mrkorsnes Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Bare et prinsipielt spørsmål: Anta at jeg søkte om å skille ut min garasje fra tomten min og selge den til naboen - men fikk avslag (iht Plan og Bygningsloven). Anta så at jeg skriver en leiekontrakt med naboen og leier ut garasjen i 20 år (eller gjerne uoppsigelig for utleier) - uten delingssamtykke. Hvilket av følgende alternativer gjelder: 1. Leiekontrakten er ugyldig (skriv gjerne ny og bedre/gyldig kontrakt !). 2. Det foreligger tydelig en rettsmangel - kan jeg risikere å måtte erstatte dette ? 3. Leiekontrakten er på en måte gyldig - men begrenset til 10 år (men da kan en bli usikker på leien og andre forhold i tilknytning til vedlikehold etc). 1, 2 eller 3 ? Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Jeg er litt ustø på dette området, hvorfor skulle et avslag om fradeling av eiendom /m garasje på ha å si for et utleieforhold? Har vi ikke uansett en avtalefrihet som står sterkt nok til å trumfe Plan- og Bygningsloven? Hvilken lov er det som begrenser leiekontrakten til 10 år i alternativ 3? (Jeg spør for å lære.) Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 15. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2007 (endret) Jeg er litt ustø på dette området, hvorfor skulle et avslag om fradeling av eiendom /m garasje på ha å si for et utleieforhold? Har vi ikke uansett en avtalefrihet som står sterkt nok til å trumfe Plan- og Bygningsloven?Hvilken lov er det som begrenser leiekontrakten til 10 år i alternativ 3? (Jeg spør for å lære.) 8868172[/snapback] Det er Plan og Bygningsloven §63 og 93h som krever delingssamtykke for utleie over 10 år. Mer eller mindre "permanent" utleie av en del av en eiendom/tomt kunne vel sees på som en "oppdeling" av fast eiendom og omgåelse av PBL ? Og en kan vel ikke i praksis dele opp tomter i hytt og pine helt uten offentlig regulering ? Det kunne man dersom det var full avtale-frihet angående leie av f.eks. garasje - og dette ville altså være i strid med intensjonen i f.eks. deler av PBL Endret 15. juni 2007 av rkorsnes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå