Gå til innhold

Turbonegro - Albumguide og diskusjonstråd

jacoP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du gir Hot Cars .. 3/10, og Retox 10/10?!

Debutalbumet til Turbonegro er jo helt fantastisk! Librium Love, Vaya Con Satan, I'm In Love With The Destructive Girls og Armed and Fairly Well Equipped er jo blant bandets beste, mener jeg.

Har ikke så veldig sansen for Retox, og jeg vet om veldig mange Turbo-fans som deler mitt syn. Synes det rett og slett er kjedelig. Kan forstå at en del folk liker det, men ikke som deathpunk-tilhengere.

I tillegg synes jeg du undervurder både Never Is Forever og Ass Cobra kraftig. Ellers bra ;)

Lenke til kommentar

Jeg vet at det er veldig delte meninger angående dette. Jeg digger "Armed and fairly well equipeed" selv også, men synes ikke bare den holder til en toppkarakter. For at et album skal få toppkarakter mener jeg at alle sangene bør være bra, noe jeg ikke synes "Hot Cars and spent Contraceptives" har. Jeg synes flere av sangene er dårlige på albummet og jeg liker ikke det ekstreme garasjesoundet så godt. Det skal også legges til at jeg foretrekker Hertis sin stemme foran Harald Fossberg sin.

Når det gjelder "Ass Cobra", har det albummet flere knalllåter, men personlig synes jeg ikke at lydbildet er det beste. Never is forever derimot har et veldig godt lydbilde etter min mening, men alle sangene holder ikke til 10/10.

Når det kommer til "Retox" er det en skikkelig godt album. Jeg vet jeg har mange uenige her. De fleste synes "I wanna Come" trekker ned, men jeg synes den passer inn selv om det er en av de dårligste låtene på albummet. Soundet er tøft, albummet er originalt. Jeg digger rett og slett albummet, men detskal sies at det tok en stund før jeg vendte meg til det.

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar

Nei, altså .. alle sangene på Hot Cars .. er jo ikke knallåter. Prima Moffe, med flere, synes jeg ikke er noe særlig. Men sånn er det jo med Retox også? De færreste ville i alle fall hevde at det kun er gode låter på Retox. I tillegg er Hot Cars .. mye bedre gjennomført. Den har en helhetlig sound, mens Retox-låtene varierer veldig i hvordan de høres ut. Men må jo nevnes at jeg liker garage rock-bildet veldig godt :cool:

At Hertugen har en fetere stemme enn Fossberg er jeg helt enig i, men synes likevel at det ikke har så mye å si for debuten til Turbonegro.

Ass Cobra er et fantastisk album, og etter min mening det albumet som beskriver deathpunk best. Selv om produksjonen ikke er i nærheten av det den er på de nyeste skivene, så er alt det andre der. Humoren er der. De morsomme tekstene. De provoserene utsagnene og alt. Dette gjør, etter min mening, Ass Cobra til Turbos nest beste album, bak Apocalypse Dudes.

Jeg liker ikke Retox i det hele tatt. Kjøpte det på dagen det kom ut, hadde kun hørt Do You Do You Dig Destrution fra før, (hadde holdt meg unna låtene som hadde lekket ut på nettet). Jeg ble virkelig skuffa, bandet var nesten ikke til å kjenne igjen til tider. Jeg hadde ikke de største forhåpningene etter Party Animals, men likevel .. de innfridde dessverre ikke :dontgetit:

I Wanna Come og What Is Rock? er absolutt ikke denim demon-style ..

Men likevel, hvis det er noen som helst tvil her, så må jeg få understreke at Turbonegro er mitt favorittband. Og takk til alt fra Hot Cars And Spent Contraceptives til Scandinavian Leather, pluss Small Feces, for det :D

Lenke til kommentar

Til SimenBZ: Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men ut ifra hvordan du skriver så regner jeg med at du er en del år eldre enn meg. Begynte du å utforske Turbo på 90-tallet?

Jeg begynte å utforske Turboneger rett etter Scandinavian Leather ble gitt ut i 2003. Da var jeg ikke mer enn 12 år gammel. Jeg likte albummet svært godt og kjøpte Apocalypse Dudes og ble enda mer facinert. Deretter kjøpte jeg Ass Cobra, Never is for Ever og Hot Cars and Spent Contraceptives. Av disse 3 albummene likte jeg Never is for Ever best. Hot Cars ble for sært for meg som bare var barn på den tiden. Senere har jeg fått litt mer sansen for albummet, men liker det fortsatt ikke ekstremt godt. Det er et kult og originalt album, men jeg synes rett og slett garasjestemningen tar overhånd. For folk som liker garasjestemningen er det sikkert et knallalbum.

Det hadde vært morsomt hvis flere poster anmeldelser + karakterer her, siden det er så mange delte meninger om Turbonegro.

EDIT: Jeg vil også legge til at noe av det som facinerer meg mest ved Turbonegro (utenom historien) er samspillet mellom Knut og Hertis. Euroboy sin gitar snakker på en måte med Hertis når han synger. Det blir litt vanskelig å forklare, men dette er ikke å finne ordentlig før i Apocalypse Dudes.

Det forklarer kanskje litt av hvorfor jeg har fordelt karakterene slik jeg har gjort

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk bare 16, blir 17 snart :p Begynte å høre på Turbonegro for noen år siden, like etter Scandinavian Leather. Omtrent på samme tid som deg, vil jeg tro. Så jeg kan si at jeg har vært fan så lenge .. begynte vel å like dem når jeg var 12-13, og etter det har jeg bare blitt mer og mer glad i dem.

Jo, skjønner absolutt greia. Jeg ble veldig fort glad i Apocalypse Dudes, og deretter Ass Cobra og spesielt Hot Cars .. for meg var liksom den relativt dårlig produserte Hot Cars selve symbolet på Turbonegro, så jeg har hørt veldig mye på den. Jeg skjønner jo at du ikke liker den så godt, men tanke på at den er ganske "hardcore". Men som en fan av alt fra The Stooges og Sex Pistols, til Metallica og Black Sabbath, så passet Hot Cars på en eller annen måte veldig godt til meg. Selv mener jeg det er et knallalbum. Hvertfall med tanke på at det er debutalbumet til det som var et nesten ukjent band fra Halden/Oslo. Men hvis man tenker produksjon, musikalsk talent og slikt, må jeg være enig med deg. DA .. er Hot Cars absolutt av de dårligere.

Greiene du nevnte med Euroboy og Hank, er jeg selvfølgelig enig i. Apocalypse Dudes er jo Knuts første album, og Turbos klart beste (ja, jeg mener det ..). Har lenge elsket Euroboy, og etter å ha lest Håkon Moslets saga om deathpunkerne, har jeg lagt enda bedre merke til samspillet mellom Euroboy og Hertis, slik som du sa det :D

.. Og uansett hvordan album den og den liker .. Turbonegro rocks! :cool:

Lenke til kommentar

Enig, Hot Cars er en original plate, enten man liker det eller ei. Da du nevnte de andre bandene du liker godt, ser jeg at plata er midt i blinken for deg. Min musikksmak er på en måte delt i to. Jeg har blant annet veldig god sans for den norske (og litt den skandinaviske) rocken. Band som facinerer meg her er Turboneger, Gluecifer Hellacopters etc. Noen andre band som fanget meg er noen band innen den gamle (litt 60-talls)70-talls/80talls- rocken og progrocken fra den samme tidsperioden. Eksempler på dette er Alice Cooper, Led Zeppelin, Pink Floyd, Yes, Genesis, The Who o. l. To andre band som også betyr mye for meg, men som heller ikke treffer noen av disse sjangrene er Mötley Crüe og Iron Maiden

Når det gjelder boka til Håkon Moslet var den utrolig bra og anbefales til alle her. Jeg har aldri vært en lesehest, men denne boka fanget min oppmerksomhet. Det ble et par lange netter, men det var det gull verdt. Boka har vært veldig inspirerende, lærerik og ikke minst interresant. Hvordan et usæriøst Oslo/Follo-band klarte å holde på så lenge og til slutt gjøre suksess er en utrolig historie!

Anbefalles!

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar

Flott å se at du liker Alice Cooper, Led Zeppelin, Pink Floyd, The Who og slikt :D

Ja, boka sto til forventningene.

Hvertfall med tanke på at det er debutalbumet til det som var et nesten ukjent band fra Halden/Oslo.

Halden! :!: Du sikter vel kanskje til Follo?

Hahh, må vel ha ment Follo, ja. Ærlig talt så vet jeg ikke forskjell :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Der var Christer også ute av bandet :(

Nå kan jeg nesten ingen ting iom bandet og er ikke sikker på hvem dette er, men hvorfor er han ute?

Sjekk linken Svinepelz postet. Hvis du ikke orker å lese artikkelen kan jeg si kort at Christer aka Chris Summers var trommis i Turboneger fra 1997 og frem til i dag. Pga ankelproblemer har Tomas Dahl spillt trommer istedenfor Chris de 60(?) siste Turbokonsertene. Denne uken ble det offentliggjort at Tomas kommer til å ta over Christer for godt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Syns Ass Cobra og Apocalypse Dudes er klart best :thumbup:

Syns ikke det "nye" turboneger er så bra, de lager ikke like mye Deathpunk nå lenger!! men når de spiller gamle sanger på konserter er det fortsatt Deathpunk på sitt aller beste :cool:

Endret av TurboHolte
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...