Gå til innhold

Spill og samfunnet


Anbefalte innlegg

Har vel fått litt motsatt virkning av spillene jeg har spilt. Husker vel når jeg var 10 og spilte GoldenEye på N64. Syntes det var morsomt å få alarmene til å gå, stille seg ved en dør og skyte alle som kom inn. Nå er det vel blitt litt omvendt. Har spilt Rome, Medieval (1&2): Total War og Supreme Commander, hvor det i alle untatt sistnevnte går ut på å vinne, ikke nødvendigvis drepe (selv om noen tapstall er alltid uunngåelige), og sistnevnte er også ødeleggelse på stor skala uten nødvendigvis tap av liv. Altså, det er fortsatt ikke noe galt for meg å drepe i spill, men dette skal helst være så pragmatisk som mulig. Sjokk-taktikker: slå hardt på de områdene som får resten av linja til å bryte og stikke, og eventuelt ta så mange fanger som mulig. Så gikk prøvde jeg jo CoH her om dagen (som gir et rimelig godt inntrykk av ekte kamp, i motsetning til CnC3 hvor det bare virker som ren fiksjon), og ble til tider irritert over at det var absolutt nødvendig å slakte fienden ned til nærmest siste mann. Flere missions har bl. a. som secondary objective å drepe X antall fiender (i tillegg til main objective som er å ta kontroll over et område eller forsvare en stilling), og det føltes bare som unødvendig. Krig går ut på å vinne, ikke slakte. Den holdning har spredd seg litt over til filmer, hvor det til tider blir litt dumt med mengden henchmen som må dø i "heltens" fremgangsmåte. Er fortsatt ikke akkurat pasifist eller mot voldsspill av den grunn, prøver bare å finne den minst blodige veien til seier^^.

 

EDIT: Kan vel også legge til at spill som Hitman virker mye verre enn det de egentlig er. Greit, du kan hamre inn bakdelen av en hammer inn i skallen på noen, sette fyr på folk eller hive dem til haier. Derimot er det fortsatt best å gjøre jobben så rent som mulig. Noen kommer til å dø, det er uunngåelig. Gangsteren som skal vitne for politiet eller den narkoprodusenten kan vel ryke med. Men drepe sikkerhetsvakten eller snekkeren som jobber på oppussing av en opera, bare fordi du har lyst til å se hvordan blodet hans ser ut på veggen? Er nok ikke verdens lureste ting, det.

Endret av dedeee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg spiller ofte CSS og andre skytespill, men har ikke blitt mer aggressiv av det.

8882187[/snapback]

 

eing der :yes: hvorfor du er aggressiv kan være at du har noe mot en person eller at du SUR som kommer bare ut av seg selv. men er ikke spill også for å spille en karater eller gjøre noe DU ikke ville har gjort i virkeligheten?

Endret av Wooteman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...