LostOblivion Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Hei, Noen som har erfaring med å overklokke 8800 GTX? Har akkurat lastet ned RivaTuner 2.01 og sitter og ser på core clock og memory clock og lurer på hvordan man gjør det. Bare setter jeg opp frekvensene, eller er det noe jeg må/burde gjøre først. Hva skjer om jeg OC for mye? Hvor mye kan jeg OC. Hvor mye har dere OC? Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 (endret) du burde klokke ca 10mhz av gangen, kjør en grafikktest mellom hver oc, f.eks en demo i 3dmark e.l. når du har kommet så langt at du begynner å se små grafikkfeil i form av deformasjoner, farger som er feil e.l burde du klokke ned til disse forsvinner og kanskje 5mhz ekstra for å være på den sikre siden. om pc begynner å hoppe ut av spill, krasje i spill eller reboote i spill burde du også klokke litt ned. dette vil ikke direkte skade skjermkortet ditt, men redusere levetiden. Endret 15. juni 2007 av Henrik2k Lenke til kommentar
NoClueAtAll Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Mitt takler rundt 660mhz på core med orginalkjøler uten artifacts eller andre feil.. har ikke testet maks på mem, men skal gjøre det snart... står på 1050 nå Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 15. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2007 Hva er standard 2D og performance 3D? Det er de eneste jeg kan forandre frekvenser på... Lenke til kommentar
Turbo sindre Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Hva er standard 2D og performance 3D? Det er de eneste jeg kan forandre frekvenser på... 8867951[/snapback] eeehm trur du er inne på vifte instillingene nå? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Mye greiere å bruke Coolbits. Da overklokker du direkte i driveren. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Hva er standard 2D og performance 3D? Det er de eneste jeg kan forandre frekvenser på... 8867951[/snapback] 2D modus er klokkehastigheten når kortet ikke jobber med 3D grafikk, altså det meste untatt spill. Grafikk- kortene klokker seg da ned, og V-core er som regel også lavere, slik at man slipper unødvendig varmeutvikling og støy når man feks surfer på nett. Ville latt 2D stå på standard. 3D modus er det kortet går over til når du spiller, og denne hastigheten er den du vil ha så høy som mulig for best ytelse i spill. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 16. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2007 Okay, takk! Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Jeg vil anbefale å ha 3D og 2D på det samme, da noe annet kan føre til ustabilitet. Varmeutvikling blir det uansett lite av når du ikke jobber med noe. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Jeg vil anbefale å ha 3D og 2D på det samme, da noe annet kan føre til ustabilitet. Varmeutvikling blir det uansett lite av når du ikke jobber med noe. 8877704[/snapback] ALLE skjermkort kjører med forskjellig frekvens på 2D og 3D fra fabrikken. Det er slik det skal være Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Jeg vil anbefale å ha 3D og 2D på det samme, da noe annet kan føre til ustabilitet. Varmeutvikling blir det uansett lite av når du ikke jobber med noe. 8877704[/snapback] Man står selvsagt fritt til å velge selv hvilke råd man vil følge, og som du er inne på kan det nok av og til være slik at kortet krasher akkurat idet det skrur seg over, særlig hvis man er på grensen av hva kortet takler. Personlig ville jeg som nevnt generelt ikke klokke 2D, og litt avhengig av hva man klokker med (hvilke instillinger man har tilgang til) vil jeg si at ditt råd kan slå begge veier ifht stabillitet. Alle kortene jeg har erfaring med bruker en lavere spenning på kjernen i 2D modus, og dersom man ikke også øker denne vil man risikere at kortet ikke klarer klokken pga for lav spenning. Så i steden for at det henger seg i overgang fra 2D til 3D, vil det kunne gjøre det fra 3D til 2D. Jeg vil altså ikke være riktig så bastant som Dragavon i hva man "må" eller ikke "må" gjøre. Det kan muligens være fordelaktig å gjøre hoppet fra 2D til 3D noe mindre, og det er ikke farlig å prøve seg litt frem. Men at det generelt blir mer stabilt av og bare øke frekvensen på 2D til det samme som 3D er jeg ikke uten videre enig i. Lenke til kommentar
-sparks- Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 min erfaring med overklokking så langt: uklokket i 3dm06: 9757 med 10+ på core: 10234 kortet er stabilt på 50c under load BTW.. Når jeg klokker ytterligere på memory eller core gå bare scoren ned. merkelig. Lenke til kommentar
Megern Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Jeg vil anbefale å ha 3D og 2D på det samme, da noe annet kan føre til ustabilitet. Varmeutvikling blir det uansett lite av når du ikke jobber med noe. 8877704[/snapback] ALLE skjermkort kjører med forskjellig frekvens på 2D og 3D fra fabrikken. Det er slik det skal være 8879064[/snapback] 8800GTX f.eks har samme frekvens i 2D og 3D Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 min erfaring med overklokking så langt: uklokket i 3dm06: 9757 med 10+ på core: 10234 kortet er stabilt på 50c under load BTW.. Når jeg klokker ytterligere på memory eller core gå bare scoren ned. merkelig. 8880744[/snapback] Nja, er vel ikke så helt uvanlig at scoren går ned når man nærmer seg grensen. Skal ikke påstå sikkert hvorfor det skjer, men jeg antar at det kan skyldes at kortet rett og slett fusker litt, uten at det blir så alvorlig at det ender med heng/krash. Hadde forøvrig et 6800GT som var ekstremt klokkevillig, men jeg måtte gå ned en god del på farten for å få beste ytelse i feks 3DMark, så har i alle fall vært ute for det samme på andre kort. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 Mitt takler rundt 660mhz på core med orginalkjøler uten artifacts eller andre feil..har ikke testet maks på mem, men skal gjøre det snart... står på 1050 nå 8867579[/snapback] Wow. Når jeg skrudde opp min til henholdvis 660 og 1050 MHz krasja SH4 og fikk streker etc i 3DMark06 (men bare i fairywood eller hva den heter). Er det noe jeg kan gjøre for å få det stabilt her jeg òg, eller er det ganske tilfeldig hvor mye hvert enkelt kort kan overklokke? Dvs, hvorfor klarer ditt GTX 660/1050 og ikke mitt? Lenke til kommentar
Megern Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Mitt takler rundt 660mhz på core med orginalkjøler uten artifacts eller andre feil..har ikke testet maks på mem, men skal gjøre det snart... står på 1050 nå 8867579[/snapback] Wow. Når jeg skrudde opp min til henholdvis 660 og 1050 MHz krasja SH4 og fikk streker etc i 3DMark06 (men bare i fairywood eller hva den heter). Er det noe jeg kan gjøre for å få det stabilt her jeg òg, eller er det ganske tilfeldig hvor mye hvert enkelt kort kan overklokke? Dvs, hvorfor klarer ditt GTX 660/1050 og ikke mitt? 8915266[/snapback] Dette er helt tilfeldig hvor langt kortet klokker. Noen ganger klarer chippen eller minnet mer enn andre ganger. Noen ganger vil ikke shadere mer og da klarer heller ikke kortet mer. Sett litt ned på core eller memory og se hva som stopper deg. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 Er det et slags forhold mellom minnefrekvensen og core som må følges, eller jobber de helt separat? (Med tanke på prosessorbusfrekvens og minne, mener jeg, når man OC CPU og minne.) Lenke til kommentar
Megern Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Du kan klokke core og memory separat. På 8800 kort må man også noen ganger finne en balanse. Et eksempel kan være at du må ned på minnet for å komme høyere på core. Lenke til kommentar
just_me Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 8872724[/snapback] hvor må jeg gå for og få fram det i riva tuner? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå