Gå til innhold

Bærbar til filmtitting, skolebruk og surfing


Anbefalte innlegg

God kveld.

 

Min lillesøster ser seg om etter en bærbar primært til skolebruk, men hun ønsker også å bruke den til å se film og surfe. Hun er ikke noen gamer og driver heller ikke med noen ting som krever en rask maskin.

 

Selv har jeg alltid kjøpt komponenter som ligger i den øvre delen av mid-end markedet, så jeg vet ikke helt hvordan ytelsen er på low-end komponenter.

 

Er derfor usikker på om en celeron/sempron CPU vil takle jobben greit. Med tanke på grafikk, så burde vel Intel sin grafikkbrikke takle det å se på film helt greit tipper jeg.

 

Når det gjelder størrelse så ser hun etter noe rundt 14.1-15.4" skjerm.

Vil hun merke noen forskjell ved å gå for en 5400 RPM disk fremfor en 7200 RPM? Hun er egentlig ute etter høy lagringskapasitet, men til hennes bruk så burde vel en ekstern harddisk ikke by på noen problemer når det gjelder ytelse?

 

Er også litt spent på Santa Rosa plattformen. Er det noe å gå for?

Jeg hadde egentlig håpet å kunne anbefale en maskin som varte i 2-3 år, så en fremtidsrettet maskin er et pluss.

 

Pristaket er på 8000 kr, men kan vel strekke seg litt hvis det skulle være nødvendig.

 

Takker for alle svar!

 

Mvh,

 

Raijin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanstad: Mac har ganske stilrent design, men min søster har aldri vært borti noe annet enn Windows og hun ønsker å fortsette å bruke Windows. Så blir nok PC denne gangen. Men jeg er selv fristet til å kanskje skaffe meg en mac for å finne ut hva alt oppstyret dreier seg om.

 

-Fish-: Så det er bare å ta det billigste jeg kommer over i prisguiden? Ønsker at pc'en skal vare litt. Fra før av har hun en desktop pc som kjører P3 1.2 Ghz og 256 MB SD RAM. XP går litt tregt på den maskinen. Hun ønsker en pc hvor XP kjører helt fint. Men det kan man vel vente av de fleste maskinene på markedet for tiden?

Lenke til kommentar

Du finner et par forskjellige til rundt 5000,- med Intel Celeron, 1GB ram og ~120GB disk.

Så lenge XP holder et par år til (noe det garantert gjør) så er det ikke no vits å kjøpe en laptop med "low-end" skjermkort bare for å dra Vista.

Endret av roy_nor
Lenke til kommentar
Kanstad: Mac har ganske stilrent design, men min søster har aldri vært borti noe annet enn Windows og hun ønsker å fortsette å bruke Windows. Så blir nok PC denne gangen. Men jeg er selv fristet til å kanskje skaffe meg en mac for å finne ut hva alt oppstyret dreier seg om.

 

-Fish-: Så det er bare å ta det billigste jeg kommer over i prisguiden? Ønsker at pc'en skal vare litt. Fra før av har hun en desktop pc som kjører P3 1.2 Ghz og 256 MB SD RAM. XP går litt tregt på den maskinen. Hun ønsker en pc hvor XP kjører helt fint. Men det kan man vel vente av de fleste maskinene på markedet for tiden?

8864200[/snapback]

 

Ja samtlige nye maskiner kjører XP greit. Som nevnt så holder 5K for en maskin for de formålene som du nevner, min 5 år gamle maskin klarer de oppgave glatt pr. dags dato, og jeg tipper at den vil klare det neste år også :p

Ja du kan egentlig velge den billigste bærbaren du finner, men det du bør gjøre er å lese litt i forumet, mange andre som er ute etter en PC til samme bruksområder som deg/din lillesøster, og se hva de gikk for/ser på og hva de eventuelt syntes om maskinenn :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...