Gå til innhold

fin temp, men ikke stabil

Anbefalte innlegg

har en 1400 Mhz AMD Athlon CPU, TSI KT3 ULTRA2 HK, volcano 9 vifte som yter max og 2 ekstra slike vifter som er tatt fra powersuply i kabinett, kabinettet er også åpent slik at det skal sirkulere bra med luft. Dette er en maskin som står å yter max cpu power hele tiden på søk. Før hadde jeg ABIT KT7 HK og mindre vifte overklokket den tl rundt 1466Mhz og hadde rundt 50 grader på cpu.

Nå har jeg bare 35 grader på cpu og den vil ikke mer en 1533 MHz. Den er også noen ganger litt ustabil nå også. som den kan låse seg hvis du setter inn noe i comport eller beveger på maskinen, har også hendt at den restarter seg hvis den har stått lenge med kabinett halvt lokt.

Hvorfor får jeg ikke overklokka den mer når cpu er så kald, er det noe jeg kan gjøre for å få det bedre, har bare gjort vanlig overklokking ikke vcore eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hjelper ikke om CPU er kald. Når du overklokker den mye, så trenger CPU mer spenning. Ergo må du øke vcore litt. Prøv et hakk eller to og se om du kommer lenger.

Ellers betyr økt vcore økt varme.

Jeg har også en AMD T-bird 1.4GHz. Den ligger vel på rundt 36 grader når den er uklokket. Kjørte den en stund på 1700MHz. Men nå har CPU-core fått en skade, så jeg må snarlig kjøpe meg ny..

Anyways, overklokking er også avhengig av stepping på CPU-en. Alle er ikke like heldige. Men hvis du har klart 1533MHz uten å øke vcore, så burde det ikke være noe problem å komme over 1600MHz.

Forresten, hvordan er dividerne på det hovedkortet? Altså, når prosessoren din kjører normalt er jo FSB på 133. Pga en 1/4-divider, så blir PCI-hastigheten 33MHz (133/4).

Når du har prosessoren på 1533MHz, kjører du da 146*133 = 1533MHz? Eller har du klokket via multiplier også?

Poenget er at din PCI-hastighet nå gjerne er 146/4 = 36,5MHz. Det er kanskje ikke så lurt å presse så mye høyere enn 40MHz. Da kan komponenter som PCI-kort, harddisker m.m. få problemer..

På mitt hovedkort slår en 1/5-divider inn når jeg går over 166 i FSB.. Derfor kjører jeg i øyeblikket 167*9 = 1503MHz. 167/5 = 33MHz (som er standard PCI-hastighet)

Ellers kom jeg akkurat på en ting. Hva slags ram har du i maskinen? PC2100? PC2700? For PC2100 er spesifisert til å kjøre på 133 FSB. I så tilfelle er det godt mulig det er dette som stopper deg. Men du har kanskje bedre ram enn dette?

Beklager ellers for mitt lange innlegg. Har en tildens til det.. men gidder ikke forkorte nå. Håper jeg har sagt noe fornuftig. Lykke til. Svar gjerne på noen av spørsmålene mine. Det blir litt enklere å hjelpe da.. :)

Lenke til kommentar

Du klokker bare med multiplier ja.. da kan du glemme alt jeg sa om PCI-hastigheter og dividere. Og du kan glemme det jeg sa om dårlig ram. Dette er bare relevant om du klokker via FSB.

Så da kjører du 133*11,5 = 1530MHz?

Strømforsyningen? Nja.. tror ikke det er problemet. Hvor stor PSU har du nå? 300W? Det holder lenge til normalt bruk.

Jeg tror dette begrenser overklokkingen din:

1. Du har ikke prøvd å øke vcore litt. Det er nødvendig.

2. CPU-en din er kanskje ikke verdens mest overklokkingsvennlige. En AMD T-bird var jo den siste i den serien og er presset høyt opp allerede..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...