Gå til innhold

Server Hvordan/ Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den kan jo brukes som filserver for maskinene du har i hjemmenettverket, og også FTP slik at du kan nå filene fra andre siden av jorda.

Printserver er også mye brukt, da deler du printeren din på nettverket slik at de andre maskinene kan printe ut gjennom printserveren.

Lenke til kommentar
Hey har sett litt på serverene på forumet og lurer på hva de brukes til utenom Webhosting.

Og hvorfor putter dere HDD i en slik maskin istede for å putt dem i maskinen du hovedsaklig bruker?

8866859[/snapback]

Jeg har min egen server stående på loftet. Der kjører jeg følgende:

-FTP

-Remote desktop

-Webhosting

-Bittorrentklient

Jeg har i tillegg 600GB diskplass med diverse filer som er av generell interesse, uten å gå mer i detalj. Denne maskinen står på hele tiden og jeg deler diskene på mitt lokale nettverk. Dette betyr at:

-Venner kan laste ned fra meg uten at jeg trenger å ha "kontormaskinen" min på

-Jeg kan koble meg til hjemme fra jobb og hente musikk ol når som helst, eller for den saks skyld når jeg er på besøke hos andre.

-Jeg kan ha bittorrentnedlasting stående og gå hele døgnet, kan slå av maskinen på soverommet om natten.

-Jeg kan se filmer/serier på min modifiserte xbox i stuen som ligger på serveren.

-Jeg kan spille musikk både fra xbox og kontorpc uten å ha behov for å kopiere ting frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Hey har sett litt på serverene på forumet og lurer på hva de brukes til utenom Webhosting.

Og hvorfor putter dere HDD i en slik maskin istede for å putt dem i maskinen du hovedsaklig bruker?

8866859[/snapback]

Jeg har min egen server stående på loftet. Der kjører jeg følgende:

-FTP

-Remote desktop

-Webhosting

-Bittorrentklient

Jeg har i tillegg 600GB diskplass med diverse filer som er av generell interesse, uten å gå mer i detalj. Denne maskinen står på hele tiden og jeg deler diskene på mitt lokale nettverk. Dette betyr at:

-Venner kan laste ned fra meg uten at jeg trenger å ha "kontormaskinen" min på

-Jeg kan koble meg til hjemme fra jobb og hente musikk ol når som helst, eller for den saks skyld når jeg er på besøke hos andre.

-Jeg kan ha bittorrentnedlasting stående og gå hele døgnet, kan slå av maskinen på soverommet om natten.

-Jeg kan se filmer/serier på min modifiserte xbox i stuen som ligger på serveren.

-Jeg kan spille musikk både fra xbox og kontorpc uten å ha behov for å kopiere ting frem og tilbake.

8866895[/snapback]

Godt skrevet.

Har akkurat det på min server. Smart og en enkel løsning.

Lenke til kommentar

8866859[/snapback]

Sentralisering forenkler vedlikehold. Enklere å ha et stort pool med lagring enn å ha masse harddisker fordelt på x-antall klienter i hjemmenettverket.

Samt at man kan ha masse kule funksjoner forøvrig. F.eks telefonsentral for de som har ip-telefon. Ubegrenset med muligheter.

edit:

Det kommer helt ann på hva man skal ha og hvor mye penger man ønsker å bruke på det. Til en enkel filserver så kan du godt ha en gammel pc med Linux kjørende og så sette opp samba-share på den. Evt windows om du ikke forstår deg på Linux.

Du får bare google etter de funksjonene du trenger, så finner du massevis av informasjon.

Endret av arnizzz
Lenke til kommentar
Har dere en PC med billig hardware og bare mye plass?

Og nøyaktig hvordan gjør man dette?

8867577[/snapback]

Min "server" er et resteprodukt. Jeg oppgraderte min vanlige maskin med noen nye disker og nytt kabinett og trengte bare å kjøpe en pakke av denne typen for å ha en komplett PC til:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=325623

Min server er langt fra kraftig på noe som helst vis, men har nå stått på kontinuerlig i 1,5 år med minimalt med stopp og bugs.

Edit:Har 1 gig minne

Installer windows proffesional på maskinen, skru i diskene man trenger, enable remote desktop. Resten av jobben gjør du foran din vanlige maskin via remote desktop og serveren kan settes i et skap og trenger egentlig bare nettverkskabel og strøm.

Når det gjelder å gi maskinen fast ip, åpne porter ol. i routeren er dette litt omfattende å gå inn på, dette er noe du sikkert kan lese litt om før du spør videre.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Har dere en PC med billig hardware og bare mye plass?

Og nøyaktig hvordan gjør man dette?

8867577[/snapback]

Trenger ikke det nyeste og beste HW for å kjøre filserver, apache, webhost etc. Men plass må du jo nesten ha om det skal være en filserver.

Man gjør jo dette ved og bygge sammen en maskin, innstallere et OS(linux, windows etc) og konfigurere det slik du vil ha det.

Lenke til kommentar

1#Skulle gjerne, men den støtter ikke S-ATA og jeg gidder ikke rote med IDE.

2#Foreldrene / søsknene mine kommer til å bruke den.

Vis jeg skulle kjøpt deler med samme ytelse som den pcen ville det blitt:

2000kr for delene

1500kr for skjermen

:p

Lenke til kommentar

2000kr for delene

1500kr for skjermen

8873126[/snapback]

Trenger ikke monitor til server;) Kun når du installerer, så fjernstyrer du den bare.

Lenke til kommentar

2000kr for delene

1500kr for skjermen

8873126[/snapback]

Trenger ikke monitor til server;) Kun når du installerer, så fjernstyrer du den bare.

8874083[/snapback]

Riktig.

Får jo endel greie Pcer på bruktmarkede da. Har endel til salgs jeg og :) PM om det skulle være interessant, for salg/kjøp skal ikke foregå på Forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...