Gå til innhold

Linux multimedia PC: Hjelp?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Her er en kar som ikke har noen som helst peiling på linux, men store planer for multimedia-pc. Leter egentlig bare etter et operativsystem for den.

Har hørt om en linux-versjon der man kan laste hele operativsystemet opp i minnet og kjøre det der, uten bruk av swap, eller harddisk i det hele tatt. Er dette noe som det går an å få tak i?

Hadde vært konge om jeg kunne brukt f.eks en CompactFlash brikke for å laste OS'et fra, for så å kjøre alt av film osv. via nettverk fra en server.

Tenkte på å boote fra nettverk, men da blir jo PC'en fullstendig avhengig av å være tilkoblet nettverket.

Ser for meg en veldig strippa versjon egentlig. Trenger jo bare følgende funksjoner:

-Kjørbart i minnet.

-Et grafisk brukergrensesnitt.

-Støtte for nettverk.

-Støtte for lesing(brenning?) av DVD.

-Et tv-kort.

-evt. digital lyd-utgang.

Hadde vært flott om noen kunne dele sine erfaringer med sånt.

Ser fram til svar :)

Mr. Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den eneste distro jeg kjenner til som per default laster hele os'et til ram er puppylinux. Det gjør den lynrask iogmed at alle programmer starter øyeblikkelig. Den er også enkel å boote fra all slags media (cdrom, flash, over nettverk, hd, etc), grafisk brukergrensesnitt, brenne-programmer etc etc. Støtte for tv-kort, dvs dvb moduler kan du enkelt installere med en pakke fra forumet deres. Bare søk på "ivtv" eller noe slikt. Det samme gjelder støtte for akselerert 3d for ulike grafikk-kort og evnt mer eye-candy. Men jeg vil likevel påstå at det ikke er den mest elegante løsningen for en multimedia-pc..

Endret av gnom1
Lenke til kommentar

Du trenger vel ikke en spesiell distro? Jeg ville installert en relativt strippa ubuntu eller fedora på minnekortet (regner med 1-2 GB til rådighet, mindre går også men er mer stress), installert mythTV (dette kan du i fedora gjøre fra ATrpms-repositoriene) og konfigurert dette (litt stress mot norske kanaler, men ikke veldig). Deretter montert opp "lagringskataloger" fra serveren.

Så seff sørget for at den startet rett i myth.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...