Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har jeg lov til å kjøre med henger?

Anbefalte innlegg

Hepp!

Jeg tok katet for litt over et år siden og tenkte jeg skulle kjøre flyttelasset mitt på en henger, men så spurte onkelen min om jeg hadde lov til dette.

Han mente at det har vært noen forrandringer på dette nylig, men selv så mener jeg at jeg kan kjøre med henger opptil en hvis tyngde (hengeren er ikke tung så det har ikke noe å si).

Hva mener folket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har vært diskutert i flere tråder i "Trafikk"-forumet. Les evt. igjennom de.

Det som har kommet frem i de trådene er stort sett akkurat det som står meget godt forklart på Statens Vegvesen sine sider:

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal

Kort forklart med klasse B

- Du kan kjøre henger med tillatt totalvekt opptil 750kg.

- Du kan kjøre henger med tillatt totalvekt over 750kg hvis alle følgende forutsetninger oppfylles:

- - Tillatt totalvekt på hele vogntoget overstiger ikke 3500kg

- - Hengerens totalvekt overstiger ikke bilens egenvekt

Og selfølgelig må bilens vognkort sjekkes for at den har lov til å trekke den aktuelle tilhengervekten.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Du kan kjøre henger som ikke veier mer enn 750 kg så lenge totalvekten ikke overstiger 3,5 tonn. Det er hovedregelen, men du kan også hvis du for eksempel har en rav 4 som veier 1600 kg kan du også trekke en henger som veier 1600 kg så lenge bilen er godkjent for det og totalvekten ikke overstiger 3,5 tonn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...