suuhoo Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Hei! Jeg lurer på om jeg er nødt til å ha noe større førerkort enn billappen for å kunne kjøre denne bilen? Hadde vært fett med en sånn bil Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Lenke til kommentar
arobicRoy Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 For og slippe avgifter blir de fleste av disse bilene bygget litt om slik at de tåler en totalvekt på over 3,5 tonn. Da kan du ikke kjøre bilen på vanlig kl b med mindre; I år 2000 tror jeg ville staten tette dette smutthulle slik slik at man ikke skulle slippe unna masse avgifter ved å registrere disse store amerikanerene som kombibiler defor endret de reglene slik at man ikke fikk gjortdet lenger. Samtidig endret de det sånn at man ikke skulle kunne kjøre kombibiler med totalvekt på over 3,5 tonn med vanlig kl b. Men igjen et unntak de som hadde hadde lappen i mere enn 5 år (tror jeg) kunne få en legeattest på at de så bra og slikt, levere den hos biltilsynet og dermed få lov til å kjøre biler med totaltvekt over 3,5 tonn. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Det spørs jo hva slags førerkort du har allerede da Men disse havner vel som regel over 3,5 grensa. Dersom du seriøs tenker å kjøre en slik i Norge er det nok bedre å oppgradere førerkortet. Skal du først ha en stor bil som dette er det liten vits å registrere den ned slik at du ikke kan laste eller dra noe særlig uansett. RAM er uansett en utrolig komfortabel bil å kjøre, så løp og kjøp! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Det er vel ikke akkurat noe som "staten" har bestemt, men et ledd i harmoniseringen av førerkortklassene innenfor EU/EØS. Du trenger klasse C1 (max 7500 kg), ev C1E dersom du skal kjøre med tilhenger over 750 kg og vogntogvekt over 7500 kg (C1E tillater max 12000 kg). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå