Gå til innhold

TEST: Seks hodetelefoner


Anbefalte innlegg

Hodetelefoner med impedans på 300 ohm har nesten 10 ganger så høy dempningsfaktor (damping factor) som et par med 32 ohm, hvilket øker forsterkerens kontroll over høyttalerelementene/spolene og gir en mer presis gjengivelse. Så lav-impendans hodetlf er nok ikke mest "hi-fi".

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Damping_factor

8895998[/snapback]

 

Men er det relevant i praksis? Høytalere har mye mindre motstand, selv "hi-fi"-modeller. Og høretelefoner får som hovedtrekk lavere impedans med tiden (dvs nye modeller har lavere enn eldre)

 

AtW

8896361[/snapback]

 

Høyttalerutganger på receivere etc har lavere utgangsimpedans enn hodetelefonutganger på billig hi-fi og portable spillere. 8 ohm er gjerne nok til en dempningsfaktor på over 50. Med en MP3-spiller må man ha hodetlf på flere hundre ohm for å oppnå samme dempningsfaktor. Virkningsgraden blir da ofte for lav til å oppnå brukbart lyttevolum med den vesale utgangseffekten på iPod osv, så da bruker man lav-impedans hodetlf og ofrer noe presisjon for økt volum. Dette betyr ikke nødvendigvis så mye for lydopplevelsen, da mange ødelegger lyden allerede før de legger den på MP3-spilleren...

8899800[/snapback]

 

Ja, men som du sier, det er tross alt bedre med et levlig volum på "dårlige utganger", og satser man hi-fi har man vel egen høretelefonforsterker.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stemmer det, HD580, HD600 og HD650 er alle 300Ω, og å bruke disse uten hodetelefonforsterker er å kaste bort go'lyd og penger. En 10er i lyd blir fort en 5er under disse omstendighetene.... Får håpe hw.no tar lærdom av dette..

8899458[/snapback]

Lurer bare på om det var Microplex (som lånte ut Sennheiserne) som sendte dem et 300Ω headsett i god tro, eller om det var de som kjørte testen som ba om å få det? "Ja vi tar det siden det koster ca det samme" :whistle:

 

Det er vel like malplassert i denne testen som en bil med 5l V8 ville vært i en test at biler med 2.0l turbo motorer :!:

 

 

Sånn rent personlig, HD595 versus DT770 så er de ca like lettdrevne (men jeg har kun testet dem med headsetforsterker til info), DT770 har markant bedre (mer) bass. HD595 har mer detaljer i mellomtonen og litt mer åpen lyd. Begge er såpass behagelige at man kan ha dem på hodet i timesvis. Men, vil man stenge verden ute (og lyden inne), er DT770 veien å gå siden det er et lukket sett og HD595 er åpent.

Får stadig klager fra dama når jeg hører på musikk litt høyt med Sennheiserne mine siden de er åpne og spiller for alle i rommet rundt en også. Ikke noe å ha på bussen eller i et kontorlandskap m.a.o. men fine om man kanskje vil høre hva som skjer rundt en. Har vurdert et par lukkede, ikke minst for å stenge musikken min inne og gnålet fra andre ute, og DT770 står høyt på listen... :thumbup:

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Synd at ikke Sennheiser HD650 var med, men de er jo i en klasse for seg selv. Få eller ingen som kan måle seg med HD650.

8868321[/snapback]

 

Haha.. Få eller ingen som kan måle seg med dem? Vil nå si at Grado RS1 og selv modeller som SR225 kan måle seg med HD650 i lydkvalitet ,men i bærekomfort er grado veldig kresen. Noen klarer dem , andre klarer dem ikke.

 

Jeg har Stax elektrostatiske hodetelefoner (mellommodellen) til rundt 450pund. Vil nå si at de absolutt er på høyde med HD650.. Og der HD650 mangler noe så er staxene så utrolig mye bedre.. Men stax hodetelefonene er ikke perfekte de heller , er flere ting med de som jeg skulle ønske var bedre.

 

Har selv hatt DT770pro og DT770m og de er morsomme ,men om det er kritisk lytting man skal lytte til så må de nok se seg parkert av veldig mye annet. Men lyttergleden er minst like stor som på grado og stax hodetelefonene mine til 4ganger prisen. Men like god lyd? Langtifra

 

Selvsagt har man forsterker på hodetelefonene. Har en Grado RA1 og en hjemmebygget pocketforsterker som ble brukt til DT770pro, men DT770pro ble drevet greit av hodetelefonutgangen på Marantz receiveren , og selv på datautgangen så imponerte de ,men ikke like mye som med en forsterker. Og Staxene har jo også sin "forsterker" som gir ut noen hundre volt (fakta)

 

EDIT:

Hodetelefoner jeg har (eller har hatt over en lang periode) og sammenligner med:

Shure e3c (portable propper)

Sennheiser CX200 (eller noe slikt. propper. Forresten disse var forferdelige)

Beyerdynamic DT770pro og senere 770m,men bytter tilbake til 770pro nå.

Grado RA1 , SR125 og SR 225.

Stax SR202 med forsterker. (SRM noe)

Endret av CFD
Lenke til kommentar
Synd at ikke Sennheiser HD650 var med, men de er jo i en klasse for seg selv. Få eller ingen som kan måle seg med HD650.

8868321[/snapback]

 

Haha.. Få eller ingen som kan måle seg med dem? Vil nå si at Grado RS1 og selv modeller som SR225 kan måle seg med HD650 i lydkvalitet ,men i bærekomfort er grado veldig kresen. Noen klarer dem , andre klarer dem ikke.

 

Jeg har Stax elektrostatiske hodetelefoner (mellommodellen) til rundt 450pund. Vil nå si at de absolutt er på høyde med HD650.. Og der HD650 mangler noe så er staxene så utrolig mye bedre.. Men stax hodetelefonene er ikke perfekte de heller , er flere ting med de som jeg skulle ønske var bedre.

 

Har selv hatt DT770pro og DT770m og de er morsomme ,men om det er kritisk lytting man skal lytte til så må de nok se seg parkert av veldig mye annet. Men lyttergleden er minst like stor som på grado og stax hodetelefonene mine til 4ganger prisen. Men like god lyd? Langtifra

 

Selvsagt har man forsterker på hodetelefonene. Har en Grado RA1 og en hjemmebygget pocketforsterker som ble brukt til DT770pro, men DT770pro ble drevet greit av hodetelefonutgangen på Marantz receiveren , og selv på datautgangen så imponerte de ,men ikke like mye som med en forsterker. Og Staxene har jo også sin "forsterker" som gir ut noen hundre volt (fakta)

 

EDIT:

Hodetelefoner jeg har (eller har hatt over en lang periode) og sammenligner med:

Shure e3c (portable propper)

Sennheiser CX200 (eller noe slikt. propper. Forresten disse var forferdelige)

Beyerdynamic DT770pro og senere 770m,men bytter tilbake til 770pro nå.

Grado RA1 , SR125 og SR 225.

Stax SR202 med forsterker. (SRM noe)

9015094[/snapback]

 

Jeg vil tro den individuelle forskjellen mellom hva som er bra er større på hodetelefoner enn andre ting, fordi de dekker over ytreøret, som bringer oss tilbake til hva søags karakteristikker som egentlig gjøre en hodetelefon god. Jeg personlig synes feks grado har en overdrevent framtredene diskant.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vil du ha et tips da? Ikke kjøp shure e3c.. Disse MÅ ha EQ for å høres riktig ut. Det er rett og slett for lite bass i dem ,men resten høres riktig ut.

 

Men det er mange som sier at grado er skrikende ,men jeg skjønner ikke helt hva folk snakker om. Ja diskanten er oppløst og tydelig i lydbildet ,men det er slik det skal være iflg frekvensmålinger jeg har gjort på mitt eget stereoanlegg. Men bærekomforten passer ikke for lange seanser , men det finnes kit som gjør de like komfortable som beyerdynamic

Lenke til kommentar
Vil du ha et tips da? Ikke kjøp shure e3c.. Disse MÅ ha EQ for å høres riktig ut. Det er rett og slett for lite bass i dem ,men resten høres riktig ut.

 

Men det er mange som sier at grado er skrikende ,men jeg skjønner ikke helt hva folk snakker om. Ja diskanten er oppløst og tydelig i lydbildet ,men det er slik det skal være iflg frekvensmålinger jeg har gjort på mitt eget stereoanlegg. Men bærekomforten passer ikke for lange seanser , men det finnes kit som gjør de like komfortable som beyerdynamic

9015376[/snapback]

 

Hvordan har du gjort disse frekvensmålingene? I friluft? Husk at signalet endres mye av ytreøret, en flat frekvensrespons fra en høyttaler vil ikke se flat ut på det punktet en øretelefon generer sin lyd.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har ikke målt hodetelefonene ,men anlegget mitt. Men det er lite tvil om at Beyerdynamicene er i den mørke enden av skalaen og grado er i den lyse enden av skalaen.. Med SR125 (som jeg har mest erfaring med etter å ha eid dem i noen år) så er lyden mye mer fremtredende og detaljert. Man legger merke til lyder som man ikke har lagt merke til før og feks Eric Clapton på akustisk gitar høres veldig bra ut.

 

Men jeg har modifisert delefilteret på høytalerne mine siden jeg liker en liten økning der. Noe Helicon 400 aktig med en superdetaljert diskant?

 

Men som sagt. Det finnes ikke et headsett for alle. Og det perfekte headsettet finnes heller ikke. Har gått rundt i endel butikker for å finne det perfekte headsettet ,men det har jeg fortsatt ikke klart.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Slightly off topic :

 

Jeg har kjøpt et sett av disse -> http://www.extremeheadphones.com/

Her snakker vi ekstrem demping av støy, og minimal lekkasje.

28dB demping av støy over hele frekvensspekteret ;-) (njaa, skeptisk)

Temmelig industrial look, og antakelig ikke noe for dag-til-dag bruk pga. at det nesten blir for tett. Blir pinadø svett i hjernen etter noen timer :-P

 

Jeg bruker det i studio til musikkinnspilling, og da er de rett og slett geniale!

Tipper de kan være fine for folk som jobber i svært støyende omgivelser, eller der du vil ha litt lydtrykk uten å plage andre.

 

Lyden?

Tja. Ikke like suveren.

Et så lukket sett vil alltid låte litt bøtte - uten at dette settet lider ekstremt av den effekten. Mer irriterende er det at de runder av diskanten litt mye - sånn i forhold til hifi og kritisk lytting. Når man skal legge et basspor foran en dundrende bassforsterker kan det faktisk være litt godt med avrundet diskant.

 

Bærekomforten er faktisk ganske ok. Det har store puter, og klokkene omslutter øret helt. Putene presser mot skallen for å forsegle hodet fra omverden, og det sitter godt på skallen for å si det sånn. Etter en dag i studio føles det som man har gått ned en hattstørrelse. Minst :-)

Putene er av glatt plastmatriale, og kan bli litt småklamme.

 

Hvis du spør om de faktisk er så lydisolerende som de hevder svarer jeg bare :

 

-HÆ? HØRTE IKKE?!

Endret av -x-
Lenke til kommentar
Slightly off topic :

 

Jeg har kjøpt et sett av disse -> http://www.extremeheadphones.com/

Her snakker vi ekstrem demping av støy, og minimal lekkasje.

28dB demping av støy over hele frekvensspekteret ;-)

 

 

28 dB over hele spektret for klokker? Er du helt sikker på det? Det er bedre enn noen specs jeg noensinne har sett for klokker, som nesten alltid har dårligere demping på de lave frekvensene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Slightly off topic :

 

Jeg har kjøpt et sett av disse -> http://www.extremeheadphones.com/

Her snakker vi ekstrem demping av støy, og minimal lekkasje.

28dB demping av støy over hele frekvensspekteret ;-)

 

 

28 dB over hele spektret for klokker? Er du helt sikker på det? Det er bedre enn noen specs jeg noensinne har sett for klokker, som nesten alltid har dårligere demping på de lave frekvensene.

 

AtW

9140069[/snapback]

 

Tja, de hevder så :-)

Jeg kan i hvertfall bekrefte at de er veldig tette. Som hørselsvern.

Meget komfortabelt å kunne vrenge opp volumet på ampene og ikke bli døv :-)

Med et åpent sett får man jo volumet fra ampen OG et kliktrack som må prøve å overdøve dette. Tinnitus, hei hei ;-)

Lenke til kommentar
Slightly off topic :

 

Jeg har kjøpt et sett av disse -> http://www.extremeheadphones.com/

Her snakker vi ekstrem demping av støy, og minimal lekkasje.

28dB demping av støy over hele frekvensspekteret ;-)

 

 

28 dB over hele spektret for klokker? Er du helt sikker på det? Det er bedre enn noen specs jeg noensinne har sett for klokker, som nesten alltid har dårligere demping på de lave frekvensene.

 

AtW

9140069[/snapback]

 

Tja, de hevder så :-)

Jeg kan i hvertfall bekrefte at de er veldig tette. Som hørselsvern.

Meget komfortabelt å kunne vrenge opp volumet på ampene og ikke bli døv :-)

Med et åpent sett får man jo volumet fra ampen OG et kliktrack som må prøve å overdøve dette. Tinnitus, hei hei ;-)

9140271[/snapback]

 

Det hjelper gjerne ikke å være like bra som et normalt utvendig hørselvern om man skal dempe 28 dB på de laveste frekvensene desverre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det hjelper gjerne ikke å være like bra som et normalt utvendig hørselvern om man skal dempe 28 dB på de laveste frekvensene desverre.

 

AtW

 

Nei, ned mot 2-300Hz begynner selv de råeste modellene fra Peltor å krype opp mot 17dB demping - og SÅ rått demper ikke dette headsettet.

Men jeg tror de klarer sine 28dB ned mot 5-600Hz. Dette ER i realiteten hørselsvern med hodetelefondrivere :-) Og mye tettere enn f.eks k270/271.

 

Det er jo ulike måter å måle dette på også, og gudene vet hvordan de har målt.

Og så har vi jo markedsføringsavdelinger som LETT forvrenger tallene de får servert hvis det høres tøfft ut og selger.

Lenke til kommentar
Med et åpent sett får man jo volumet fra ampen OG et kliktrack som må prøve å overdøve dette. Tinnitus, hei hei ;-)

9140271[/snapback]

Hva er et kliktrack?

9141570[/snapback]

 

Vel, kan jo stave det rett før jeg forklarer : Klicktrack :-)

Et lydspor som brukes i studio for å holde musikeren(e) i takt under innspilling av musikk. Kan være så enkelt som en metronom med korte pip, eller en cymbal eller en enkel rytme. Gjerne med markering av det første slaget i takta.

I rolige partier av musikken kan klicktrack'et "lekke" fra headsett til mikrofon, spesielt når man tar opp lydkilder med lav lyd (vokal, akkustisk gitar etc.) så da er det greit å ha et tett headsett. Et tett headsett vil også beskytte musikeren fra lydtrykket til gitarforsterkere, og gjør at klicktrack/musikken på ørene kan være lavere.

Lenke til kommentar
Demper de kjærring og unger som skriker? Stenger de ute svigermors *pfft* i samme slengen? *vurdere et kjøp*

9141652[/snapback]

 

Nei, de frekvensene trenger gjennom marg, bein og hørselsvern.

Men med disse klokkene hører du ikke snikangrep av mer fysisk art, så de kan bli din undergang rett og slett :

"Mann (32) funnet med gjøkur plantet i toern"

"Jeg hørte ingenting før det var forsent" sier mannen til VG.

"Nå er det helvetes mas der nede hver hele time, i tillegg til svigers & co." sier han videre. Gjøken har ingen kommentar og ønsker og være anonym.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

DT770 pro er bra de og jeg er meget fornøyd med mitt par(250ohm version med rør hodetlf forsterker), men sier bare prøv DT 880 til beyerdynamic. Disse er helt rå. De er semi lukket, men for en lyd! Jeg selv syns disse parkerte 770 pro når det kommer til musikken jeg hører på, men de er dessverre ikke lukket. Men vurderer uansett å kjøpe meg et par.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...