int20h Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Intel har utvidet sin "roadmap" for Itanium-prosessoren og bekreftet 32 nm produkter. Les mer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 * "Poulson" - 32 nm, 4 kjerner, 8 tråder pr. kjerne * "Kittson" - flere kjerner, flere tråder Er det bare jeg som ser en motsetning mellom den opprinnelige Itanium-tankegangen og parallellisiering ved hjelp av mange kjerner og flere tråder per kjerne? Itanium skulle jo være det ypperste i ytelse per tråd, men her ofrer de trådytelse i form av klokkehastighet for minke TDP per kjerne og gi rom til flere prosessorkjerner i parallell. Dette strider etter det jeg kan skjønne mot de HPC-miljøene de retter seg inn mot: Lite parallelliserbare oppgaver som tjener på å ofre parallellitet for å få høyere trådytelse. 8 tråder per kjerne høres også helt motsatt ut av det Itanium en gang var. 8 tråder per kjerne er jo "Niagara-land". Har Intel helt gitt opp å optimere for trådytelse og lar til og med den siste IPC-skanse, Itanium, få copy-paste-behandling ? Blir Poulson intels første firekjerne på en og samme brikke? "Montvale" er knapt å regne som en versjonsoppgradering fra "Montecito", men "Poulson" vil være basert på en helt annen arkitektur enn Itanium 2 - som ble introdusert i 2002. Poulson kan bli svært spennende om det er tilstrekkelig mye nytt i den. Intel har jo slitt med arkitekturen på tidligere Itanium'er. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Ikke vet jeg, men første tanken som daler ned i hodet på meg er hvordan amd vil svare på dette. HPC = High performance computing? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 HPC = High performance computing?8865772[/snapback] Det stemmer. Ikke vet jeg, men første tanken som daler ned i hodet på meg er hvordan amd vil svare på dette.8865772[/snapback] Selv om ikke AMD har noen IA64-arkitektur så konkurrerer de likevel litt mot Itanium med x86-64 siden det er mulig å konvertere koder mellom IA64 og x86 (omfattende og tidkrevende) eller skrive koder spesielt rettet mot begge instruksjonssettene i utgangspunktet. AMD kommer neppe med noe direkte "svar" på dette, men følger sin opprinnelige plan. Dvs. å selge Opteron til HPC-miljøene. Hittil har clustere med 4-sokkel * 2-kjerne K8 vært AMD's produkt rettet mot HPC. I tida framover kommer firekjernene K10 "barcelona" til å rette seg mot HPC. Antall sokler per node vil sikkert øke på grunn av flere HT-busser og sammenkoblingen av nodene vil i økende grad bli basert på HTX-kontrollere. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Nå vet ikke jeg hvorvidt HTX er i bruk på dagens hovedkort rettet mot det generelle spill markedet, men etter hva jeg har lest om latens/respons tiden der i gården virker det som en ypperlig platform for hva creative oppgir som grunn for at X-Fi lydkort er fortsatt på PCI spor og ikke PCI-express. Litt OT, men det høres forferdelig interessant ut med tanke på alt egentlig av komponenter. Jeg fant litt info om HTX her, http://www.hypertransport.org/tech/tech_htx_pci.cfm?m=9 Skjønt jeg er på jobb og har ikke tid til å grundig gjennomgå det nå =) Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Veldig bra at Intel tar Itanium opp på state of the art CMOS prosess. Det blir spennende å se hvilke nyvinninger de kommer med i Poulson arkitekturen. Dagens arkitektur er egentlig ganske primitiv så det er mulig at dette kan løfte Itenium vesentlig. Kanskje drømmen om å emulere x86 raskere enn x86 kjører native endelig oppfylles? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå