Dark- Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Jeg har en P4 maskin med 1.6GHz, 256MB SDRAM og 64MB Geforce3 kort osv. fra Dell. Jeg er SYYYKT lei av hvor forbanna treg SDRAM'en er! Det skulle ikke ha vært lov! Uansett, jeg har lyst til å rive ut alt som er i maskinen og kjøpe et nytt hovedkort som støtter annen type RAM. Da lurer jeg på om dette lar seg gjøre? Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Forskjellen i pris på det du skal kjøpe med eller uten kabinett er en 6 - 700 kr om du kjøper et rimelig ATX kabinett. Så mitt råd er å bare kjøpe et nytt kabinett. Dell, Compaq, IBM osv kjører som regel custom made kabinetter og strømforsyninger. Kjøp, kabinett, HK, og RAM og gjenbruk CPU, CDrom, skjermkort/lydkort (om det ikke er integrert). Da kan du feks kjøpe et hovedkort med lyd og bilde integrert. AKIRA Lenke til kommentar
Dark- Skrevet 4. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2003 Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe nytt kabinett, så det er altså ikke mulig uten å kjøpe et nytt kabinett? Lenke til kommentar
getit Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Du bør kjøpe hovedkort og RAM som du selv sier, - og se hvilket resultat du får ut av det. Jeg kan ikke se at du behøver å kassere et greit Dell-kabinett med strømforsyning og muligens et bra ventilasjonssystem. Det jeg ser som et problem er at du kanskje har en P4-1,6Willy. Det er ikke så bra, - men med et bra Asus-HK og skikkelig DDR-ram kan du øke effekten nå og om nødvendig bytte til en grommere Northwood senere ... :wink: Og min revisjon, - du behøver absolutt ikke å bytte kabinett nå! Du kan meget godt gjøre eksakt som jeg har nevnt, - og bruke alt annet du har i skapet ditt uten å flytte på annet enn hovedkort m/ prosessor og RAM. Da får du en helt ny PC og du må ha backup av viktige ting og installere Windows på nytt, - tror jeg. Du får et Asus P4B266 -hovedkort hos MPX (tror sjappa heter det? - annonse på hw.no) for 495 kroner. Det er ikke nytt men gjør jobben godt og lar deg overklokke meget sprekt om du vil. Om du vil ha det nyeste og groimeste, får du et Asus P4G8X med Dual DDR hos komplett.no og andre steder for snaue kr 2.000. Til det skal du ha to DDR-RAM-brikker, - og da får du den høyeste minneytelsen som finns på PC i dag ... Lenke til kommentar
Dark- Skrevet 4. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2003 Med min flax har jeg sikkert en stygg willy... hva er galt med han? Må jeg bytte ut CPU'n også hvis jeg bytter ut hovedkortet og RAM'en? Uansett, er du 100% sikker på at DDR-RAM er det raskeste? Hva med RD-RAM? Lenke til kommentar
Dark- Skrevet 5. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2003 Dette er CPU'n min... er det stygge willy? CPU Properties CPU Type Intel Pentium 4, 1600 MHz (4 x 400) CPU Alias P68, Willamette, A80528 Original Clock 1600 MHz L1 Trace Cache 12K Instructions L1 Data Cache 8 KB L2 Cache 256 KB (On-Die, ATC, Full-Speed) CPU Physical Info Package Type 478 Pin uPGA Package Size 3.50 cm x 3.50 cm Transistors 42 million Process Technology 6M, 0.18 um, CMOS Die Size 217 mm2 Core Voltage 1.75 V I/O Voltage 1.75 V Typical Power 55.3 - 75.3 W (depending on clock speed) Maximum Power 72 - 100 W (depending on clock speed) CPU Manufacturer Company Name Intel Corporation Product Information http://www.intel.com/products/browse/processor.htm CPU Utilization CPU #1 0 % Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Willy er jo kort for et litt lengre navn...feks: Willamette. *s* AKIRA Lenke til kommentar
getit Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Jeg har også en dell stående med Willie, - men det gjør ikke noe, - du behøver ikke bytte den nå. Om du går inn i BIOS og ser på L2 Cach finner du ut av det, - Northwood har 512K mens Willamette har 256K. Feil og feil, - det fine er at P4 Northwood er en nyere utgave, - som har mye høyere ytelse, - og som senere også fikk ny teknologi som gjør den veldig overklokkbar. Så om du kjøper det rette Asus-hovedkortet, - eller et "rett" hovedkort fra en annen produsent, - kan du "neste gang" bytte prosessor og deretter overklokke den etter lyst, evne og behov ... Men nå har jeg sett opplysningene dine ovenfor og det er klart at du har Willie. Så da er det bare et spørsmål om budsjett. Har du klingende mynt bytter du alle tre enhetene, - HK, Minne og CPU. har du stramt budsjett bytter du HK og minne, - og i mellomtiden, - etter tre eller 6 måneder, - går prisene ned på prosessorene og du får en dritgrom CPU (prosessor) for lite penger. Hovedkortet ditt (det du skal ha) har uansett socket 478 så du kan bytte prosessoren akkurat når du vil ... :wink: Lenke til kommentar
Dark- Skrevet 5. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2003 Ok, men du er fortsatt sikker på at DDR er det raskeste som finnes på markedet i dag? Lenke til kommentar
getit Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Dual DDR er det raskeste som noengang har sittet i noen PC i hele verden frem til d.d. Dual DDR PC2100 = raskeste RDRAM (RAMBUSS) = 4,2GB pr. sekund. Dual DDR PC3200 er mye raskere = 6,4GB pr. sekund. Med dual DDR og 2 stk. DDR PC3200 brikker bør du få en høyere ytelse enn med noe annet system, - men at du når en overføringshastighet så høy som nevnt ovenfor, - er vel tvilsomt. I grunnen takler ikke P4NW mere enn 4,2GB pr. sekund, men det kan hende (KAN HENDE) den nye P4-prosessoren Prescott kan være kompatibel med Branite Bay kortet jeg har nevnt , altså Asus P4G8X, og med den får du full nytte av Dual DDR PV3200. Prescott blir nok dyr da, - men du får studere litt ... Og du får med en revisjon her i denne posten også, - din SD-RAM kan neppe overføre så mye som 1GB pr. sekund gjetter jeg, - kan du ikke se om du finer ut av det. - Så titter jeg i denne tråden din og ser om du har svar? Lenke til kommentar
Dark- Skrevet 5. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2003 Memory Read = 1GB/s (1002MB/s) Memory Write = 0.4GB/s (399MB/s) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå