Gå til innhold

Finne på med familien?

Newt32

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror folk undervurderer hvor viktig et godt forhold til foreldre og søsken kan være.

8866193[/snapback]

Statistikken er på din side.

"The number of teens who have regular family dinners drops by 50 percent as their substance abuse risk increases sevenfold, according to a survey of 12 to 17 year olds released by the National Center on Addiction and Substance Abuse (CASA) at Columbia University."

http://alcoholism.about.com/cs/tipsforpare...lcasa030904.htm

Siden alle familier består av akkurat fire personer er kortspillet amerikaner en ypperlig aktivitet.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

Det er mye man kan finne på med familien. Gjevnlig sammhold som middag er viktig, men også mer konkrete, planlagte ting. Hos oss var (har flyttet hjemme fra nå) familiaktivitetene flere om sommeren. Da var det mye båtturer o.l. Noen hytteturer om vinteren var det også. Lørdagen var kos hele året og når jeg gikk på barne og ungdomskolen var pizza og leiefil standar untatt i sommermånedene.

Jeg tror det er viktig ikke påtvinge noe. Da er det mye bedre å tilpasse seg noe som både barn og voksne har lyst til å gjøre. La barne vær med på å bestemme hva man skal finne på og men ikke la de bestemme alt. De må jo også lære seg at man må ta hensyn til andres ønsker, samtidig som at de får oppleve at de ikke alltid må gjøre alt som de voksne sier. Hvis familieaktivitetene er morro for alle uten at det er tvan så er det lettere å få dratt med seg barna selv når de er blitt tenåringer og begynner å oponere.

Brettspill er morro og jeg spiller mye mer brettspill i voksen alder en jeg gjorde som barn, og ser nå at gjerne skulle ønske at ve hadde flere brettspill. Men vi spilte maaaasssse kort :) . Brettspill er ofte ganske dyre med det er en god investering. Det behøver kanskje ikke være bursdag/julepresanger til barna, men fra far og mor til hele familien. Og det finnes utvilsom spill for barn i alle aldere.

Lenke til kommentar

Vi har en litt merkelig familie, for vi er veldig knyttet sammen via seiling.

Jeg og broren min seiler aktivt, og broren min skal til EM i Optimistjolle nå til sommeren.

Så på Norgescuper, Sørlandscuper og andre internasjonale regattaer vi er med på tilbringer vi masse tid sammen, og får sett mange fine ting. Veldig sosialt, og det er kjempegøy!

Lenke til kommentar

Denne tråden her gir ikke en riktig representasjon av familiene i Norge, så du må nok bare anta at det går an å dele inn familiene slik:

-Familien som ikke gjør noe sammen

-Familien som gjør litt sammen, film, ludo, wtf

-Familien som gjør mye sammen, skitur, telte, campe, groupsex

Sånn omtrent.

Lenke til kommentar
Eneste jeg gjør med familien er at jeg kjører moren min på jobb, plager søstrene mine litt og hjelper faren min med alt han hele tiden skal bygge (fyren er jo vill, bygger vegger, legger fliser, lager terasser, trapper, isolerer loftet, legger gulv...alt sammen skjer samtidig og han blir aldri ferdig med noe, bere begynne på nye ting hele tiden).

8865277[/snapback]

hmmm :hmm: høres veldi ut som pappa'n min....

Lenke til kommentar
Var på Elton John-konsert med hele familien for et par/tre år siden i Langesund. Det var herlig :)

Ellers spiser jeg middag hver dag sammen med foreldre og søster, og helgemiddagene på kvelden, når vi har noe spesielt godt, er herlig. "Allo allo", detektimen (i hvert fall når det var en god serie, Stingers, Scali, Derrick etc.) og "Med hjartet på rette staden" eller "Kar for sin kilt". Kos :)

8866156[/snapback]

Heerli :love: høres akkurat ut som en lørdagskveld hos oss.. "Med hjratet på rette staden" er... kos:P

Lenke til kommentar

Ingenting. Pleier å se litt på TV og snakke med mamma nå og da, med pappa føles det bare så malplassert. Pleide å gjøre mye sammen med foreldrene mine tidligere, men vi har vel alle "vokst ifra det", tenker jeg.

Hytteturene, derimot, er kos. Trivial Pursuit, Vil du Bli Millionær og ulike spørreprogram i fellesskap er kjekt. Påske <3

Er for øvrig ingenting jeg synes er mer forkastelig enn folk som absolutt skal spise middagen sin på rommet. Den lille tiden enkelte bruker innendørs er ved måltidene, og de skal de rart nok spise i ensomhet. Gud.

Endret av Loeve
Lenke til kommentar

Ja, turer til feriehuset er herlig. Total avkobling, gjerne med mye god mat, kortspill til midt på natta (går stort sett i Amerikaner eller Bondebridge) og skikkelig low-tech livsstil en stund. Vi har ikke PC der oppe, og jeg prøver å nekte hver gang fader'n tar med seg sin. I det siste har også søs' tatt med seg sin, og det er en uting. TV har vi jo, en 20" koblet til en parabolmottaker uten noe spesielt TV-kort, så vi tar bare inn NRK, TV2 og TVNorge, samt noen kristenkanaler og russiske/bulgarske musikkanaler :)

Argh, nå fikk jeg lyst dit igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Selv mener jeg at poenget med å ha en hytte er at det ikke skal være likt som hjemme.

Reise bort for å gjøre nøyaktig det samme som hjemme, bare i et annerledes hus, er jo litt rart. Kortspill på hytta med familien er veldig koselig.

Lenke til kommentar

Jeg og mine brødre på 16 er faktisk mye sammen. Vi sitter på rommet mitt med alle pcene og spiller wow og ser på filmer og spiser godis i helgene. Var aldri sammen med de før omtrent, fordi vi ikke hadde noen felles interesser. Men nå er vi sammen nesten hele tiden.

Er ikke mye sammen med foreldrene mine, dem er skilt og har giftet seg på nytt. Men er på campinga med mutter og stefar innimellom. Der er det digg å grille å ta seg noen øl og kjøre båt med ring og sånne ting.

Med fatter gjør jeg nesten ingenting. Men er jo mye sammen med han. Men jeg er ikke noe glad i dra på ferie. Hater syden og utlandet generelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...