Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

IT-giganter fronter miljøet

Anbefalte innlegg

(...)er at det forekommer ekstrem global oppvarming i jevne sykluser.

Det har skjedd utallige ganger før og det vil skje utallige ganger igjen, uten menneskers påvirkning. Før siste istid steg gjennomsnittstemperaturen på global basis med flere grader før kloden kjølnet av igjen og vi gikk inn i permanent istid som varte noen tusen år. Dette har å gjøre med at jordens akse ikke er statisk men beveger seg fra side til side, omtrent som aksen på en snurrebass. Dette medfører at med jevne mellomrom vil jorden helle nærmere solen. Disse argumentene har druknet fullstendig

i den klimadebatten som pågår, selv om dette er grunnskolepensum.

8883795[/snapback]

Her tar du helt feil. Riktignok har det gått i sykluser før, men aldri i like stor skala som nå. Så riktignok En Ubehagelig Sannhet nettop, han avkreftet nettop dette. At det bare er naturlig.

8884525[/snapback]

I en 'En Ubehagelig Sannhet' legger Al Gore stor vekt på at det er absolutt konsensus i vitenskapelige miljøer rundt disse spørsmålene. Det stemmer ikke i det hele tatt. Det er tildels stor uenighet om hvor mye av den globale oppvarmingen som finner sted idag som kan lastes mennesket. Det er helt klart at vi må bremse ned, men det er ingen som med nøyaktighet kan si hvor mye av dette som skyldes oss.

Det er bare å lete litt rundt på nettet så finner du mange innfallsvinkler til de temaene Al Gore tar opp i filmen sin. Exposed: The Climate Of Fear kan du se på youtube. Her trekkes det feks. frem det jeg sa om konsensus bladt forskere. Han går også over de samme skremmende høye verdiene

Al snakker om med grafene sine, og det viser seg at Al Gore bare overdrev 'litt' i fremstillingen sin. Det finnes dessuten eksempler på isbreer som har forsvunnet nesten helt, for så å tilta i størrelse igjen.

Man bør ikke sluke alt man ser på tv rått, selv om det er politisk korrekte utsagn fra en demokrat.

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, er det slik at selv om en PSU klarer 400 watt så bruker den ikke til enhver tid 400 watt og effektiviteten forteller noe om hvor mye av det som brukes, brukes til noe nyttig?

8887392[/snapback]

En PSU på 400W kan levere inntil 400W til hovedkort og de andre komponentene i PCen.

Effektiviteten er gjerne i området 70-80% så det betyr at den trekker inntil 500-550W fra stikkontakten.

Normalt vil systemet trekke langt mindre effekt. F.eks 100-200W og da vil strømforsyninga trekke om lag 125-285W fra stikkontakten.

Lenke til kommentar

"...a new type of thinking is essential if mankind is to survive and move to higher levels..."

Einstein, 1946

Karamell, 2007: ( av ren kjedsomhet )

2004: En plante ingen har sett, dør ut pga. avskoging. Planten er eneste vert for en spesiell sopp, som inneholder stoffer 1000 ganger mer effektivt enn penicillin.

2007: En indianerstamme ingen har sett før, labber ut av jungelen og sier "Hei."

LINK til indianerne

2025: Norge når verken Kyoto eller sin egen CO2 målsetting, og ingen bryr seg. Vi er nemlig med i sluttspillet i fotball EM !

2040: Resistente bakterier dreper halve Afrikas befolkning i en epidemi. Synd vi ikke hadde den super-penicillinen.

2044: Karamell dør av lungekreft. (han røykte)

2050: Verdens hav er tømt for utnyttbare fiskeressurser.

(Dersom havene stiger, vil dette akselerere prosessen)

2080: Kinesiske firma lager mat av brunalger som nå finnes i enorme mengder i havet. Algene lages om til kjeks, og blir hovednæring for milliarder av mennesker.

Men de smaker som råtten tang.

2090: Australia og Midtvesten i USA er blitt til ørken. Vanlige mennesker har ikke lengre råd til å fly. EU stenger grensene som ledd i "krigen mot terror"

2100: I Norge settes det opp drivhus overalt, og rikfolk kjøper opp det som er igjen av jordbruksland, for å dyrke mat. Matvareprisene overstiger boligutgiftene. LINK

2120: Storkaksene i OPEC bruker enorme beløp på å gjøre kollossale ørkenområder om til oaser for å dyrke mat til folket sitt. Oasene drukner i flom, og restene spises opp av gresshoppesvermer og svarte små biller.

2130: Kina presenterer genmanipulerte supermennesker med 500 i iQ som skal løse klodens og Kinas problemer. De er gode i sjakk, men ellers lite tess.

2150: Unntakstilstand i store deler av Europa grunnet opptøyer. Folk har verken arbeid eller mat. De siste ville dyr dør ut. Nå er det bare kuer, griser og høns igjen. Og alger selvfølgelig. FN blir oppløst.

2180: Småkriger bryter ut over hele kloden. Alle slåss mot alle for mat, rent vann og dyrkbart land. Jordas befolkning reduseres fra toppen på 18 milliarder til 3 milliarder, i løpet av 50 år.

2200: Oljen tar slutt. Kull og thorium er nå hovedkilder for energi. De land som klarte seg gjennom krigene, satser nå på forsvar og høye murer for å beskytte seg mot omreisende bander. Småskala jordbruk er nå hovedbeskjeftigelse til 90% av den arbeidsføre befolkningen.

2250: ?

TheSixthExtinction

FateOfHumanity

:ph34r:

Endret av Karamell
Lenke til kommentar

Altså, den kinesiske algekjeksen - de kan vel tilsette noen estere, f.eks. jordbærsmak eller appelsinsmak? :D

Ellers tror jeg kriger om vann starter lenge før 2180. Det murrer allerede flere steder i verden, bl.a. langs Eufrat og Tigris.

Ang. oljen så er mitt stalltips at det ikke spiller noen rolle når den er oppbrukt, fordi det ikke er lenge før det blir forbudt i de fleste land i verden å brenne den (som bensin, fyring, o.l.). Norge og andre oljenasjoner kommer til å sitte igjen med enorme oljelagre som bare blir brukt til å lage plastkorker til kaviartuber...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Norge og andre oljenasjoner kommer til å sitte igjen med enorme oljelagre som bare blir brukt til å lage plastkorker til kaviartuber...

8895171[/snapback]

Hehe.. Som om det er det eneste plast kan brukes til. (For ikke å snakke om alle de andre oljeproduktene som tjære, asfalt, lightergass, propan, metan, og en hel horde av andre stoffer)

Lenke til kommentar

Jepp. Men brenning av fossilt brensel er en av de største truslene mot vår eksistens og vil nok reguleres i fremtiden. Antagelig bli forbudt i store deler av smfunnet. Personlig tror jeg privatbiler og lette varebiler vil få pålegg om alternative motorer først, mens det vil ta litt lengre tid med langtransportkjøretøyer. Samtidig bør det bli pålegg om katalysator på alle dieselbiler. Private oljefyrer og parafinovner kan også bare bli å finne på museene om få år.

Når det gjelder dataselskapenes evne til miljøfokusering på egne utslipp, er denne artikkelen interessant. Den måler på en litt annen måte enn de tidligere rapportene og viser at Apple ligger på en bunnotering, mens Canon er flinkeste gutt i klassen.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Jepp. Men brenning av fossilt brensel er en av de største truslene mot vår eksistens <..>.

9030044[/snapback]

Hva baserer du den påstanden på? Al Gore's "En ubehagelig sannhet"?

9030457[/snapback]

Jeg har fulgt med i timen. Al Gore og jeg er enige i mye, men jeg hadde samme standpunkter lenge før jeg så hans film. Vi er dog ikke enige i alt. Han er f.eks. optimist og tror at vi kan løse dette, hvis vi bare samarbeider, mens jeg er pessimist og ikke har noen illusjoner om at vi ønsker å samarbeide - og hvis vi hadde greid det, tror jeg det ville vært for sent uansett.

Men slikt blir jo nødvendigvis synsing, siden jeg ikke er fagmann på området.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Vær obs på at norsk media har vært særdeles ensidig i saken og ikke belyst den rettferdig fra begge sider. Mye av tyngden på den andre siden i saken kan man få oppdatert seg på ved å se disse dokumentarene:

BBC Horizon: Global Dimming

UK Channel 4: The Great Global Warming Swindle

Junk Science: Global Warming Myth Busted

Global Warming Myth or Reality? A Skeptic's View Stink Test

Kildekritikk er en viktig kvalitetsforbedrende teknikk og jeg synes disse dokumentarene gjør en bra jobb i den sammenhengen. Føler meg mer objektiv etter å ha sett og hørt begge sidene av saken.

PS. Jeg er på ingen måte mot miljøvern, høye bensinpriser eller noe sånt, men jeg mener bare at ressursene settes inn på feil sted på grunn av for ensidig fokus (i Norge i hvert fall.)

Lenke til kommentar
PS. Jeg er på ingen måte mot miljøvern, høye bensinpriser eller noe sånt, men jeg mener bare at ressursene settes inn på feil sted på grunn av for ensidig fokus (i Norge i hvert fall.)

9034620[/snapback]

Det er jeg enig i. Det er noe som heter å ha mer enn en tanke i hodet, og det gjelder også handlingsplaner for å redusere utslipp. Av en eller annen grunn greier ikke politikere flest å gjøre mer enn én ting ad gangen. Personlig mener jeg at innsatsen med fordel kunne vært mye bredere for å begrense alle utslipp - ikke bare CO2 eller Freon eller Svovel, eller hva det nå er som er i skuddet for øyeblikket. Politikere mangler langsiktige planer og lar seg styre av populistiske strømninger. Alltid er de på hæla og driver brannslukning i ettertid, istedet for å tenke fremover.

Apropos norske media: jeg får lite av min informasjon derfra. De er, som du sier, ensidige. Men den største svakheten er at i det lille landet vårt er det få massemedia som har ressurser til å gjøre en ordentlig sak på slike ting. Aftenposten er antagelig den eneste som både kan og vil. Men de fleste kildene er jo i utlandet.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Prognatus:

Jeg synes i grunn regjering og andre alltid skal spare på feil sted.

Strøm:

- De straffer private boliger, mens det offentlige bygg, byer, bedrifter osv. sløser strøm som aldri før.

9045382[/snapback]

Ja... Det er sant. Med et pennestrøk kunne myndighetene fikse mye sånt. Bedrifter kan hjelpe med en del de også. Se bare hvordan de har på fulle lys i kontorbygninger om natten. Bare gatenivå trenger litt lys. Fra 2. etasje og oppover kunne man slått av alt lys og senket temperaturen om natten i den kalde årsiden og slått av air condition om natten i den varme årstiden. Men få gidder å gøre slikt uten å være nødt, så statlige reguleringer må til for å holde dem i ørene.

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om strømsløsingen i kjøpesentre, andre sentre, og på pc'er som står på over alt, kopimaskiner, reklameplakater over alt i byer, pyntelys osv osv. Alle lokaler mennesker holder til i som ikke er en bolig.

Jeg tror strømsluket skjer her, ikke i de tusen hjem.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Enig med dere Prognatus og Theo343. Det er mye energi å spare på svært mange områder om man bare gjør ting litt smartere. Litt her og litt der så monner det til slutt svært bra.

Bare for å få litt fakta frem så er det norske strømbehovet (altså energibehovet unntatt olje, kull osv) omtrentlig tredelt:

1/3 til private boliger

1/3 til offentlige bygg, næringsliv, gatebelysning osv

1/3 til kraftkrevende industri (smelteverk, raffineri, kjemisk industri)

Merk at dette er veldig omtrentlige tall, men desto lettere å huske. :)

Hauger med mer eksakte tall/statistikk finner man her.

Lenke til kommentar

"1/3 til offentlige bygg, næringsliv, gatebelysning osv"

Denne biten tror jeg kunne vært minimum halvert ved å benytte begge hjernehalvdeler hos de som har ansvar for bygningene.

Bare min arbeidsplass har sikkert like mange lysrør, varmeovner, ventilasjonsanlegg, PC strømbruk+servere osv som alle ansatte til sammen hjemme, om ikke mer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...