Gå til innhold

Diskusjon med Eplehuset

Anbefalte innlegg

Vel, først må jeg si at jeg gikk til Eplehuset med den tanken på at jeg snart skal kjøpe meg Mac Pro. Det som jeg og en ekspeditør kom innpå var en diskusjon som omhandlet Leopard vs. Vista.

Her er de to argumentene han klarte å overbevise meg var unike for Leopard;

1) Leopard's Time Machine har en helt unik komprimeringstekenologi og kjører i RAID 5. Dette vil si at du kan ta backup av 2 TB med filer på en halv TB disk.

2) I OSX kan du søke på metadata. Det kan du ikke med Vista. Deretter viste han meg at du kan søke på kameramodell (eksempelvis D80) i Finder og deretter finne alle filer knyttet til dette kameraet. Dette mente han heller ikke gikk an i Vista.

Jeg spurte om han hadde prøvd Vista, noe han sa han hadde. Han innrømte senere at han bare hadde prøvd å installere det for å teste Bootcamp. Det er jo greit i seg selv, men er virkelig noen av disse argumentene han la på bordet valide? Jeg vet at nummer 2 er bull fra ende til annen, selv om han lurte meg til å teste det på min Vista-maskin hjemme.

Det jeg vil innpå er at Leopard vs. Vista handler mye mer om personlige preferanser enn om at den ene er langt foran den andre. Dette ville selvfølgelig ikke han i Eplehuset gå med på. Hva synes dere?

Diskuter.

Endret av iMono
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro at personen på Eplehuset var en av den stereotypiske Mac-brukeren. Noe fanatisk og i en situasjon hvor han skal prøve å selge et produkt. Det sistnevnte her er veldig viktig å huske på, og er en grunn til at man ikke vil være helt nøytral. Selv om jeg synes at valg av OS handler om preferanser heller enn hvor "bra" det er, så ville jeg anbefalt OS X i en situasjon hvor jeg skulle selge en Mac, og Vista eller XP når jeg skulle selge en Dell.

Mulig at det du lister opp er argumenter han ga, og Time Machine er utvilsomt et veldig nyskapende og godt program. Allikevel er jeg rimelig sikker på at det det burde handle om når man skal velge OS, er arbeidsflyt og hvor komfortabel man føler seg med OSet. Derfor velger jeg OS X, da Exposé gir meg en herlig arbeidsflyt og GUIet er behagelig å bruke. Selv synes jeg Vista er et lite makkverk, men det er min personlige mening. Vista passer meg ikke, rett og slett. Ingen burde heller si at min mening er feil. XP derimot bruker jeg daglig og nyter godt av det. Jeg har på følelsen at jeg alltid vil gå tilbake til Windows XP når jeg skal spille, rett og slett da det er OSet jeg føler meg mest behagelig å spille i.

Anyway, det jeg vil anbefale deg er å prøve begge OSene skikkelig. Så velger du det du synes er best. Velger du Vista, forstår jeg meg riktignok ikke på deg, men det får så være. Det er mye man ikke forstår her i verden. ;)

Lenke til kommentar

Jeg tok selvfølgelig det selger-aspektet med i betraktning når jeg snakket med ham, men han ble nesten såret hver gang jeg sa at "det har du i Vista også".

Jeg skal gi Leopard en skikkelig omgang testing når jeg går til innkjøp av Mac Proen. Blant annet skal CoverFlow få prøve seg på et musikkbibliotek på 180 gb. Det blir interessant.

Jeg er selvfølgelig ikke av den oppfatning av at Vista er et makkverk. For meg er det raskere, mer stabilt og lettere å bruke enn XP og det eneste jeg bruker XP til nå er spilling. Jeg skjønner at ikke alle folk liker Vista, men jeg skjønner også at SP1 er snart i hælene på oss. En oppdatering som vil rette på mange av barnesykdommene andre har opplevd. Jeg har ikke opplevd mange barnesykdommer i Vista, det meste handler om drivere.

Jeg ønsker Leopard velkommen til IT-verden. Spesielt er Time Machine en interessant funksjon, samtidig som de oppdaterer GUIet til å ha et enda mer intuitivt og skinnende utseende. Jeg liker hvordan Apple lyser opp enkelte funksjoner. Et eksempel er VSC (Volume Shadow Copy) og Time Machine. Jeg er sikker på at Leopard vil bli en bra utgivelse. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...