Gå til innhold

Stilling krever ikke-røyker

Anbefalte innlegg

Men da er det vel greit å ansette folk på alle premisser?

Velkommen til jobbmarkedet.

8867912[/snapback]

Uten at dette egentlig har noen relevanse til jobben...

kan man også legge til hvis du kan lese ;)

8867924[/snapback]

Dette kommer helt an på hva slags jobb det dreier seg om.

Det er ikke bare kvalifikasjonene dine som gjør at du får jobb.

8867969[/snapback]

Det kommer også an på hvem som ansetter. Kanskje sjefen rett og slett ikke kan utstå innvandrere, eller folk som tar røykepauser? Da blir det ikke akkurat et godt arbeidsmiljø om han likevel ansetter en slik person fordi loven sier han ikke kan diskriminere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(...) Det er et dårlig eksempel. Det er snakk om relevans eller ikke her. Å si at man ikke vil ha en overvektig person på et helsestudio virker ganske naturlig. Gjerne også at man ikke vil ha en røyker på kreftavdelingen av et sykehus. Helt greit. Men her var det tross alt en datajobb.

8867740[/snapback]

Det er ikke særlig gøy at det lukter røyk av utstyret. Den hvite apple-musen vil jo etter hvert bli røykegul og det vil henge en jævlig odør over vedkommede sin arbeidsplass.

Det er ikke nok å bare "lufte litt", som det ikke er tilstrekkelig å bare vifte røyken utenfor vinduet for at passasjerene i en bil ikke skal bli sjenert av røykstanken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Eg syns det er fint at røykere får ein hardere kvardag. De (røykarane) har tatt eit valg om at de skal fylle lungane sine med tjærra, så da får de ta konsekvensane av det valget.

Eg røykar ikkje, heldigvis. Likar at lungane mine funker som dei skal, eg. :)

Lenke til kommentar
Det er ikke nok å bare "lufte litt", som det ikke er tilstrekkelig å bare vifte røyken utenfor vinduet for at passasjerene i en bil ikke skal bli sjenert av røykstanken.

8869560[/snapback]

Jepp, to klassikere. Og hvis man sier ifra er man en surpomp, men det er rart hva man venner seg til. Også er det snodig hvordan røykerne forsøker å innta offer-rollen, når det er de selv som hele tiden bryter normer :hrm:

Lenke til kommentar
Stilller meg undrende til at de kan sette ut dette som krav.

At ingen tipser VG på denne saken her.

Som enkelte sier her, hva blir neste?

Ingen muslimer

Ingen kvinner

Du skal ikke ha skjegg

Du skal ha sunne verdier

Greit nok at man ikke ønsker røykere, men de siler man ut etter intervju.

8866497[/snapback]

Du får ikke kreft og tjærhoste av muslimer og menn med sjegg. Ingen som har daua i mitt nærvære (har sjegg) :p Uansett hva er vitsen innkalle folk som ikke er aktuell i.h til kriteriene anyways? blir like teit som om NS i sin tid skulle invitert afrikanere bare for å virke "inkluderende" for allmenheten.

Lenke til kommentar
https://www.nav.no/sbl/stillingssok/stillin...e.do?id=1396884

-Ikke røyker

Fy faen. Hva mer kan man si. Første gang jeg har sett det ihvertfall.

8865320[/snapback]

Er vel bedre at de sier ifra med en gang, istedet for å kaste bort tiden til både arbeidsgiver og -søker med et unødvendig oppmøte?

Lurer mer på hva de mener med dette utsagnet:

Husk: Det fysiske er 90% av oppmerksomhet, den andre 2.parten er begeistring.
Lenke til kommentar
(...) Det er et dårlig eksempel. Det er snakk om relevans eller ikke her. Å si at man ikke vil ha en overvektig person på et helsestudio virker ganske naturlig. Gjerne også at man ikke vil ha en røyker på kreftavdelingen av et sykehus. Helt greit. Men her var det tross alt en datajobb.

8867740[/snapback]

Det er ikke særlig gøy at det lukter røyk av utstyret. Den hvite apple-musen vil jo etter hvert bli røykegul og det vil henge en jævlig odør over vedkommede sin arbeidsplass.

8869560[/snapback]

Jeg kan tenke meg ett par tusen mennesker sånn på toppen av hodet mitt, som gjerne sitter å spiser med data'n også på arbeidsplassen fordi de trives med det men også for å få jobbet "mer effektivt". Så odør på arbeidsplasser er det uansett.

Det er ikke nok å "lufte litt" på enhver arbeidsplass. Man må lufte ut mye og holde arbeidsplassen ren. Folk som sykler til jobb, har sluppet av unger på vei til jobb, jogger til jobb, kommer ifra generelt morgen køa og stinker eksos fordi vinduet var åpent etc. Jeg ser ingen grunn til at folk er bedre eller mer verdt som folk som røyker i arbeids forhold.

Det ENESTE kriteriet man kan sette er hvis røyking går i direkte konflikt med arbeidsplassen, f.eks sykehus, og man har en såpass viktig stilling i den grad man har kontakt med mennesker, gjør ting hvor man er nødt til å være mest mulig fri for uønskede partikler som i teorien kan gjøre skade. Selv da er det kun i de mest ekstreme tilfeller.

Jeg har på flere arbeidsplasser erfart mange ganger at de ganger jeg evt går og røyker og kommer inn igjen sitter de ikke-røykerne fortsatt og stirrer i veggen og later som de har noe å gjøre.

Lenke til kommentar
Jeg har på flere arbeidsplasser erfart mange ganger at de ganger jeg evt går og røyker og kommer inn igjen sitter de ikke-røykerne fortsatt og stirrer i veggen og later som de har noe å gjøre.

8875948[/snapback]

Jeg har maange ganger opplevd akkurat det motsatte. Så, akkurat det er vel ikke noe argument. Poenget her er vel at de vil ha et røykefritt arbeidsmiljø? Det må de jo få lov til..

Lenke til kommentar
Jeg kan tenke meg ett par tusen mennesker sånn på toppen av hodet mitt, som gjerne sitter å spiser med data'n også på arbeidsplassen fordi de trives med det men også for å få jobbet "mer effektivt". Så odør på arbeidsplasser er det uansett.

Det er ikke nok å "lufte litt" på enhver arbeidsplass. Man må lufte ut mye og holde arbeidsplassen ren. Folk som sykler til jobb, har sluppet av unger på vei til jobb, jogger til jobb, kommer ifra generelt morgen køa og stinker eksos fordi vinduet var åpent etc. Jeg ser ingen grunn til at folk er bedre eller mer verdt som folk som røyker i arbeids forhold.

Det ENESTE kriteriet man kan sette er hvis røyking går i direkte konflikt med arbeidsplassen, f.eks sykehus, og man har en såpass viktig stilling i den grad man har kontakt med mennesker, gjør ting hvor man er nødt til å være mest mulig fri for uønskede partikler som i teorien kan gjøre skade. Selv da er det kun i de mest ekstreme tilfeller.

8875948[/snapback]

Det er litt forskjell på å spise på arbeidsplassen og å røyke på arbeidsplassen. Mat er, i motsetning til røyk, nødvendig og sunt. Hvis vi ser bort i fra andre pauser som både røykere og ikke-røykere gjerne tar i tillegg til lunsj, så er alternativet at man labber ræva si ned til kantina for å sitte der å kope. Dessuten er det unektelig lettere å gjøre noe arbeid hvis man faktisk sitter på arbeidsplassen fremfor å stå ute å dampe og diskutere hvorvidt gratis røyk er en menneskerett.

Sanitærforholdene blir ikke de beste ved skrivebordet, og de blir ikke bedre av at man legger til et lag med gammel nikotin. Med mindre jeg har gått glipp av noe, og røykere synes det er jævlig digg å spise røyken, så¨har man heller ingen grunn til å tro at røykere spiser oftere på egnet spisested.

Hvis vi i tillegg skal bringe inn helsefaktoren og "ekstremtilfellene", f.eks hvis arbeidstaker omgås med pasienter som ikke tåler røyk, så er det rimelig at røyker må innfinne seg i å dusje og skifte klær mellom hver sneip han/hun sutter i seg, som en ikke-røyker må finne seg i å bruke rene klær uten matflekker.

Hvordan du opplever arbeidsinnsatsen til røykere og ikke-røykere er i grunn hinsides diskusjonen. Man har røykere og ikke-røykere. Det er sannsynlig at førstnevnte bruker arbeidstiden på å røyke, mens sistnevnte aldri gjør det. At den ene eller andre kanskje sitter med fingeren i rassen (i tillegg i første tilfelle) mesteparten av dagen er individuelt, med mindre du klarer å vise til at "ikke-røyker" er et synonym for "en som sitter på baken å klør seg i ræva".

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Røykere koster en bedrift i gjennomsnitt 35000 kroner mer i året enn en ikke-røyker, så det er ikke så rart arbeidsgivere ønsker seg ikke-røykere.

Synes også det er greit. Røyking er rett og slett idotisk av grunner de fleste vet om, men det viktigste er at det ikke er livsnødvendig og absolutt frivillig.

Et annet spørsmål blir jo om man skal gi folk som røyker penger fra fattigkassa, de har jo faktisk en betydlig utgift som ikke på noen måte er livsnødvendig.

Røyking er rett og slett en uvane jeg synes folk bør slippe å ta hensyn til. Plager røyking noen på noen som helst måte, helsemessig, økonomisk er det faktisk røykere som bør vike pga at det faktisk ikke er livsnødvendig. Jeg har forståelse for at røykere ikke tenker på denne måten, men i alle andre sammenhenger er det faktisk innlysende for de fleste av oss at alle menneskers frihet ender der den andres frihet starter (man kan altså gjøre hva man vil bare det ikke plager ande). Røyking er ganske ofte i konflikt med en slik tankegang, og det er egentlig forkastlig at man aksepterer det.

Endret av Turgon
Lenke til kommentar
Kanskje de har dårlige erfaringer med røykernes evner til å treffe askebeger eller søppelbøtter? Har du noengang sett hvordan det ser ut i og rundt en bussholdeplass/busskur? Tenkte meg det ja, det ser ikke ut, til tross for at det står oppsatt søppelbøtter der. Røykere blir behandlet slik de har gjort seg fortjent til å bli behandlet. Jeg har vært storrøyker engang, har slutta med røyken for noen år siden, holder nå på å slutte å snuse. Det går stort sett greit, tygger 0-4 2mgs nikotintyggiser hver dag, har nå holdt meg i ca 1 måned.

Edit: En skrivefeil her og en skrivefeil der.

8867019[/snapback]

Nå skal det mange sneiper til for å bli like ufyselig å se på som en snuskule noen har spytta ut... men lykke til med sluttinga... :thumbup:

Ellers så er det vel slik at en arbeidgiver har ikke anledning til å så mye som spørre om vedkommende røyker under et intervju... selv om du antagelig taper mer på å la være å svare.

Jeg nevnte at jeg ikke røykte under intervjuet til min nåværende jobb, og da sa de at de ikke kunne spørre om slik, men det var notert.

Arbeidsgiver kan ikke nekte folk å røyke, men de kan nekte de å røyke på arbeidsplassen og deres områder. De kan kreve at folk skal stemple ut/ikke føre timer all den tid de er utenfor deres områder og røyker...

De kan vel ikke bruke lukt og hygiene som argument...at røyklukten forsurer lokalene deres. Da må de i tilfelle nekte en del av våre nye landsmenn og spise deres godt krydrete retter, de fine damene å ha for mye parfyme og kreve en dusj pr. dag pr. pers.

Men de kan altså kreve at en ikke røyker inne på deres områder og at de ikke røyker all den tid de får betalt...

Lenke til kommentar

Jeg gjorde det vel klart her i ett tidligere innlegg at jeg har forståelse for at en bedrift kan ønske å ivareta en røykfri arbeidsplass. Men uansett hvordan dere vrir og vrenger på det, så er det diskriminering. På den annen siden er det fullt ut en ærlig sak det, men det er ikke slik at ikke-røykere er automatisk bedre kvalifisert eller så bare på grunn av at de ikke synes det er godt med kaffi & røyk.

Var en kar her som hadde noen gode eksempler på dette.

Hva med å si at man ikke ønsker ansatte med fotsopp f.eks, div hudproblemer som også ikke akkurat er noe særlig artig å omgåes på kontoret. Eller flasser som snøen daler ned i finnmark på vinteren. osv osv..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Røyk har idag fått hva den fortjente. Folk velger røyk bort grunnet problemer vår politikk gir dem. Jeg synes det er positivt. Og håper på et 100% røykfritt Norge i fremtiden. Da er også røyk blitt ulovlig.

"1 av fire nordmenn røyker. "

"Salget av tobakk har gått kraftig ned i løpet av de to første månedene i år. Sammenlignet med samme periode i fjor selger man i dag 7 prosent mindre tobakk. Antirøykekampanjen ser ut til å ha innvirkning på folks røykevaner, og nå er også den første globale traktaten mot tobakk blitt undertegnet.

Ifølge Fædrelandsvennen tilsvarer 7 prosent nedgang omtrent 2,2 millioner tjuepakninger med sigaretter, eller 150 millioner kroner. Nedgangen som man ser i år er en fortsettelse av tidligere nedgang, men den har aldri vært så dramatisk.

Undersøkelser gjort for den norske kreftforeningen viser også at barn blir mindre utsatt for passiv røyking i hjemmet enn tidligere. Sammenlignet med 1995 er antall hjem hvor barn utsettes for passiv røyking halvert."

http://www.absentia.no/artikkel.asp?action...ri_id=28&id=208

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...