Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hjelp til oppsett av nettverk...

Anbefalte innlegg

Skal få meg ADSL fra BLuecom, og jeg skal dele linjen mellom X-antall pc'er. Det jeg lurer på er om jeg trenger en firewall eller bare en switch, og hvilken type anbefaler dere. Og hvilket nettverkskort anbefaler du/dere? Skal bruke linjen til å spille spill over nett og laste ned filer.

Har ikke så mye peiling på slik så det hadde vært fint med noen tilbakemeldinger fra dere....

P.S: hva er det som egentlig skiller de dyre nettverkskortene fra de billige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar at Bluecom ikke har innebygd router i ADSL modemet og derfor trenger du en router slik at alle maskinene kan være på nettet samtidig.

Du trenger selfølgelig en switch eller hub for å koble sammen alle maskinene til routeren.

Du kan bygge deg en router av en gammel maskin med 2 nettverkskort.

Routeren kan settes opp som firewall men du kan jo bruke software firewall på alle maskinene hvis du ikke gidder å sette opp firewall funksjonen i routeren.

De fleste nettverkskort er bra så merket er ikke så viktig, jeg har selv en ClarkConnect router med 2 stk. biltema nettverkskort (realtek) og det fungerer utmerket.

http://www.clarkconnect.org/

Hvis du skal kjøpe router så unngå Billion Bipac router har hatt dårlig erfaring med den.

Lenke til kommentar

Skal få meg ADSL fra BLuecom, og jeg skal dele linjen mellom X-antall pc'er.  

P.S: hva er det som egentlig skiller de dyre nettverkskortene fra de billige?

Svjv får du inntill 3 IP-er fra Bluecom slik at du kan kjøre 3 maskiner mot modemet på en gang, skal du ha flere vil jeg anbefale en router eller endabedre en Clarkconnectboks.

De dyre kortene er gjerne fra 3com eller Intel, de kan nok være litt bedre på svært høy belastning men for privatpersoner så duger kort til under 200,- mer en rikelig.

Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøpe router så unngå Billion Bipac router har hatt dårlig erfaring med den.

Nåja, har da satt opp noen av disse og de er helt OK.

Du kjøpte kanskje av den forsendelsen som hadde en HW-feil og som ble trukket av markedet?

Lenke til kommentar
Takker for svar... men jeg skulle også ha hatt noen flere tips om hvilken type/merke router jeg bør kjøpe meg... Er helt "grønn" på område så det hadde vært fint med litt hjelp her og.

Tja, Har satt opp endel av disse.

Hvis du ikke skal kjøre masse rart som servere o.l så kan jeg anbefale 3com, Billion, SMC av de litt dyrere har du Draytek.

Hvis du kjøper en SMC med støtte for UPNP så bør du være på den trygge siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...