Smirnoff Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Regner med at du ikke røyker, eller har gjort det, men da kan jeg bare legge til at sigaretter er avehngighetsskapende. det betyr at det ikke er like lett for alle å slutte. Derfor er det ikke bare bare å slutte å røyke. 8866929[/snapback] Om man har problemer med å slutte med rusmidler, så skaffer man seg hjelp. Det går an å slutte om man virkelig vil. Man dør jo ikke av å slutte å røyke. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Greit nok at man ikke ønsker røykere, men de siler man ut etter intervju. 8866497[/snapback] Og sløser bort et par timer av arbeidsgiverens tid? En times forberedelse, og en times intervju, vil da fort koste en bedrift et par 1000 kr i tapt arbeidsfortjeneste. Om det er flere personer som intervjuer er tapet enda større.. Et tap som man faktisk unngår her. Ser faktisk ikke problemet. De spesifiserer hva slags person de vil ha til den aktuelle stillingen. 8866943[/snapback] Diskusjonen går vel mer på hvorvidt en ikke-røyker er liksom bedre egnet til å være i jobb enn en som røyker. Men jeg skjønner godt poenget jeg hvis f.eks man har en røykfri bedrift hvor ingen røyker er jo det kjekt å kunne ivareta. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 (endret) KlikkInnbiller meg at du blei ca like provosert av det der, som jeg blei da jeg leste den artikkelen. Noen husverter stiller også krav om at leietaker ikke skal røyke. Overraskende mange, fant jeg ut etter litt kikking etter leilighet. 8866320[/snapback] Med tanke på hva sigarettrøyk gjør med tak og vegger, er det vel ikke så rart at husverter foretrekker ikke-røykende leietakere... 8866798[/snapback] Ikke røyke i leiligheten ja. det har de full rett til. Men kan de nekte å leie ut leiligheten/huset til folk som røyker? Der er da null stress å gå ut døra, for å ta en røyk. @Husam: For min del hadde det vert en prinsipp sak. Det er også andre ting som spiller inn, om man trenger en jobb sårt, eller ikke... Regner med at du ikke røyker, eller har gjort det, men da kan jeg bare legge til at sigaretter er avehngighetsskapende. det betyr at det ikke er like lett for alle å slutte. Derfor er det ikke bare bare å slutte å røyke. 8866929[/snapback] Kanskje de har dårlige erfaringer med røykernes evner til å treffe askebeger eller søppelbøtter? Har du noengang sett hvordan det ser ut i og rundt en bussholdeplass/busskur? Tenkte meg det ja, det ser ikke ut, til tross for at det står oppsatt søppelbøtter der. Røykere blir behandlet slik de har gjort seg fortjent til å bli behandlet. Jeg har vært storrøyker engang, har slutta med røyken for noen år siden, holder nå på å slutte å snuse. Det går stort sett greit, tygger 0-4 2mgs nikotintyggiser hver dag, har nå holdt meg i ca 1 måned. Edit: En skrivefeil her og en skrivefeil der. Endret 15. juni 2007 av Quayle Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 (endret) Dette er rett og slett helt fullstendig på bærtur. Hvorfor er det blitt alment akseptert å diskriminere og henge ut røykere? Hvorfor ikke ta det et skritt lenger, diskriminere og henge ut overvektige? Og ikke minst hvor skal grensen gå, om man sier at man ikke vil ha røykere i jobb kan man jo også si at man vil ha en person som: -ikke nyter alkohol (ingen fare for at bakfyll fører til fravær eller dårlige prestasjoner) -lever i et monogamt forhold (one night stands og multiple partnere øker faren for sykdom) -ikke er asmatiker -ikke driver med ekstremsport -ikke har barn -ikke går til psykolog -etc. etc. Om man jobber mer eller mindre som røyker er svært så individuelt. Selv opplever jeg at med mine røykepauser likevell får gjort mer, og tar langt mindre pause enn mange andre ikke-røykere. Endret 15. juni 2007 av cyclo Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Dette er rett og slett helt fullstendig på bærtur. Hvorfor er det blitt alment akseptert å diskriminere og henge ut røykere? Hvorfor ikke ta det et skritt lenger, diskriminere og henge ut overvektige?8867110[/snapback] En overvektig vil nok i mange tilfeller vil rykke bakover i køen på intervju. Man skal ikke undervurdere trynefaktor, desverre. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 En overvektig vil nok i mange tilfeller vil rykke bakover i køen på intervju. Man skal ikke undervurdere trynefaktor, desverre. 8867189[/snapback] Jeg tenkte egentlig mer av generelt i samfunnet, en spesifikt på jobbintervju. Men selvsagt er trynefaktoren viktig. Om man kommer på intervju stinkende av røyk med mørkegule fingre, så gir man ikke positivt inntrykk. Men hva om man hadde skrevet at man ikke var interestert i overvektige mennesker i utlysningen. Da hadde det blitt reaksjoner tenker jeg. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 @Husam:For min del hadde det vert en prinsipp sak. Det er også andre ting som spiller inn, om man trenger en jobb sårt, eller ikke... Regner med at du ikke røyker, eller har gjort det, men da kan jeg bare legge til at sigaretter er avehngighetsskapende. det betyr at det ikke er like lett for alle å slutte. Derfor er det ikke bare bare å slutte å røyke. Det er ikke bare å slutte å holde med Brann heller, etter å ha gjort det hele livet. Trenger du en jobb så vanvittig sårt at du ikke klarer deg uten vil jeg tro du klarer å legge fra deg siggen... Arbeidsgivere plukker ut folk til arbeidsplassen sin som de tror kan fungere best, og det synes jeg er helt greit. Om jeg havner utenfor den gruppen arbeidsgiver leter etter så respekterer jeg det. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 En overvektig vil nok i mange tilfeller vil rykke bakover i køen på intervju. Man skal ikke undervurdere trynefaktor, desverre. 8867189[/snapback] Jeg tenkte egentlig mer av generelt i samfunnet, en spesifikt på jobbintervju. Men selvsagt er trynefaktoren viktig. Om man kommer på intervju stinkende av røyk med mørkegule fingre, så gir man ikke positivt inntrykk. Men hva om man hadde skrevet at man ikke var interestert i overvektige mennesker i utlysningen. Da hadde det blitt reaksjoner tenker jeg. 8867254[/snapback] Ville du ansatt en person som veide 200 kg til å jobbe på ditt helsestudio? Det tviler jeg litt på, samtidig så tviler jeg litt på at en overvektig person kan klage på at han/hun ikke fikk jobben på helsestudioet. Dette har ingenting med diskriminering å gjøre, det har med egnethet å gjøre. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 En overvektig vil nok i mange tilfeller vil rykke bakover i køen på intervju. Man skal ikke undervurdere trynefaktor, desverre. 8867189[/snapback] Jeg tenkte egentlig mer av generelt i samfunnet, en spesifikt på jobbintervju. Men selvsagt er trynefaktoren viktig. Om man kommer på intervju stinkende av røyk med mørkegule fingre, så gir man ikke positivt inntrykk. Men hva om man hadde skrevet at man ikke var interestert i overvektige mennesker i utlysningen. Da hadde det blitt reaksjoner tenker jeg. 8867254[/snapback] Ville du ansatt en person som veide 200 kg til å jobbe på ditt helsestudio? Det tviler jeg litt på, samtidig så tviler jeg litt på at en overvektig person kan klage på at han/hun ikke fikk jobben på helsestudioet. Dette har ingenting med diskriminering å gjøre, det har med egnethet å gjøre. 8867442[/snapback] Klart de søker etter de som de føler er best egnet, men diskriminering er det uansett. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Akkurat som at du kan bli pålagt å gå med hårnett så kan du nektes å røyke i arbeidstiden. For eksempel på et kjøkken hvor du skal lage mat til folk så er det veldig viktig med hygiene. En alergiker kan rett og slett bli syk av maten du lager med nikotinfingrene dine, så ikke ta den!8866531[/snapback] Såvidt meg bekjent så har da de som jobber i matbransjen en god regel at når de skal lage mat så vasker de faktisk fingrene sine før de begynner å lage maten. Følges ikke disse reglene så kan mattilsynet f.eks komme å stenge bedriften eller gi bpt (iallefall straffe bedriften for dårlig hygiene) så det eksemplet du kommer med der blir nok litt feil. Jeg må vel strengt tatt si meg enig i at det går litt langt angående ønsking av ikkerøykere. Det er da greit å si at man helst ikke ønsker røykende arbeidstakere eller f.eks leietakere som det ble sagt her ovenfor men det å sette det som et absolutt krav er ganske shitty business spør du meg. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 (endret) Du skal ha sunne verdier Hva ville vært galt med et slikt krav da? Er det galt å diskriminere tyver/folk med dårlige verdier? Dette er rett og slett helt fullstendig på bærtur. Hvorfor er det blitt alment akseptert å diskriminere og henge ut røykere? Hvorfor ikke ta det et skritt lenger, diskriminere og henge ut overvektige? Å henge ut er jeg enig ikke bør forekomme, men diskriminering er helt greit. Det er jo det en ansettelsesprosess går ut på, nemlig å diskriminere de ikke-kvalifiserte og favorisere/ansette de kvalifiserte. Jeg forstår meg absolutt på dem som mener at røyking er en uting ved ansettelse. Greit nok at ikke alle røykere tar mange røykepauser i timen og har gule fingre, men hva så? Det er jo f.eks en høyere prosentandel av røykere enn ikke-røykere som får lungekreft. Endret 15. juni 2007 av T.F.T Lenke til kommentar
V-by Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Regner med at du ikke røyker, eller har gjort det, men da kan jeg bare legge til at sigaretter er avehngighetsskapende. det betyr at det ikke er like lett for alle å slutte. Derfor er det ikke bare bare å slutte å røyke. 8866929[/snapback] Om man har problemer med å slutte med rusmidler, så skaffer man seg hjelp. Det går an å slutte om man virkelig vil. Man dør jo ikke av å slutte å røyke. 8866972[/snapback] Nei, man dør ikke av å slutte. Men det er så pokkers vanskelig. skaffe hjelp hvor da? røyketelefonen er det enste jeg veit om, og den er ubrukelig, jeg har prøvd. Dessuten er det så mye "skjult" reklame for røyking over alt, så man blir hele tiden minnet på hvor jævlig godt det hadde vert med en sigg nå. det er så mye som spiller inn. ikke alle som har så jævli sterk viljestyrke heller. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 En overvektig vil nok i mange tilfeller vil rykke bakover i køen på intervju. Man skal ikke undervurdere trynefaktor, desverre. 8867189[/snapback] Jeg tenkte egentlig mer av generelt i samfunnet, en spesifikt på jobbintervju. Men selvsagt er trynefaktoren viktig. Om man kommer på intervju stinkende av røyk med mørkegule fingre, så gir man ikke positivt inntrykk. Men hva om man hadde skrevet at man ikke var interestert i overvektige mennesker i utlysningen. Da hadde det blitt reaksjoner tenker jeg. 8867254[/snapback] Ville du ansatt en person som veide 200 kg til å jobbe på ditt helsestudio? Det tviler jeg litt på, samtidig så tviler jeg litt på at en overvektig person kan klage på at han/hun ikke fikk jobben på helsestudioet. Dette har ingenting med diskriminering å gjøre, det har med egnethet å gjøre. 8867442[/snapback] For det første er det stor forskjell på å skrive noe i en utlysning, og å ansette den man får best inntrykk av. For det andre. Det er et dårlig eksempel. Det er snakk om relevans eller ikke her. Å si at man ikke vil ha en overvektig person på et helsestudio virker ganske naturlig. Gjerne også at man ikke vil ha en røyker på kreftavdelingen av et sykehus. Helt greit. Men her var det tross alt en datajobb. Vil du syns det er greit at man i en programmeringsstilling utlyser at man ikke vil ha personer som veier over 100kg? Om du ikke syns det er greit, så er det vell heller ikke greit å si at man ikke vil ha noen som røyker. Loven er også ganske klar på dette punktet. Det er greit å diskriminere dersom det har med personens evne til å klare jobben, men ikke av andre årsaker. Å utlyse en stilling som bibliotekar og kreve gode kunnskaper i norsk er helt ok. Å utlyse en stilling som søpletømmer og kreve gode kunnskaper i norsk er ikke ok. Ser du forskjellen? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Regner med at du ikke røyker, eller har gjort det, men da kan jeg bare legge til at sigaretter er avehngighetsskapende. det betyr at det ikke er like lett for alle å slutte. Derfor er det ikke bare bare å slutte å røyke. 8866929[/snapback] Om man har problemer med å slutte med rusmidler, så skaffer man seg hjelp. Det går an å slutte om man virkelig vil. Man dør jo ikke av å slutte å røyke. 8866972[/snapback] Nei, man dør ikke av å slutte. Men det er så pokkers vanskelig. skaffe hjelp hvor da? røyketelefonen er det enste jeg veit om, og den er ubrukelig, jeg har prøvd. Dessuten er det så mye "skjult" reklame for røyking over alt, så man blir hele tiden minnet på hvor jævlig godt det hadde vert med en sigg nå. det er så mye som spiller inn. ikke alle som har så jævli sterk viljestyrke heller. 8867628[/snapback] Da har du ikke viljestyrken til å få den jobben hvor det kreves at du ikke røyker. Jeg som drikker Coka Cola ville ikke vært særlig populær hvis jeg møtte opp på intervju hos Pepsi Cola med en Coka Cola-boks i hånda, eller? Er det riktig at de diskriminerer meg som er Coka Cola-drikker? Jeg synes forsåvidt at de er i sin fulle rett hvis de velger å ikke ansette meg siden jeg støtter konkurrenten deres. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Nei, man dør ikke av å slutte. Men det er så pokkers vanskelig. 8867628[/snapback] Er dette en arbeidsgivers problem? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Da har du ikke viljestyrken til å få den jobben hvor det kreves at du ikke røyker. Jeg som drikker Coka Cola ville ikke vært særlig populær hvis jeg møtte opp på intervju hos Pepsi Cola med en Coka Cola-boks i hånda, eller? Er det riktig at de diskriminerer meg som er Coka Cola-drikker? Jeg synes forsåvidt at de er i sin fulle rett hvis de velger å ikke ansette meg siden jeg støtter konkurrenten deres. 8867755[/snapback] Så selv om jeg har mye høyere utdanning, bedre referanser osv.. Men jeg røyker og ikke han, skal han få jobben? Men da er det vel greit å ansette folk på alle premisser? Ikke feite folk. Folk en syntes er stygge. jenter gutter blont hår osv... Uten at dette egentlig har noen relevanse til jobben... At en person røyker sier ingenting om personen er dum, eller smart. Han kan være smartere enn alle andre på arbeidsplassen... Lenke til kommentar
Pels Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Men da er det vel greit å ansette folk på alle premisser? Velkommen til jobbmarkedet. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Men da er det vel greit å ansette folk på alle premisser? Velkommen til jobbmarkedet. 8867912[/snapback] Uten at dette egentlig har noen relevanse til jobben... kan man også legge til hvis du kan lese Lenke til kommentar
Pels Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Men da er det vel greit å ansette folk på alle premisser? Velkommen til jobbmarkedet. 8867912[/snapback] Uten at dette egentlig har noen relevanse til jobben... kan man også legge til hvis du kan lese 8867924[/snapback] Dette kommer helt an på hva slags jobb det dreier seg om. Det er ikke bare kvalifikasjonene dine som gjør at du får jobb. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Dette kommer helt an på hva slags jobb det dreier seg om. Det er ikke bare kvalifikasjonene dine som gjør at du får jobb. 8867969[/snapback] Så det er helt greit for meg som arbeidsgiver å diskriminere stygge eller feite folk, og nekte de jobb? Selv om jobben deres vil inneholde å sitte pal foran en pult og pc hele dagen? Noen feite og stygge folk er "dumme" jeg kan jo ikke ta sjangsen for at jeg får en "dum" en... Poenget mitt er at man ikke skal diskriminere folk fordi de røyker. Røyker vedkommende, har mye fravær i tidligere jobber, og er "lat". dette kan man fint ringe til tidligere arbeidsgiver for å forhøre seg om. Men skal man kunne velge bort en person som røyker, men har hatt lite eller ingen fravær fra tidligere jobber, og jobber hardere enn de fleste? skal man kunne nekte han jobb? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå