Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router eller hub

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egentlig så trenger du ikkje en ruter får å dele nett-forbindelsen. Men det er seff å anbefale å kjøpe en ruter, som kan ta seg av internett-delinga, istenden for win-sharingh00reting.

Men siden du allerede har investert i adsl så har du sikkert råd til en liten 8-porters ruter

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-28 21:06, essess skrev:

Må en ha router for å dele en adsl-forbindelse mellom to maskiner i nettverk, eller holder det med en hub?

Og eventuelt hvorfor?

På forhånd takk, hvis noen svarer!

Spm 1: Nei! man trenger faktisk hverken hub eller router for å dele internettoppsettet ditt med kun 2 maskiner.

Spm 2: Nei!! Dersom du hadde tenkt å koble adslmodemet til en hub og deretter koble dine 2 maskiner til ledige porter på hub'en virker ikke dette som du kanskje hadde håpet på. Du kan derimot få en av maskinene til å virke om gangen. Du kan koble en HUB mellom maskin 1 og maskin 2 om du måtte ønske dette men du kan altså slippe unna med en nullmodemTP kabel om du ønsker. ADSL-modemet skal i alle fall ikke kobles direkte til HUB.

Langt svar:

1) Egentlig kan man dele internettforbindelsen mellom 2 maskiner uten å bruke HUB, switch eller router. Man bruker da en "nullmodem/krysset TwistedPair-kabel" og 3 stk nettverkskort. Maskinen (med 2 av de 3 nettverkskortene) må da være tilkoblet internett for at forbindelsen skal virke på den andre maskinen.

a) I windowsverdenen må denne maskinen kjøre et delingsprogram for at dette skal virke. I windows kan man f.eks bruke ICS (InternettConnectionSharing) men andre gode programmer finnes også.

B) I linuxverdenen forteller man "kjernen" at man ønsker å bruke "IP-maskerade" på den maskinen som er koblet til ADSL modemet (server). Både linuxkjernen og ICS må utføre en en form for "oversetting" av datapakkene som går mellom maskinene dine og internett. Windowsprogrammet "ICS" gir en forenklet deling av en IP adresse på samme måte som man finner innebygd i linuxkjernen.

I linux bruker man itillegg nesten alltid et brukerverktøy "iptables" og noen andre hjelpeverktøy såkalte kjernemoduler til å "fininnstille" denne delingen. Denne fininnsillingen kan bestå i at man greier å kjøre en http/WEB-server på maskin 2 eller at man kan blokkere annen uønsket trafikk, f.eks forkaste pakker fra internett som forsøker å oppnå kontakt med en bestemt "port" eller tjeneste (telnet,ssh, ftp osv) dvs en såkalt brannmurfunksjon.

2) Noen lurer alltid på hvorfor en HUB ikke virker i oppsettet ditt ovenfor. Dette skyldes flere forhold:

- Maskiner som snakker sammen over et nettverk må snakke samme språk/protokoll. Store dataoverføringer stykkes opp og sendes som mindre "pakker" i nettverket. I begynnelsen("header") av hver pakke står det blant annet å lese hvilken IP adresse som har sendt pakken og hvem som skal ha den.

- En vanlig ADSL leverandør gir deg vanligvis kun 1 stk IP-adresse ved oppkobling.

- Hvert nettverkskort/"interface" i dine maskiner har alltid sin egen, unike IP-adresse (hvis du ønsker at det skal virke). Nettverkskortet som er koblet til adslmodemet vil få tildelt IP adresse av ADSL leverandøren ved oppkobling. I din maskinpark har du dermed 2 nettverkskort som IKKE HAR eller KAN HA samme IP-adresse som dette nettverkskortet.

Hvordan får man da sendt/mottatt pakker til maskin nr 2 ?

- I windows vil ICS programmet "automatisk", eller bak din rygg (som alt annet i windows), gi det andre nettverkskortet ditt en IP-adresse som er beregnet for private nettverk og som derfor ikke er brukt ute på internett f.eks 192.168.0.2. Det siste nettverkskortet (nr. 3) ditt i maskin nr. 2 må også få en privat IP-adresse f.eks 192.168.0.3. Med ICS slipper man å filosofere over dette, som mye annet i windows :wink:

- Ok, du sitter nå på maskin nr. 2 med privat IP 192.168.0.3 og sender en forespørsel til http://www.hardware.no

Veldig forenklet går det altså datapakker merket med avsender 192.168.0.3 gjennom nettverkskort nr. 3 til nettverkskort 2 (192.168.0.2) i maskin nr. 1 hvor ICS endrer på pakkene slik at avsender blir IP adressen som tildeles fra ADSL leverandør før de sendes ut til internett gjennom nettverkskort 1.

ICS må også "holde styr på" at det ble sendt en oversatt pakke fra 192.168.0.3 til http://www.hardware.no

- Når webserveren titter på forespørselen og ser at den kommer fra IP adressen du fikk tildelt fra ADSL leverandøren og IKKE 192.168.0.3, den svarer på forespørselen begynner den å sende datapakker tilbake til nettverkskort 1.

- ICS, som har full kontroll, har tidligere notert seg at det ble sendt en pakke fra 192.168.0.3 og skjønner at nå kommer det pakker som den må endre på for at riktig nettverkskort skal få pakkene.

En HUB ("sykkelnav med eiker") er egentlig en ganske enkel boks som gjør at du kan koble sammen mer enn 2 maskiner. Du slipper også å bruke TP-kabler hvor ledningene er koblet om.

En HUB aner ingen ting om IP-adressene til nettverkskortene til maskinene den lenker sammen.

Dersom man sender pakker på et HUB nettverk, vil pakkene spre seg til ALLE "blekksprutforgreiningene" (TP-kablene), men kun det nettverkskortet som har riktig IP-adresse vil ta dataene til seg. Dette skaper unødig trafikk i et stort HUB nettverk.

En switch er på en måte en avansert HUB, som kjenner til og husker IP adressene (og hardware MAC adressene) til nettverkskortene som er tilkoblet. På bakgrunn av disse opplysningene vet den hvilken kabel den skal videresende dataene i, og sparer de andre nettverkskortene for pakker som ikke tilhører dem.

Men det nytter altså ikke å koble adsl-modemet direkte til en HUB eller en switch og deretter koble 2 eller flere maskiner til HUB/switchen og tro at man får "oversatt" datapakkene riktig, fordi hverken HUB eller switch greier å gjøre jobben til ICS eller linuxkjernen.

Hvis du insisterer kan du plugge nettverkskort nr 2 og nr 3 inn i en HUB/switch men dette har neppe noe for seg dersom du i utgangspunktet bare har 2 maskiner. Har du 3 maskiner vil jeg anbefale en switch (mellom maskinen som deler internett og de andre maskinene i lokalnettverket ditt) om du tenker på å flytte mye data lokalt mellom maskinene.

En router derimot, greier dette fordi den er så "smart". Denne lille boksen erstatter altså behovet for at en maskin skal stå på hele tiden for at de andre maskinene skal få internett. Oftes finner man routere med innebygd brannmur / avansert NetworkAddresseTranslation / "portforwarding" funksjon.

Routere fungerer som såkalte DHCP serveren som deler ut private IP adresser til maskinene som kobles til og forteller at all trafikk skal kjøres gjennom routeren/"gateway".

Har du lite lyst til å vite mer om ipadresser / protokoller osv eller ikke makter å stille inn ICS, er router å anbefale, men du TRENGER DET IKKE for å dele internett mellom kun 2 maskiner det holder med en "krysset" nullmodem TP-kabel

Lenke til kommentar

Her kommer det litt an på hvilken ADSL-leverandør man har oxo? Har selv NGT, og der følger det jo med router. Da er det bare å sette opp en liten hub/switch for deling. Dette må jo være det enkleste? Dersom det er en router med flere porter (NGT sin har bare en port) er det ikke noen problemer i det hele tatt.

Det å sette opp en maskin med to nettvekskort osv er jo uansett bare krøkkete fordi du er avhengig av å ha maskinen på hele tiden for at den andre maskinen skal få tilgang til internett. dessuten er det jo en begrensing i forhold til å koble flere maskiner opp i nettverket.

Lenke til kommentar

Har nettopp satt opp ADSL-modem hos min søster. Det er Telenor-løsning med Nokia ADSL-modem. Modemet har 4 utganger for ethernet.

Min søster har 3-4 PC'er som skal knyttes mot Internett. Siden Nokia-modemet har innebygget hub/router-funksjonalitet hadde jeg antatt at dette kunne fungere som en gateway i et ethernet-LAN; dvs. at PPP over Ethernet var maskert for PC'ene i lokalnettet. Jeg ble derfor overrasket når det ser ut som om jeg skal kjøre PPPoE fra PC-en. Har foreløpig satt det opp, det virker greit, men kun med en maskin om gangen. Er det nødvendig å sette opp dial-up connections på PC-en(e) eller kan man få til en løsning der PC'ene kun ser dette som et vanlig LAN (evt. ved å gå inn å justere settings i ADSL-modemet)? Iflg. dokumentasjon på Nokias sider ser det ut som om det skal gå an....

Vet at jeg kan sette opp ICS på en PC, men det er lite ønskelig å være avhengig av at en PC er på til enhver tid.

Noen som har erfaringer eller tips?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-02 11:38, paalel skrev:

Har nettopp satt opp ADSL-modem hos min søster. Det er Telenor-løsning med Nokia ADSL-modem. Modemet har 4 utganger for ethernet.

Min søster har 3-4 PC'er som skal knyttes mot Internett. Siden Nokia-modemet har innebygget hub/router-funksjonalitet hadde jeg antatt at dette kunne fungere som en gateway i et ethernet-LAN; dvs. at PPP over Ethernet var maskert for PC'ene i lokalnettet. Jeg ble derfor overrasket når det ser ut som om jeg skal kjøre PPPoE fra PC-en. Har foreløpig satt det opp, det virker greit, men kun med en maskin om gangen. Er det nødvendig å sette opp dial-up connections på PC-en(e) eller kan man få til en løsning der PC'ene kun ser dette som et vanlig LAN (evt. ved å gå inn å justere settings i ADSL-modemet)? Iflg. dokumentasjon på Nokias sider ser det ut som om det skal gå an....

Vet at jeg kan sette opp ICS på en PC, men det er lite ønskelig å være avhengig av at en PC er på til enhver tid.

Noen som har erfaringer eller tips?

Nå har jeg ikke noe greie på Nokia-modem, bare litt erfaring med Cisco routere og Routing and Remote Access i Win2k Advanced Server.

Men om dette modemet skal/kan fungere som router, må du som første bud legge inn IP-adressen til routeren som Default Gateway på alle maskinene. Har du gjort det?

Har du link til siden der det står om modemet ditt?

Lenke til kommentar

Jeg har foreløpig kun prøvd å sette opp PPPoE på PC i tråd med det som er anbefalt fra Telenor. Hadde ikke tid da til å forske noe mer på det. Har nå imidlertid begynt å tenke litt på hvordan dette evt. kan gjøres annerledes. Siden min søster bor en times kjøring unna prøver jeg derfor å høre om noen har erfaringer før jeg drar opp igjen.

Vet ellers at PC'ene i så fall må ha Nokia-modemet/huben/routeren som default gateway; evt. konfigurert via DHCP.

Er ikke helt sikker på hvilket ADSL-modem det var, men er 95% sikker på at det er en av disse:

http://www.nokiahowto.com/NHC/gateways/ser...ries_index.html

Utseendet stemmer i hvert fall helt.

Mistenker likevel at Telenor har laget et spesielt oppsett på modemet bl. a. for å tvinge brukeren til å logge seg på hver gang Internett skal brukes. Så kanskje er det derfor muligheter som ligger i modemet som likevel ikke lar seg bruke(?). Dermed er det kanskje bare PPPoE fra hver enkelt PC eller evt. fra en annen gateway som kan anvendes.

Innser at det kan være en fordeler med dette, men det har jo også noen ulemper ved at det blir tyngre å dele internett-aksess.....

Fortsatt svært interessert i om noen har erfaringer med dette......

[ Denne Melding var redigert av: paalel på 2002-01-02 12:16 ]

Lenke til kommentar

Har du lastet ned brukermanual fra de sidene og sett om det er noen relevant info der?

Som sagt har jeg ikke noen erfaring med disse modemene, og heller ikke noen erfaring med Telenor ADSL.

Tror det er lurt om du legger inn et eget spørsmål, for ditt problem drukner litt i denne tråden og det er sikkert ikke så mange som ser det her :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...