Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte Muntlig - Tema: Hagen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt som går i 10ende kasse og skal ha matte muntlig eksamen.

Her er oppgaven min..

tema: Hagen

Du har arvet en tomt på 800m2 (kvadratmeter). På denne står det et hus på 110m2.

Du skal anlegge en hage og plen på denne tomten.

Bestem selv utforming og hvilke aktiviteter det skal være mulighet for i

hagen din.

___

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan lage denne oppgaven, hva jeg skal si osv.

Jeg har problemer med å tenke på hvordan jeg skal starte oppgaven. Hadde vært fint om noen hadde hatt en

idè som kunne hjulpet meg der og.

tips til sider som kan hjelpe?

tusen takk for alle serriøse svar :)

Endret av naXoz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en hage som passer beskrivelsen din perfekt med størrelse på hus og hage. Hvor alt av utregninger man trenger for å anlegge hagen er med. Man faen; får ikke lastet den opp (tegningen er tegnet for hånd på millimeterpapir så den kunne du ikke fått uansett) for den er skrevet i open office (og jeg har ikke noe annet).

Uansett; tegn en hage etter beskrivelsen. I hagen lager du et sitteareal med fast dekke og med kanstein rundt. Der du skal anlegge sittearealet er det skrått fra før av. Så du tegner et par (kommer an på hvordan du tegner skråningen/sittearealet) tverrsnitt og masseberegner hvor mye pukk du må fylle på med for å få det flatt. I tillegg kan du da regne ut hvor høy muren nedenfor må bli. Hvor mye pukk du trenger i trauet under muren, hvor mye C25 du trenger osv. Før du tegner skråningen kan du også simulere litt nivellering (for å finne tverrsnittene). Du kan tegne sittearealet i litt merkelige former for å få inn litt geometri. Tegn for eksempel en sirkel av støpestein midt inni og regn ut hvor mange steiner du trenger til sirkelen osv.

Du skulle ha plen? Den må jo gjødsles. Tegn den også i litt rare former så du kan bruke litt geometri. Også regner du arealet av den, for så å regne ut hvor mye gjødsel du trenger (70 kg fullgjødsel per mål og 100 kg kalk per mål...hvert år). Under anleggingen av plenen kan du også regne ut hvor mye plenfrø du trenger (kommer litt an på utstyret du bruker...).

Ovenfor sitteplassen har jeg nå bestemt at du skal ha et plantefelt. Nicotina hybrida, Begonia hiemalis og Petunia hybrida skal det være 9 stk av per m^2. Lobelia skal det være 16 av per m^2 (si i fra hvis du vil vite noe mer om flere planter).

Rundt hagen kan du ha en firkantklippet bøkehekk. Fint å regne overflaten av så du vet hvor mye du klipper på så og så lang tid. Så kan du regne ut gjennomsnittsfarten på klippingen din. Masse her du kan regne priser på også (men jeg er desverre ikke noen ekspert på priser) eller hvor lang tid det vil ta å lage. Du kan sette opp anbud fra forskjellige anleggsgartnerfirma og regne på det (fin mulighet til å få med noen funksjoner og leke med grafer og greier, hurra).

Skal du ha det enda mer anvansert tegner du inn en liten elv med en liten foss og et vann. Der har du mye å regne på. Faren på vannet i fossen rett før det treffer vannspeilet for eksempel, varmen på vannet etter en dag med litt fin sol. Og om eplet fra epletreet som står ved siden av kommer til å flyte eller synke når det faller i vannet (massetetthet).

Står i oppgaven at du selv bestemmer hvilken aktiviteter som skal foregå i hagen. Sett opp et huskestativ og regn ut farten på husken i forskjellige situasjoner, regn ut om husken i det hele tatt er lovlig (husker ikke formelen helt, men det er noe sånt som dette: husken skal være 40 cm over bakken, på en gitt vinkel skal den være x cm over bakken og fallunderlaget skal da være x gange y (eller noe sånt) ut fra sentrum på husken...pleier å bli rundt 4 meter).

Håper det var til hjelp...

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...