Gå til innhold

Endelig kommer SSD-diskene!

Anbefalte innlegg

Beklager hvis dette er gammelt nytt, men dette gjorde meg så glad at jeg følte jeg måtte dele det med andre. :D

Den gode nyheten er at shg.no ser ut til å få inn SSD-disker den 1. Juli. Den dårlige nyheten er at det bare ser ut til å være 2,5" disker de får inn, og den enda dårligere nyheten er at det bare er IDE - disker.

Har noen spørsmål når det gjelder disse diskene:

Er det mulig å sette to IDE-harddisker i RAID 0?

Hvis det er mulig å sette to IDE-disker i RAID 0, har det noe å si for ytelsen i forhold til to SATA-disker?

Er det noen som vet hvor raske disse diskene er? (finner ikke ut noe om det på SHG)

Er det noen som vet om disse diskene kommer i SATA utgave snart? (noen som gidder å kontakte SHG?)

Endret av Splitter P. Inegal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener vi kjørte IDE-disker i raid når jeg gikk IKT for en 6 års tid siden, så skal ikke være noe i vegen med det. At det er 2,5" er vel heller ikke noe problem. Trenger bare noen overganger. Vurderer sterkt å kjøpe inn ett par til HTPC-bruk.

Lenke til kommentar

Gleder meg til lavere priser på SSD. Formfaktoren (2,5 eller 3,5) spiller jo ingen rolle for disse. Helt greit for meg at de tar så liten plass som mulig.

Regner med at disse diskene vil komme med SATA også ganske snart.

Regner med at det går kjemperaskt å laste opp OSet med en sånn disk. For min del, holder det med en 4 eller 8GB for OSet, men jeg syntes prisen er litt i overkant enda.

Vi får følge med!

Endret av adder1972
Lenke til kommentar
Gleder meg til lavere priser på SSD.  Formfaktoren (2,5 eller 3,5) spiller jo ingen rolle for disse.  Helt greit for meg at de tar så liten plass som mulig.

Regner med at disse diskene vil komme med SATA også ganske snart. 

Regner med at det går kjemperaskt å laste opp OSet med en sånn disk.  For min del, holder det med en 4 eller 8GB for OSet, men jeg syntes prisen er litt i overkant enda.

Vi får følge med!

8864806[/snapback]

Det er først og fremst for OS det er interesant ja. Tenkte jeg skulle spandere på meg et par 8GB i RAID0 for OS og litt andre ting som bør gå fort.

zicoz: Hvor kan man få kjøpt overganger til slikt?

Lenke til kommentar

Hmm disse diskene hadde et veldig dårlig GB/kr. jeg klarte heller ikke å finne noen info om ytelsen på diskene. De bør yte godt, for at det ikke skal lønne seg med en Flash->IDE adapter som ender opp i ca 2000,- for en 16GB med 20MB/s les- og skrivehastighet.

Lenke til kommentar
SSD=Utrolig raske på spill, loading av OS og kopiering av mindre filer.

Kopiering av store filer = disken blir slått av det meste.

8869370[/snapback]

SSD er ikke utrolig raske på spill. Det er bare oppstart og innlasting som eventuelt vil gå raskere. Du får ikke mer FPS(Frames Per Second). Mange spill har store filer, så der vil faktisk en harddisk kunne være raskere enn en relativt treg SSD.
Lenke til kommentar
Hmm disse diskene hadde et veldig dårlig GB/kr. jeg klarte heller ikke å finne noen info om ytelsen på diskene. De bør yte godt, for at det ikke skal lønne seg med en Flash->IDE adapter som ender opp i ca 2000,- for en 16GB med 20MB/s les- og skrivehastighet.

8869275[/snapback]

SSD er ikke beregnet for lagring, så kr/MB er ikke en sammenligning. SSD er perfekt som systemdisk, og da spesielt plasser der lyd er en uting.

Lenke til kommentar
Loading tid og oppstart av spill går raskere, enkelte tester (www.tomshardware.com) noterte en økning i frames på spill som konstant krever bruk av hdd for caching.

8869585[/snapback]

Nå er ikke tom's hardware til å stole på.

Hvilke spill er det som har behov for dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...