Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Først må jeg bare påpeke at jeg er ganske nybegynner i delphi, jeg holder egentlig på med webapplikasjoner (PHP, JS, HTML etc.) så jeg forstår godt programmering..

 

Jeg har holdt på med delphi nå i et år, har laget noen få fiffe programmer. Det jeg har tenkte å prøve nå, er å laget et slags database program.

 

det vil si;

Ha en tabell med peronalia som jeg kan oppdater, redigere, slette og sett inn i. Skal bruke dette programmet som min egen versjon av adresseboken i windows..

 

Noen som kan (på en forståelig måte) hjelpe meg? Har aldri brukt databaser i delphi, hadde mest lyst å bruke MySQL, for da kunne jeg ha oppdatert databasen både fra nett og fra programmet... Jeg har lest en del tutorials, guider og sett på en del komponenter. Men skjønner ikke en #¤%""..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg hiver meg på denne tråden.

fik til å lage database i tidligere versjon av delphi men med turbo delphi får jeg ikke til noe særlig.

 

jeg planlegger noe som er lit større men ønsker å bruk dette som eksempler for utprøving. jeg har ikke prøvd MySQL før.

 

jeg ønsker å lege min egen tvgude som henter all informasjonen fra internnett

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Jeg vil først si at dere bør starte litt i det små, og deretter utvide både databaser og -kunnskaper.

 

Til slike enkle prosjekter kan det være greit å bruke TSimpleDataset istedenfor de store, tunge databasemaskinene som BDE eller mySQL. I neste omgang kan programmet utvides fra en enkel og praktisk enbruker database til et multibruker system.

 

Bruk Hjelp i Delphi og les om

1) TDataSource

2) TSimpleDataset

3) TdbGrid

4) TdbNavigator

 

For å sette opp en enkel database, start et nytt prosjekt og dropp disse fire komponentene på formularet som er nevnt ovenfor.

 

Fortsett med

- For TDateSource (Klikk på komponenten):

Sett egenskapen Dataset til SimpleDataSet1

 

- Deretter dobbeltklikk på komponenten SimpleDataSet1: