Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Film om selvmord: The bridge.. Noen som har sett?

Wubbable

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk gratisbilletter gjennom jobben fordi den er jobbrelatert. Jeg var veldig skeptisk, men tok med meg bestekameraten min og dro for å se den.

Jeg har opplevd å miste noen i selvmord, så jeg syntes filmen er veldig, veldig upassende. De som har mistet noen opplever den filmen TOTALT forskjellig fra andre. Når første personen hopper utfor spratt tårene ut av øynene mine. Det var helt forjævlig å se på.

Ikke skjønner jeg hvorfor de etterlatte som stilte opp i intervjuet sa ja til at de som døde skulle vises for hele verden heller. Jeg hadde ikke likt å vite at jeg kan se selvmordet til venninnen min igjen og igjen og igjen.

Filmen i seg selv er sikkert intressant nok, men jeg syntes ikke det passer seg å vise folk som tar sitt eget liv.

Lenke til kommentar

Det er en kontroversiell dokumentar, ingen tvil om det. Og grunnen til at den er blitt såpass kontroversiell er jo uten tvil fordi den faktisk viser personer som hopper. Hvorfor disse klippene er tatt med i filmen får hver enkelt gjøre seg opp sin egen mening om, men jeg mener det gir en ekstra dimensjon til den dokumentariske fremstillingen av filmens tema. Eller for å si det på en annen måte; jeg føler ikke filmens sterke virkemidler fremstår som spekulative, eller er brukt kun for å sjokkere. Likevel slår de deg i magen slik at du blir grepet. På den annen side, dem som oppsøker denne filmen kun på jakt etter død og fordervelse blir garantert skuffet.

Dessuten er jeg redd for smitteeffekt.

Personlig tror jeg folk med slike tanker faktisk kunne ha hatt godt av å se denne filmen.

Endret av Kilronan
Lenke til kommentar
Er det slik at de viser ekte filmklipp av folk som hopper fra broen?

8871157[/snapback]

Korrekt. Du får altså se mennesker som dreper seg selv.

8871161[/snapback]

Du får se mennesker rett før de hopper og idet de velger å ta det fatale valget.

God dokumentar btw. Så den isted.

Lenke til kommentar

Skal ikke kverulere, men denne filmen er viktig og det at man ikke liker det man ser eller at det føles vondt å se på, gjør den bare enda viktigere! Det betyr at den tar opp et emne som treffer oss og som viser en side av livet som de fleste ikke vil vite om, p.g.a. av at den er ubehagelig/vanskelig å forholde seg til. Det at man lukker øynene for slike emner og ikke vil forholde seg til det, fører til at slike emner lett blir "tabu".

Denne filmen viser, i høyeste grad, en stor del av den verden vi lever i og mange menneskers "skjebne" i dette livet. Hendelser som skildres i denne filmen, er med på å vise hvor jævlig mange faktisk har det, men den kan også gi oss en pekepinn på hvor høyt de fleste av oss egentlig er plassert på barometeret over livskvalitet og ting å glede seg over. Mange trenger en oppvåkning i forhold til dette, slik at alle "piss-problemene" våre kan begynne å ta opp mindre plass i hodet vårt, sånn at de viktige og virkelig store problemene kan begynne å få mer oppmerksomhet og rom til refleksjoner, både rundt vår egen rolle i dem og de løsningene som finnes.

Folk flest trenger også å vite om dette emnet, slik at det ikke skapes så stor distanse mellom mennesker når slike ting skjer. De fleste har ikke anelse om hvordan de skal forholde seg til de etterlatte eller de som opplever store nedturer i livet og derfor trekker de fleste, både de rundt og personen selv, seg unna når støtte og forståelse trengs som mest.

Det lages filmer om ALT! F.eks D-dagen på Normandie ble sterkt skildret i "Saving private Ryan" og krigs-veteraner måtte få krisehjelp etterpå, for å takle de sterke følelsene som kom opp. Det finnes utallige filmer om tragedier fra både fengsels-miljøer og psykiatriske institusjoner. Disse rører virkelig ved både de som har erfaringer, gjennom seg selv eller bekjente/familie og de som ikke vet om at slike ting forekommer eller har skjedd før i tiden. Hvorfor skal akkurat denne filmens emne være noe som vi spesielt skal skånes for? Er det ikke gjennom smerte, ubehag og motgang at vi mennesker lærer, uvikler oss, vokser og begynner å glede oss over de gode stundene i livet?

Misforstå meg rett, jeg har full sympati med de som føler et stort ubehag ved å se denne filmen og jeg bagatelliserer ikke smerten som kommer frem, men dette emnet er hverken mer eller mindre verdig sin egen dokumentar, enn alt annet av tragedier som skjer og som vi mennesker burde ta lærdom fra og jobbe med å redusere antallet av. For at det skal skje, så trengs det sterke virkemidler, slik som denne filmen, som faktisk får folk til å reagere, istedet for "å skifte kanal" eller "se en annen vei", slik som vi mennesker så alt for ofte gjør!

Lenke til kommentar

Bra innlegg LiamH. :)

Jeg vil bare legge til at denne filmen behandler personene som tar livet sitt med respekt. Det at du får se personens siste sekunder før han/henne dør er brukt som et virkemiddel og gjør virkningen av filmen sterkere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...