv bruker jeg så og si alltid nærlys, fjernlys og tåkelys på natta når jeg kjører. Syns det lyser mye bedre opp. Skrur av fjernlys og tåkelys når jeg møter bil i motgående selvsagt.

Tåkelys + nærlys (spessielt xenon) på natta er skikkelig blendings-killer :thumbdown:

Lenke til kommentar

Tåkelys er nesten ikke vits å bruke for å lyse opp veibanen.

Lyser maks 10 meter foran bilen og der har du ikke behov for godt lys.

Et annet faremoment med slik lysbruk er at du forstyrrer eller forvirrer øynene slik at de alltid ser kun foran bilen, fordi lyset der er best.

På denne måten blir det vanskeligere å få med seg det som skjer lenger frem på veien.

Lenke til kommentar

Det er et kjent problem at enkelte tror at tåkelys gir mer lys. Ja, det stemmer, det gir mer lys. 110W ekstra rett ned i asfalten forran bilen gir selfølgelig mer lys. Spørsmålet er bare hvilken nytte man har av lys 10m forran seg. I 80km/t kjører man 20m+ i sekundet. Man har da i teorien 0,5-1s med ekstra lys. Man kan jo vurdere hvorvidt det er vits å ha lys 1s forran seg. Det eneste som skjer er at øynene sakte mister fokus forover, og istedet fokuserer på veien rett forran fordi det er der lyset ligger.

Lenke til kommentar
Tåkelys er nesten ikke vits å bruke for å lyse opp veibanen.

Lyser maks 10 meter foran bilen og der har du ikke behov for godt lys.

Et annet faremoment med slik lysbruk er at du forstyrrer eller forvirrer øynene slik at de alltid ser kun foran bilen, fordi lyset der er best.

På denne måten blir det vanskeligere å få med seg det som skjer lenger frem på veien.

8882395[/snapback]

Et veldig godt poeng..

Lenke til kommentar
Uansett, vil ikke tro det er alt for mange som bruker det pga. bedre sikt.

Det er standardutstyr på mange biler idag (og i det siste) og de som kjøper det som ekstrautstyr eller ettermonterer synes vel det er kult :)

8884818[/snapback]

Poenget mitt var at bruk av tåkelys sammen med nærlys er bortkastet.

Som kjørelys sammen med parklys er det derimot ypperlig.

Lenke til kommentar
Uansett, vil ikke tro det er alt for mange som bruker det pga. bedre sikt.

Det er standardutstyr på mange biler idag (og i det siste) og de som kjøper det som ekstrautstyr eller ettermonterer synes vel det er kult :)

8884818[/snapback]

Poenget mitt var at bruk av tåkelys sammen med nærlys er bortkastet.

Som kjørelys sammen med parklys er det derimot ypperlig.

8886156[/snapback]

Det sier jeg meg også enig i.

Bruker det selv da jeg kjører bil med det.

Min egen har ikke grøftelys. (enda hvertfall)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...