Gå til innhold

Kald Katode.

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle montere et Kald Katode sett i pcen min. Men hva trenger jeg for å gjøre det. Holder det med et "Sunbeam Kald Katode Basic Kit" fra microplex.no + 1/2 Kald Katode rør? Eller trenger jeg ekstra strømmledninger.

Hvilke Kald Katode rør anbefaler dere? Tenkte selv på et Kald Katode, 20cm, UV/Blacklight med noe neonwire.

Går det å blande Blacklight og grønn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tenkte jeg skulle montere et Kald Katode sett i pcen min. Men hva trenger jeg for å gjøre det. Holder det med et "Sunbeam Kald Katode Basic Kit" fra microplex.no + 1/2 Kald Katode rør? Eller trenger jeg ekstra strømmledninger.

Hvilke Kald Katode rør anbefaler dere? Tenkte selv på et  Kald Katode, 20cm, UV/Blacklight med noe neonwire.

Går det å blande Blacklight og grønn?

Du skulle ikke trenge noe ekstra strømledninger nei....

UV blacklight gir kun fra seg farge mot hvit og lakkede overflater som er lakket med spessiel lakk...

Neonwire uler litt når den brukes..irriterende lyd.

ville gått for fargede kathoder å satt inni kabbet jeg...

Lenke til kommentar

Heisann.

I gamle dager så var komponenter litt "følsomme" mot UV lys og kunne skade dem. Jeg vet ikke helt hvor vidt dette er et faktum i dag, men det kan være at de blir skadet av det ved bruk over lengere tid. Mulig komponenter i dag er bedre "skjermet" mot slike ting. BIOS brikken ol kunne bli slettet av UV lys.

Noen andre her som har litt mer spesifik info?

Lenke til kommentar
Heisann.

I gamle dager så var komponenter litt "følsomme" mot UV lys og kunne skade dem. Jeg vet ikke helt hvor vidt dette er et faktum i dag, men det kan være at de blir skadet av det ved bruk over lengere tid. Mulig komponenter i dag er bedre "skjermet" mot slike ting. BIOS brikken ol kunne bli slettet av UV lys.  

Det er (normalt) ikkje nåke problem lengre. Viss ikkje du har eit kort men nokre eprom'mer då...

Lenke til kommentar
Heisann.

Hvis du kjenner på BIOS brikken din, merker du at det er et lite "hull" under merkelappen. Ta av merkelappen, og belys det hullet med UV lys og prøv å boot PC'n etterpå :-) Morsomt resultat :lol:

Lenke til kommentar

Det hulet er bare på eprom bioser, ikkje på eeprom og flash bioser. På eprom så sletter du chipen med uv-lys, mens eeprom kan slettes vet å kjøre høgare spenning inn på to av beina. Flash bios kan slettes nett som på eit innekort, du slipper å slette heile chipen. Du bare overskriver dataene med 0'er

Lenke til kommentar
Heisann.

Det er et faktum at f.eks. plast blir sprø av UV-lys. Jeg hadde nettop ut mine to UV-katoder [har vært på i ca. tre måneder], og de to plaststripsene som de var festet med [de som fulgte med] var så sprø at jeg kunne knekke de uten problemer. En ny strips er til vanlig seig, og det går ikke ann å knekke den.

Jeg tror derimot ikke at komponentene tar skade av dette siden kvaliteten på komponentene sikkert er bedre enn på en plast-strips som koster en krone på microplex

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...