Drog Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 (endret) Lurer på hva noen ord betyr om harddisker, og hva som er bra å ha på de forskjellige spesifikasjonene... - Cache i mb - Båndbredde De nedenfor sier seg jo selv, men hvilken tall er bra? - Søketid (er feks 8,9 bra?) - Hastighet (er feks. 7200 bra?) Har tenkt å kjøpe harddisk snart å har tenkt på disse: https://prisguiden.no/product.php?productId=74944 http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...gory_tabcontent http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...gory_tabcontent Øvrige harddisker: https://prisguiden.no/vis_kategori.php?c...25&submit=S%F8k Hvem syns dere jeg burde velge? Jeg bryr meg ikke om støy. Vil helst ha 500gb. Forholdsvis rask. Takker for svar Endret 14. juni 2007 av Drog Lenke til kommentar
Drog Skrevet 16. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2007 Ingen som har svar eller tips? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 På harddisker så teller spesifikasjoner svært lite. 7200RPM er standard for tilnærmet alle 3,5" disker. (med unntak av noen få 10 000RPM raptordisker med maksimalt 150GB med diskplass) Gjennomsnitlig søketid på 8,9ms er også relativt standard for slike disker. Litt opp eller ned har ikke så mye å si, da spesifikasjonene ikke har så mye å si. Om du har Sata, eller Sata "2" (sata 300), så vil nok ikke dette gjøre noe særlig ekstra for ytelsen. En minimal økning i ytelse. (de fleste nyere 3,5"' disker er sata2/sata300) Cacheminnet har litt å si, og en 16MB cache er vel å regne som over middels bra. (begynner dog å bli ganske standard) Noen få 750GB'ere og 1TB'ere har begynnt å få 32MB cache dog. Men kort sagt, så ka ndu ikke bedømme en disk etter spesifikasjoner. Du må leset tester. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 (endret) Lacie er bra. 8872585[/snapback] Den linjen sa mye... Drog: cache Båndbredde vet jeg ikke Søketid er hvor lang tid det tar fra harddisken får en ordre om for eksempel å lese en fil til selve filen er funnet Hastighet er oppgitt i rpm eller runder per minutt. 7200 er standard fart mens du kan finne diske roppe i 10000rpm som er dyrere og har lavere lagringskapasitet Jeg vil foreslå Western Digital My book serien. Den dekker kravene dine og i tillegg så er den stillegående. I my book serien så har de forskjellige navnene følgende tilkoplingsmuligheter: Premium Edition: firewire 400 og usb2 Essential Edition: Kun usb2 Pro Edition: firewire400/800 og usb2 World Edition: Nettverkskabel/usb2 Oversikt: http://www.wdmybook.com/en/editions/ Endret 16. juni 2007 av Thor. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 (endret) Han spurte om svar eller tips, jeg ga han et tips. Hva er så problemet ditt? Endret 16. juni 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Alle tingene du nevner og mer har teoretisk påvirkning på ytelse, men jeg vil argumentere for at de er alle ganske meningsløse i praksis. Kjøper du en normal 3.5"-disk vil jeg si at du får omtrent det samme uansett hvilken disk du velger, særlig når den er ekstern som gjør at ytelsen gjerne blir begrenset av det. Kjøp heller etter kvaliteten på boksen disken kommer i enn å se på diskens egenskaper. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Han spurte om svar eller tips, jeg ga han et tips. Hva er så problemet ditt? 8872633[/snapback] Jeg så ingen begrunnelse Lenke til kommentar
dabooo Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 les på tomshardware eller hardware.no skjekk ut tips og brukererfaringer, tar du en som mange syntes er bra som passer dine krav har du 99% sikkert gjort et bra kjøp Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Jeg er enig med JohndoeMAKT. Vurder boksen mer enn harddisken inni. Finn en som passer designmessig og har de rette tilkoblingene for deg (Firewire, eSATA eller USB) Angående cachen som andrull nevner så spiller det liten rolle på ekstern lagring. Det er hovedsaklig den disken OSet og programmene ligger på som har nytte av mye cache. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Jeg er enig med JohndoeMAKT. Vurder boksen mer enn harddisken inni. Finn en som passer designmessig og har de rette tilkoblingene for deg (Firewire, eSATA eller USB) Angående cachen som andrull nevner så spiller det liten rolle på ekstern lagring. Det er hovedsaklig den disken OSet og programmene ligger på som har nytte av mye cache. 8873152[/snapback] Det er korrekt. Alt jeg nevnte var om harddisker generelt. (med tanke på at han spørte om harddisker) Når det gjelder eksterne derimot, så blir jo som sagt overføringshastigheten problemet. Lenke til kommentar
Drog Skrevet 17. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2007 Takk for gode svar og tips Det er forøvrig ekstern harddisk jeg er på jakt etter... Glemte å skrive det i det første innlegget Lenke til kommentar
Drog Skrevet 17. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2007 (endret) Har tenkt å kjøpe harddisk i morgen... Ser denne grei ut?: Gå inn på www.siba.no og søk på IOMEGA IOMEGA DESKTOP HDD USB 2.0 500 GB Håper på svar raskt Er det forøvrig noen som veit hva båndbredde er og har dette mye å si? Harddisken i linken ovenfor er på 480mbps. Er det bra? Endret 17. juni 2007 av Drog Lenke til kommentar
Drog Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 (endret) Noen som gidder å kikke på harddisken jeg har tenkt å kjøpe? Linken er i innlegget ovenfor. Skal dra snart... Fant en annen harddisk som virker grei. Det er en seagate seagate. Hva syns dere? Må ha svar fort... Takk! Endret 18. juni 2007 av Drog Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Jeg ser ingen grunn til å betale 1500-1800 kr for 4-500 GB når du får den disken fra Western Digital på 500GB for under tusenlappen. Prisforskjellen gir deg ikke noe ekstra. Det gir deg kun et litt annet utseende. Tilkoblingen er USB2.0 på alle diskene du har linket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå