Gå til innhold

Fortapt i en verden av forkortelser

Anbefalte innlegg

Jeg sitter på dataen min og sjekker objektiver til mitt kamera, Nikon D40. Men har ikke noen anelse hva jeg skal kjøpe fordi jeg ikke skjønner noen ting av det som som står om vært objektiv. La meg ta et eksempel: Sigma 70-300mm APO DG MACRO. Vi i heiteste hiawata er det disse forkortelsene betyr for noe og hva har det å si for kameraet mitt? Og det med 70-300mm hva er det innebærer?

Håper på svar så jeg kan lære, og vokse i dette interresante emne:D haha(Dritt lei av å spørre folk om hva slags objektiver som skal passe til min D40)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sitter på dataen min og sjekker objektiver til mitt kamera, Nikon D40. Men har ikke noen anelse hva jeg skal kjøpe fordi jeg ikke skjønner noen ting av det som som står om vært objektiv. La meg ta et eksempel: Sigma 70-300mm APO DG MACRO. Vi i heiteste hiawata er det disse forkortelsene betyr for noe og hva har det å si for kameraet mitt? Og det med 70-300mm hva er det innebærer?

Håper på svar så jeg kan lære, og vokse i dette interresante emne:D haha(Dritt lei av å spørre folk om hva slags objektiver som skal passe til min D40)

8864170[/snapback]

I følge siden til Sigma så betyr de følgende:

APO = In order to attain the highest quality images, the APO lens has been made using special low-dispersion (SLD) glass and is designed to minimize color aberration.

DG = These are large-aperture lenses with wide angles and short minimum focusing distances. With an abundance of peripheral illumination, they are ideal lenses for Digital SLR Cameras whilst retaining suitability for traditional 35mm SLRs.

Macro = Betyr ganske enkelt at det kan ta nærbilder i 1:2 størrelse. Et dedikert Macro objektiv kan ta i 1:1.

70-300 = Brennvidden på objektivet. fra 70mm til 300mm.

Les litt på den linken lengre opp her.

Les også fotokompendiet som du finner her på forumet.

Lykke til

Andreas

Lenke til kommentar

Og brennvidde er også kalt zoom. 300mm er i teorien hvor fysisk lang linsa er ved full zoom. 18-200mm er f.eks. en zoom-ratio på 11x.

EDIT: Ser at du har D40, da ville jeg ikke lagt Sigma linsa, fordi den ikke har HSM, autofokus. Jeg har Nikkor 55-200mm VR og er meget fornøyd med den. Den koster ca. 3000,-. Hvis du trenger mer brennvidde enn det så lurer jeg på hvorfor.

Endret av Opticane
Lenke til kommentar

Brennvidde er vel ikke zoom. Man kan ha et fast objektiv på 50mm, uten zoom. Zoom har ingen ting med brennvidde å gjøre, men sier noe om hvorvidt man kan endre brennvidden på samme objektiv, og hvor mye. Dette er veldig mye brukt i kompaktkameraklassen. Som sagt over er brennvidden hvor langt det er mellom et par linser inni objektivet (tror jeg, kan ikke dette noe bra).

100mm - 300mm er vel bare 3x zoom, mens 18mm-180mm (feks) er 10x zoom. Førstnevnte er det "beste" teleobjektivet hvis poenget er å komme nærmest motivet.

Beklager om det ikke var dette du mente, men måtte bare skrive det =)

Lenke til kommentar
Og brennvidde er også kalt zoom. 300mm er i teorien hvor fysisk lang linsa er ved full zoom. 18-200mm er f.eks. en zoom-ratio på 11x.

Brennvidde har ingenting direkte med zoom å gjøre, og har ingenting med lengden på objektivet, det har med fokusavstanden til linseelementene å gjøre (derav det engelske uttrykket 'focal length'.

Dere kan lese mer om det på Wikipedia...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...