Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Først må jeg bare påpeke at jeg er ganske nybegynner i delphi, jeg holder egentlig på med webapplikasjoner (PHP, JS, HTML etc.) så jeg forstår godt programmering..

 

Jeg har holdt på med delphi nå i et år, har laget noen få fiffe programmer. Det jeg har tenkte å prøve nå, er å laget et slags database program.

 

det vil si;

Ha en tabell med peronalia som jeg kan oppdater, redigere, slette og sett inn i. Skal bruke dette programmet som min egen versjon av adresseboken i windows..

 

Noen som kan (på en forståelig måte) hjelpe meg? Har aldri brukt databaser i delphi, hadde mest lyst å bruke MySQL, for da kunne jeg ha oppdatert databasen både fra nett og fra programmet... Jeg har lest en del tutorials, guider og sett på en del komponenter. Men skjønner ikke en #¤%""..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg hiver meg på denne tråden.

fik til å lage database i tidligere versjon av delphi men med turbo delphi får jeg ikke til noe særlig.

 

jeg planlegger noe som er lit større men ønsker å bruk dette som eksempler for utprøving. jeg har ikke prøvd MySQL før.

 

jeg ønsker å lege min egen tvgude som henter all informasjonen fra internnett

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Jeg vil først si at dere bør starte litt i det små, og deretter utvide både databaser og -kunnskaper.

 

Til slike enkle prosjekter kan det være greit å bruke TSimpleDataset istedenfor de store, tunge databasemaskinene som BDE eller mySQL. I neste omgang kan programmet utvides fra en enkel og praktisk enbruker database til et multibruker system.

 

Bruk Hjelp i Delphi og les om

1) TDataSource

2) TSimpleDataset

3) TdbGrid

4) TdbNavigator

 

For å sette opp en enkel database, start et nytt prosjekt og dropp disse fire komponentene på formularet som er nevnt ovenfor.

 

Fortsett med

- For TDateSource (Klikk på komponenten):

Sett egenskapen Dataset til SimpleDataSet1

 

- Deretter dobbeltklikk på komponenten SimpleDataSet1:

Da dukker det opp et lite skjema hvor man fyller inn alle datafelt man ønsker å ha i databasen. For å legge til et nytt datafelt, bruk tastekombibasjonen <ctrl><N>, eventuelt høyreklikk på skjemaet og velg "New field" i menyen som spretter opp. Som sagt, legg inn navnet på datafeltet, type (forskjellige numeriske typer, string eller hva som passer. Hvis datatypen er string, fyll også ut hvor lang stringen kan være (eksempelvis max 25 tegn lang). "Field type" setter man vanligvis til Data, såfremt feltet skal lagres i tabellen, evn. Calculated om feltet er et beregnet felt.

 

Ovenstående kan også fylles ut ved å klikke på egenskapen FieldDefs for datasettet.

 

- For DBGrid1: Sett egenskapen DataSource til å være DataSource1.

 

- For DBNavigator1: sett egenskapen Datasource til DBNavigator1, slik at man kan legge inn nye poster, slette poster, osv.

 

Resten (hvordan disse komponentene virker i detalj) er det bare å lese seg til i Hjelp om de forskjellige komponentene som er nevnt.

 

Kompilèr programmet og populèr databasen med data. Verre er det ikke, men man kan gjøre det penere og mer praktisk ved å bruker andre datakontroller for registrering av data, eksempelvis tdbEdit bokser o.l.

Lenke til kommentar

Har du sjekka den forrige tråden din? den "Delphi og MySQL" tråden? Der svarte jeg at du kunne prøve deg på Direct MySQL, gjort det? For jeg har finni ut at det er veldig enkelt å koble til en MySQL database med det, eller hvis du har MySQL driveren på maskina kan du koble til med Delphi's Databasekomponenter (les posten til tasle). Jeg kan godt lage en connectionstring for deg, det er ikke vanskelig i det heletatt ;):p

Får håpe du finner ut av det ;)

Lenke til kommentar
- For DBNavigator1: sett egenskapen Datasource til DBNavigator1, slik at man kan legge inn nye poster, slette poster, osv.

 

dette kan jeg ikke.

når programmet starter så blir navigator fortsatt disabled.

 

 

 

dbgridd - datasurce - datasett kan ikke sette aktivt det gir en feilmelding om

missing querry, table name or procedure name .

 

det må vere noen mere som mangler - men jeg finner ikke ut av det

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
- For DBNavigator1: sett egenskapen Datasource til DBNavigator1, slik at man kan legge inn nye poster, slette poster, osv.

 

dette kan jeg ikke.

når programmet starte så blir navigator fortsatt disabled.

dbgridd - datasurce - datasett kan ikke sette aktivt det gir en feilmelding om

missing querry, table name or procedure name .

 

det må vere noen mere som mangler - men jeg finner ikke ut av det

8906464[/snapback]

 

Prøvd å sette table-navn, database-navn, query osv under runtime? Du kan prøve dette ;)

Lenke til kommentar
det må vere en  feil her :

- For DBNavigator1: sett egenskapen Datasource til DBNavigator1, slik at man kan legge inn nye poster, slette poster, osv.

 

 

 

 

jeg finner ikke noe properties som kan inneholde table-navn o.s.v

før  prøve i runtime

8907478[/snapback]

 

Hvilken delphi-versjon bruker du da? Jeg bruker Delphi 7, hvis vi har samme, så kan jeg prøve å si deg hvilke properties du skal bruke ;)

 

EDIT: Bare si hvilke komponenter du bruker for å koble til ;)

Endret av hjahre
Lenke til kommentar

komponetene som brukes de 4 som nevnt post nr 3

 

jeg regnet med at navnet på tabellen ligge i en propertie som hete "tablenme" elle noe i den duren .

 

 

jeg bruker Turbo Delphi

--------------------------------------------------------

i komponenten simpledataset1 fant jeg et propetie ( har ikke noe god norsk navn) under connection :

connected : false

connectionname : "EKSEMPEL"

DRIVERNAME: INTERBASE (kan også velge mellom ASA og MYSQL)

keepconection : true

loginprompt: false

 

datasett | active: false

datasett : "tsimpledataset1"

filename : "test" ( hadde håpet på at den blir oprettet automatisk på disken)

mastersource er blank

 

flere variabler som må settes ?

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
komponetene  som  brukes  de 4 som nevnt  post  nr 3

 

jeg regnet med  at  navnet på tabellen  ligge i  en  propertie som hete  "tablenme" elle  noe i den duren .

 

 

jeg  bruker  Turbo Delphi

--------------------------------------------------------

i komponenten simpledataset1 fant  jeg  et propetie ( har ikke noe  god norsk  navn)  under connection :

                      connected  :  false

                    connectionname : "EKSEMPEL"

DRIVERNAME: INTERBASE  (kan også velge  mellom ASA og MYSQL)

keepconection : true

loginprompt: false

 

datasett | active: false

            datasett : "tsimpledataset1"

        filename : "test"  ( hadde håpet på at  den blir  oprettet automatisk på disken)

mastersource er blank

 

flere  variabler som må settes ?

8908128[/snapback]

 

Prøvd å bruke ADO-connection isteden? jeg finner den mye enklere å bruke enn SimpleDataSet :p

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Slenger meg på denne tråden siden jeg har samme problemet. Jeg klarer ikke å koble til MySQL.

 

Har installert MySQL 3.51 driver (hørte den nyeste var krøll med). Og har installert et lite program som heter MySQL DAC som egentlig skulle gjøre at jeg fikk nye komponenter i verktøykassa. Det skjedde ikke :( Verken med Delphi 2009 eller Delphi 6 (skal prøve å re-installere sistnevnte igjen).

 

Har prøvd å følge oppskriften over, men jeg får likevel ikke koblet til mysql. Er dette et vanlig problem med Borland/Delphi/Codegear? Er jo helt utrolig at verken Microsoft eller Borland legger til rette for en så bra databaseløsning som mysql.

 

*rive seg i håret*

 

Finnes det en nøye tutorial for hvordan man kobler Delphi til MySQL noe sted? Jeg har googlet for harde livet men kommer ingen vei.

 

Like før jeg gir opp og går tilbake til PHP :| Hadde bare så lyst å få til en applikasjon i stedet denne gangen..

Lenke til kommentar
Slenger meg på denne tråden siden jeg har samme problemet. Jeg klarer ikke å koble til MySQL.

 

Har installert MySQL 3.51 driver (hørte den nyeste var krøll med). Og har installert et lite program som heter MySQL DAC som egentlig skulle gjøre at jeg fikk nye komponenter i verktøykassa. Det skjedde ikke :( Verken med Delphi 2009 eller Delphi 6 (skal prøve å re-installere sistnevnte igjen).

 

Har prøvd å følge oppskriften over, men jeg får likevel ikke koblet til mysql. Er dette et vanlig problem med Borland/Delphi/Codegear? Er jo helt utrolig at verken Microsoft eller Borland legger til rette for en så bra databaseløsning som mysql.

 

*rive seg i håret*

 

Finnes det en nøye tutorial for hvordan man kobler Delphi til MySQL noe sted? Jeg har googlet for harde livet men kommer ingen vei.

 

Like før jeg gir opp og går tilbake til PHP :| Hadde bare så lyst å få til en applikasjon i stedet denne gangen..

 

Du kan prøve å laste ned "Direct MySQL" og se om du får det til. Jeg har ikke jobba med Delphi på en stund nå, men husker litt. Du kan jo sjekke den posten jeg linker til litt høyere opp. Der er det eksempel-kode også :)

Lenke til kommentar

Takker :)

 

Jeg fikk koblet til MySQL på et vis selv. Ikke ideelt men vertfall kontakt.

 

Har så fått opprettet kontakt med en database og laget et skjema med master/detail - med Delphi 6. Men sliter med å få til combobokser og checkbokser. Er det mulig å få slike inn i DBGrid?

 

Har laget en combobox utenom DBGrid og fylt den med data. Men ingenting skjer når jeg klikker på den. Hva må jeg gjøre for at listen skal poppe opp når jeg klikker på den, slik at jeg kan velge ett eller annet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...