Gå til innhold

X800 og Samsung LE40M86

Zarge

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg flatskjerm og får ikke mye bedre enn 1024x765 på tven.

Jeg bruker en 15m lang DVI til HDMI kabel fra pc til tven. Kjøpte kabelen på HiFiKlubben. Tven støtter 1080 og vil ha muligheten til å kjøre full HD filmer o.l. ut fra pcen.

Hardware spesifikasjoner:

cpu: AMD Athlon XP 3200+ 2,2GHz

ram: 2GB (2x1GB)

agp skjermkort: Radeon X800 (sapphire eller noe)

Skjermkortet er nå byttet til X1950 PRO

og jeg får til høyeste oppløsningen som går, men får ikke til å spill av film i 1080p.

Er skjermkortet mitt for dårlig?

Fikk en anbefalt å kjøpe XFX GeForce 7950GT 550M 512MB GDDR3, AGP8X, 2xDVI-I/Tv-Out, 550/1400Mhz, det koster 2500kr og vil helst ikke bruke så mye etter å ha brukt mye på flatskjermen!!

Jeg tenker litt på å kjøpe meg Vista, og bruke pcen som media center så skjermkortet kan godt støtte DX10, men ett godt argument mot et skjermkort og pris kan jeg droppe DX10. Har vel ikke kommet enda likevel!?

-

Er X800 skjermkortet mitt for dårlig til mitt ønske?

evt. tips om nytt

Er kabelen for dårlig?

Eller er det bare noe lurt som jeg må stille inn i ATi sin Catalyst Control Center?

Endret av Zarge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvilken HD oppløsning er max som X800 greier, 720P ?

Enkelte TV'er må skifte til komposit ingang for og aktivere HD over DVI

men ved bruk av HDMI, skal det jo være lett og skifte, annbefaler at du prøver deg oppover, feks, 720P, 1080i, 1080P og se hva som stopper først.

DirectX 10 er ute, men fåes foreløpig bare på Windows Vista, finnes flere grupper som prøver og mekke en "hjemme laget" versjon av DirectX 10 for XP.

Lenke til kommentar
hvilken HD oppløsning er max som X800 greier, 720P ?

Enkelte TV'er må skifte til komposit ingang for og aktivere HD over DVI

men ved bruk av HDMI, skal det jo være lett og skifte, annbefaler at du prøver deg oppover, feks, 720P, 1080i, 1080P og se hva som stopper først.

DirectX 10 er ute, men fåes foreløpig bare på Windows Vista, finnes flere grupper som prøver og mekke en "hjemme laget" versjon av DirectX 10 for XP.

8869769[/snapback]

Jeg har nå byttet skjermkort til X1950 PRO og jeg fikk til 1920x1080 oppløsning over DVI til HDMI. Men jeg har enda ikke fått til å kjørt full HD film, altså 1080p som Samsung LE40M86B skal støtte.

Når jeg fikk skjermkortet i dag så tok jeg like godt å reinstallerte Windows XP på nytt. Jeg fåt til å spille av 720p, syns bildet henger med noen sekunder noen ganger, eller så er det bare jeg som innbiller meg det. 1080p filmen hakket altfor mye i VLC. Jeg bare VLC på pc'en, må vel ha noen codecs og andre programmer kanskje??

Har jeg kanskje for dårlig pc til å kjøre 1080p?

Endret av Zarge
Lenke til kommentar
R420 støtter 1920 x 1080p uten problemer.

Spørsmålene er vel:

Hvilken driver bruker du?

Hvilken TV er det?

Støtter TV'en 1:1 pixelmapping?

Må du kjøre med underscan etc. for 100% bilde i 1080p?

8872042[/snapback]

R420 vet jeg ikke hva er.

Som du ser så har jeg byttet skjermkort til X1950 PRO og bruker ati driver version 7.5 som skal være det nyeste.

Samsung LE40M86B, den skal støtte 1080p.

Hva er 1x1 pixelmapping?

Vet ikke hva underscan er, noen instillinger på tven?

Jeg kan ikke så mye med dette. Må man stille inn skjermkortet på noe spesielt? som feks 1080p eller finner den ut av dette selv? Bruker Ati catalyst system greiern

Lenke til kommentar

R420 er X800 kortet, bare et annet navn for det som merkelig nok sitter bedre hos meg. Beklager den.

Selv om TV'en støtter 1080p så betyr ikke det at TV'en tar dette signalet fra PC. Du kan prøve å kjøre 1920x1080 med 50Hz, ikke 60 som er normalt (dette setter du i Catalyst Control Center ved siden av oppløsning og "fargedybde").

Her har du en bra side som kan hjelpe deg med din Samsung. Bra forklaringer der også på hva forskellige teknikker og teknologier er.

Lenke til kommentar
R420 er X800 kortet, bare et annet navn for det som merkelig nok sitter bedre hos meg. Beklager den.

Selv om TV'en støtter 1080p så betyr ikke det at TV'en tar dette signalet fra PC. Du kan prøve å kjøre 1920x1080 med 50Hz, ikke 60 som er normalt (dette setter du i Catalyst Control Center ved siden av oppløsning og "fargedybde").

Her har du en bra side som kan hjelpe deg med din Samsung. Bra forklaringer der også på hva forskellige teknikker og teknologier er.

8927990[/snapback]

Under Refresh rate kan jeg bare velge mellom 60Hz, 30Hz og 25Hz.

Om jeg Force'r Refresh raten til 50Hz så kan jeg bare velge mellom 720x576 og 1280x720 i oppløsning. Tar jeg da å Force'r oppløsningen til 1920x1080 så hopper den tilbake til 60Hz. Hva under HDTV Support? der står det 720p, 1080i og 1080p og mer.

Jeg har også en svart ramme rundt pc bilde som kommer på tven, irriterende :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...